recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med v10 eller mine øjne!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med v10 eller mine øjne!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med v10 eller mine øjne!
    Sendt: 06-December-2009 kl. 09:25
Nu skal jeg se om det kan forklares.

Jeg har et 50" pana v10, jeg er rigtigt glad for det, MEN.
Specielt når det er mørkt, kan jeg fornemme at farverne glider ud. Forstået på den måde, at når jeg ser noget, på en hvid baggrund. Så er det som om at den hvide farve er meget urolig, nærmest i live. og jeg fornemmer en blinken omkring objekter i billedet. Desuden, kan jeg ofte fornemme de ting som har været på den hvide baggrund. Hvis der eksempelvis har været en firkantet skilt, så ligner det retension, for skiltet bliver hængende som en skygge bagefter. Dog forsvinder det, så snart der kommer en anden farve på.

Jeg bruger også min xbox360 en del. Hvis jeg har haft menuen fremme i 2 min. Og jeg så slukker skærmen, så kan jeg fornemme billedet endnu, det samme hvis jeg skifter kanal.

Begge dele er jeg naturligvis træt af. Kan det afhjælpes med en prof kalibrering, eller skal jeg bare lære at leve med det? Jeg kører forresten altid i thx mode.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Specielt når det er mørkt, kan jeg fornemme at farverne glider ud. Forstået på den måde, at når jeg ser noget, på en hvid baggrund. Så er det som om at den hvide farve er meget urolig, nærmest i live. og jeg fornemmer en blinken omkring objekter i billedet. Desuden, kan jeg ofte fornemme de ting som har været på den hvide baggrund. Hvis der eksempelvis har været en firkantet skilt, så ligner det retension,

Mon ikke det så er fordi det ER retention?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 11:29
Jeg er enig med Otto - jeg har også set retension (dog meget moderat) på V10. Det er ikke noget, man kan kalibrere sig ud af. Check dog evt. at din KONTRAST-indstilling ikke står for højt.
/lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 11:34

Bortset fra dét, det med den urolige hvide farve og "blinken", det har jo ikke noget med retention at gøre. Pana's nyere modeller benytter noget dynamisk styring af kontrast og sharpness, selv i THX mode, mit gæt er at det er dét du ser. Det kan desværre ikke slås fra. Efter min ydmyge mening er det et "hul" i THX specifikationerne, at den slags kan være aktivt når THX indstillingen er slået til.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 11:35

Og kalibrering af V10 er for langt de fleste brugere overkill, sæt den i THX og vær glad. Forudsat at du ikke har avancerede signalkilder der kan være problematiske.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 11:54
Mht. behovet for kalibrering af V10, så har jeg en ekstra oplysning: Jeg har netop målt ældning på en V10 efter ca. 500 timers drift: Den blå farve var ældet i omegnen af 6% - ca. på samme niveau som sidste års plasmapaneler fra Panasonic:

De stiplede kurver er fra første kalibrering udført da TV'et var nyt - de fuldt optrukne kurver er fra seneste måling (før en omkalibrering af hvidbalancen). Ligeledes er den nedeste stiplede magenta kurve et udtruk for fejlen i hvidbalancen (delta-E): Mna kan se, at fejlen er steget fra dE=~2 til dE=~5 (rundt regnet).
/lars
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Bortset fra dét, det med den urolige hvide farve og "blinken", det har jo ikke noget med retention at gøre. Pana's nyere modeller benytter noget dynamisk styring af kontrast og sharpness, selv i THX mode, mit gæt er at det er dét du ser. Det kan desværre ikke slås fra. Efter min ydmyge mening er det et "hul" i THX specifikationerne, at den slags kan være aktivt når THX indstillingen er slået til.

den forklaring tror jeg også mest på.
havde en px80 før og den var langt være end v10. En pioneer har ingen "blinken" og den er også uden dynamisk kontrast som en af de få skærme.

Det ses nemlig på en lys baggrund

Redigeret af xcardman - 06-December-2009 kl. 13:56
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 14:10
For mig lyder det som om både retention og flicker pga. billedbehandling er forklaringen på to ellers adskilte fænomener. Mht. flicker findes der på DVE et par klip, der afslører den dynamiske billedbehandling i aktion (42V10 er i den sammenhæng lidt forskellig fra 50V10, med fordel til 50V10). Rention ses relativt let under kontrollerede forhold i forbindelse med anvendelse af felterne, der bruges til kalibrering.
/lars
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 16:14

Specielt når det er mørkt, kan jeg fornemme at farverne glider ud. Forstået på den måde, at når jeg ser noget, på en hvid baggrund. Så er det som om at den hvide farve er meget urolig, nærmest i live. og jeg fornemmer en blinken omkring objekter i billedet. Desuden, kan jeg ofte fornemme de ting som har været på den hvide baggrund. Hvis der eksempelvis har været en firkantet skilt, så ligner det retension,

Mon ikke det så er fordi det ER retention?

Jeg oplever det samme, når jeg slukker mit tv på kontakten.. Så er der ligesom en efterglød man kan se af billedet ca op til et minut efter det er slukket for 230v til tv´et.. Så det er vel en efterglød i plasmapanalet?
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2009
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 16:55
Hmm, tak for de gode svar. Jeg må indrømme at jeg er noget skuffet over at se retention, men det er der jo ikke noget at gøre ved. At købe et pio er ikke noget alternativ, selvom jeg kiggede på et 6090h idag Tongue. Da jeg mangler en dvb-c, så v10 må være det optimale valg, jeg må leve med det i et år eller to endnu.
Til top
Bigby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2006
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 02:24

Og kalibrering af V10 er for langt de fleste brugere overkill, sæt den i THX og vær glad. Forudsat at du ikke har avancerede signalkilder der kan være problematiske.

At Otto skriver ovenstående, er da vist den bedst tænkelige anbefaling af V10. Respekt!

Jeg har i øvrigt aldrig bemærket nogen retention på min 50v10 - og jeg har kigget. Jeg fornemmer dog en let flimren ved lyse billeder - sammenlignet med min gamle pixel-plus-crt. Men på så mange andre områder er Pana-plasmaen overlegen. Og kan næsten ikke holde ud at se på de lcd-skærme, man ser rundt omkring. Er egentlig mest skuffet over DR-HD, men det er tilsyneladende mest et YouSee-problem (og endnu værre på dvb-t).
Til top
Jonathan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Oktober-2005
Sted: Vanløse
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2009 kl. 17:39

Hmm, tak for de gode svar. Jeg må indrømme at jeg er noget skuffet over at se retention, men det er der jo ikke noget at gøre ved. At købe et pio er ikke noget alternativ, selvom jeg kiggede på et 6090h idag Tongue. Da jeg mangler en dvb-c, så v10 må være det optimale valg, jeg må leve med det i et år eller to endnu.
Nu har retention det med at forsvinde efter mere brug, så hvis problemet er retention så går det nok væk.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu