recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg egen Nas server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketByg egen Nas server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mandecs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Byg egen Nas server
    Sendt: 04-November-2009 kl. 22:28
Hej Folkens:)

Jeg har fornyeligt anskaffet mig følgende kabinet:

Jeg har et ønske om at købe et bundkort med en strømbesparende cpu og onboard grafik og gigabitnetkort.
Det skal være et ATX eller micro ATX.
Der skal tilkøbes en raidcontroller til pci-e X8 slot, hvorfor der som minimum skal være sådan et slot.
Har overvejet denne controller:
På trods af at den er lidt pebret.

Serveren skal i princippet være tændt døgnet og styresystem forventer jeg at være http://www.freenas.org/, så der er ikke krav til at der skal kunne køres windows herpå. Jeg forventer at hvis kabinettet er fyldt ud med HDD, bruger harddiske alene mellem 150-200w. Jeg vil derfor gerne holde cpu og bundkort strømforbruget på et minimum.

Er der nogen der har nogle gode forslag til hvad der bør købes?
Til top
dalhoj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juli-2008
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 12:45
Man kunne evt bruge: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=439530
men ellers et generalt resultat fra edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix16%3a%5e%222+%c2%a42.0000000000%22%24%c2%a7specifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fBundkort%7c3%24&count=10&s=popularity&offset=0&cpath=1-2-3 

Men det lyder som et spændende projekt, med et super fedt kapinet. Om 200w er rigtigt, jeg ville nok regne med lidt mere, med alle de diske. 20 diske med 1½ TB pr stk giver da også en del plads ;-)
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 13:21
Kunne du give lidt info mht dit Norco kabinet.... Jeg ved at flere herinde har haft kig på det men det er et problem at det kun sælges i USA. Nogle af forhandlerne vil ikke sende til europa og hos andre løber fragten op i det ublu...
Formoder at du købte hos Directron, hvad blev fragten?
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Mandecs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2009 kl. 22:33
Jeg bestilte kabinettet via www.shopusa.com. det kom i løbet af 10 dage.
jeg gav 299$ plus 49$ i forsendelse til adressen i USA. Inde på shop USA, kan du sætte beløbet ind i beregneren. Mener at told og forsendelse til dk var ca. 780 kr. Men kan klart anbefale at handle via ShopUSA.
Jeg skal have bestilt et slim pioneer slot-in bd-re 4x. Har ikke kunnet finde det i DK, så det ender nok med at jeg køber dette via ShopUSA. Det ender med at koste ca. 2300 kr. inkl. told, forsendelse o.lign.
Vedr. kapinet, så var min plan at finde et bundkort + processor, som havde et lavt strømforbrug.
Forventer at raidkortet skal klare alt arbejdet samt at et Gbit netkort som processoren ikke bliver overbelastet.
Har i forvejen E8400 samt et ASUS bundkort, som jeg ville bruge til jeg har fundet noget alternativ.

Men kan se at Intel har deres Arrandale processor til socket µPGA-989 til release  1. kvartal 2010. Håber at der kommer et ATX eller Micro-ATX bundkort som kan bruge disse processorer påtrods af at det er processorer til bærbare.
Til top
dawies Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Marts-2009
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 11:20
Spændende projekt.
Hvor har du tænkt dig at placere kabinettet da det jo er bygget til at sidde i et rack-skab :)?

Ang. indmaden synes jeg du skal kigge på følgende to systemer:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=940972&page=370#Media%20Storage%20Server:%20System:%2020%20HDD%20Rack%20Mount%20System%20I

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=940972&page=370#Media%20Storage%20Server:%20System:%2020%20HDD%20Rack%20Mount%20System%20II

Redigeret af dawies - 10-December-2009 kl. 11:25
Til top
Mandecs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 00:49

Jeg har ikke tænkt mig at købe et "rack-skab". Min tanke var at koble det hele på mit netværk ude fra mit bryggers. Er ved at få lavet strøm i hele hytten, så venter spændt på at det går i orden.

Ang. bundkort og processor er jeg kommer dertil at det muligvis bliver en server cpu. Har også overvejet at vente på de nye arrandale(mobile) processorer. De kommer i 1. kvartal 2010. Så håber jeg der er nogle der vil lave et ATX bundkort til denne socket.

Ellers vælger jeg nok er Xeon processor i den billige ende.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Mandecs Mandecs skrev:

Ang. bundkort og processor er jeg kommer dertil at det muligvis bliver en server cpu. Har også overvejet at vente på de nye arrandale(mobile) processorer. De kommer i 1. kvartal 2010. Så håber jeg der er nogle der vil lave et ATX bundkort til denne socket.
Ellers vælger jeg nok er Xeon processor i den billige ende.

Har du analyseret dine behov? Mange servere er vildt overdimensionerede.Wink
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Mandecs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 00:27

Analyseret er så meget sagt, men har ikke de store krav. Den skal primært bruges til min popcornhour maskiner(stue og soveværelse). Så den som sådan ikke kunne klare en hel masse. Vil dog gerne have en der ikke bruger mere strøm end højst nødvendigt, hvorfor jeg studsede over den nye arrandale.

Vedr. bundkort, vil jeg gerne have muligheden for at sætte en ekstra Raid controller ind og evt. netkort.

Har du nogle gode forslag til processor og bundkort vil det være super:)?

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 01:16
Du skal nok ikke forvente at se det store udbud af bundkort til mobile Core (Arrandele) CPU'er, og specielt ikke lige når de bliver lancerede. Du kan bare se på hvor begrænset udbuddet and bundkort til mobile Core 2 Duo er i dag.
Jeg ville nok satse på en almindelig Core i3 + et P55 bundkort som understøtter grafikchippen i Core i3. Så burde du kunne bygge et system med fornuftig ydelse og (relativt) lavt strømforbrug.
P55 bundkort med en Lynnfield Core i7 CPU har (specielt) i idle et lavt strømforbrug, så Core i3 kommer sikkert længere ned.
I min server har jeg et Intel DG45FC mini-ITX bundkort med en E6300 CPU. Idle med diskene i standby bruger det under 40W. Når der er fuld drøn på og alle 5 diske er i brug, bruger den 70-80W.

Redigeret af Zulu - 13-December-2009 kl. 01:17
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 14:57
Ang. RAID så har du jo valgt FreeNAS (som i næste revision kører Debian som grundsystem) og der bruger "man" Linux Software Raid.
Har du overvejet om du overhovedet har brug for en dedikeret raid-controller? Og endsige server-dele..?

Selv har jeg en 4200+ X2 med 2x1GB DDR2-CL4 ram på et ganske almindeligt bundkort med integreret grafik og net. Den er på ram siden way overkill da jeg pt. med rtorrent, Squeezecenter, Apache, sshd osv i baggrunden har et forbrug på 262MB ...

CPU'en er jeg dog glad for, da jeg ugentlig pakker et par tarballs på 30-70GB og der er begge kerner virkelig på arbejde. Næste CPU bliver en af de nye strømbesparende e-udgaver med 4 kerner.

PS: Hvordan måler I strømforbrug? Jeg har en forbrugsmåler fra Bauhaus men "onde tunger" vil, at den ikke kan bruges da switchmodeforsyninger ikke kan måles på denne måde.. har det noget på sig?

Redigeret af MartinJohansen - 13-December-2009 kl. 14:58
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 15:52
Jeg bruger et Spar-O-meter, som du bl.a. kan låne på biblioteket. Det skulle efter sigende være lavet til også at kunne måle på switchmode-strømforsyningerne.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 17:53
Tak for svar - jeg må se om jeg kan anskaffe mig sådan en. 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu