recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grafikkort  - hvilke er MCE kompatible
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrafikkort - hvilke er MCE kompatible

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Emne: Grafikkort - hvilke er MCE kompatible
    Sendt: 20-Februar-2006 kl. 17:45

Jeg har nu endeligt fået installeret mit passivt kølede mediecenter i mit Hfx kabinet. Yderst lækkert, alt sw er på plads og MedieCenteret kan skydes igang, men så får jeg følgende fejl:

"Skærmkortets drivere er ikke kompatible med Medie Center"

Jeg havde ellers håbet på at mit bundkort (Aopen i915GMm-HFS) ville kunne trække det hele, men når jeg så læser lidt rundt her i dette forum kan jeg godt se at den vist ikke går.

Så spørgsmålet er:

1) Kan jeg klare mig med en ny driver til mit bundkort? Mit umiddelbare gæt er nej :-(

2) Hvilke grafikkort er kompatible med MCE? Jeg har forgæves forsøgt at finde rundt på MS hjemmeside, men ikke særligt teknisk det jeg kan finde der.

3) Hvilke passivt kølede grafikkort kan anbefales?

4) Skal jeg stadigvæk bruge S-vhs udgangen på mit motherboard, eller skal jeg koble direkte på det grafikkort jeg køber?

5) Hvad mere har jeg brug for? DVD decoder sw som NDVidia PureDecoder er det kun hvis jeg skal afspille DVD'er eller skal det også bruges hvis jeg bare vil se live tv og afspille det som jeg har optaget?

6) Er der kvalitets eller performance mæssig forskel på de forskellige DVD decodere Nvidia vs. PowerDVD? Hvilken giver det pæneste resultat?

Håber der er nogen der kan svare på ovenstående spørgsmål. Jeg er så tæt på at få hul igennem til mit mediecenter, men så alligevel ikke...

-Morten

Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 18:21

Jeg har lige luret på Zitechs topmodel som bruger samme bundkort

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=160373

Og her ser det ikke ud til at de bruger noget grafikkort ud over det som er på bundkortet

Skærmkort:    Integreret Intel GMA

Så måske jeg kan undlade at købe eksternt kort, men hvordan får jeg så mit Medie Center til at acceptere det?

-Morten

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 18:59

Hej Morten

Oprindeligt skrevet af klinge klinge skrev:

1) Kan jeg klare mig med en ny driver til mit bundkort? Mit umiddelbare gæt er nej :-(

Jo, du kan skam godt bruge det indbyggede skærmkort til MCE 2005. Du skal blot hente MCE skærmkortdriver til i915GM chipset'et direkte fra Intel: Intel® 915G grafikdriver

Hvis du også som jeg havde problemer med de medfølgende RealTek XP-lydkortdriver til mainboardet kan du hente nogle nye her: RealTek XP-lydkortdriver

Jeg bruger selv dette 'kølige' Pentium M bundkort til en 'MCE spille' med stor tilfredshed

Hilsen

Rettet : Links så de ser 'pænere ud'

Redigeret af Joho
Med god hilsen

John
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 21:13

Tak for de gode tips. Fedt at høre at jeg ikke behøver bruge et eksternt grafikkort.

Det triste er dog at mit MedieCenter er gået fuldstændigt kold efter jeg har kørt de to drivere på.

Jeg downloadede begge drivere. Installerede grafikdriveren først. Det gik fint. Undlod restart og installerede lydkort driveren. Den fejlede midt i installationen med "access violation". Så jeg måtte slå programmet ned. Derefter genstartede jeg maskinen og nu vil den ikke komme op.

Lige der hvor Teletubbi landskabet plejer at dukke op er der nu helt sort skærm.

Så om det er grafikkort driveren som den ikke er glad for eller om lydkort driverens crash som gør at den ikke vil starte er uvist. Men nu er det vist på den igen med installations CD'erne... pis lort....  

-Morten

Redigeret af klinge
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 21:27

Yes. Det lykkedes at få liv i dyret igen efter et par genstarter og tålmodighed. Nu har jeg dog mistet outputtet på min S-vhs og Medie Centeret skriver stadigt:

Jeg må vist hellere slukke ned og prøve igen imorgen. Det er vist ikke min dag i dag.

-Morten

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af klinge klinge skrev:

Det triste er dog at mit MedieCenter er gået fuldstændigt kold efter jeg har kørt de to drivere på.

Jeg downloadede begge drivere. Installerede grafikdriveren først. Det gik fint. Undlod restart og installerede lydkort driveren. Den fejlede midt i installationen med "access violation". Så jeg måtte slå programmet ned. Derefter genstartede jeg maskinen og nu vil den ikke komme op.

Hej Morten,

Det lyder ærgeligt

Det er generelt en god ide at lade pc'en boot'e når den ber' pænt om det. 

Og især inden at man begynder at lægge yderlige systemdrivere ind på den...

Har du prøvet at trykke 'F8' i opstarten og vælge 'Last known good configuration' i menu'en?

- Tilføjelse:

Jeg havde ikke lige set at du var kommet i luften igen.

Til info: 

Jeg har lige checket med mit eget MCE setup. Jeg bruger pt. følgende skærm & lydkort drivere i MCE 2005 sammen med mit Aopen i915GMm-HFS bundkort:

RealTek audiodriver ver.  R1.30  fra 2006/01/25 (WDM_R130.exe)

- samt

Intel MCE skærmdriver ver. 14.18  fra d.11/8/2005  (win2k_xp1418.exe)  Med denne driver kan jeg uden problemer få skærmbillede ud på både VGA & S-video stik (også samtidigt).

( Jeg kan se at Intel er kommet med en nyere skærmdriver i mellemtiden som jeg ikke har nogen personlig erfaring med)

Håber at det falder i 'hak' for dig.

Redigeret af Joho
Med god hilsen

John
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 23:15

Jeg tror du er bedst tjent med en "renovering" frem for en "rengøring". Jeg tror ikke du får alt skidtet ud af krogene. Hent alle de relevante drivere fra levrandørerne. Sørg for at der er MCE rettede. Specielt Grafik drivere har ofte et lavere versionsnummer når de er MCE kompatible, men skidt med det, det er jo ikke 3D spil du skal i gang med. Reinstaller Win MCE fra bunden og sørg for at få taget "image Backup" undervejs

Jeg vil ikke undlade at nævne værdien af en lille ekstern USB Harddisk på under 40 GB i situationer som denne. Jeg har med stor glæde brugt timer på at instatllere MCE, Updates, Rollups etc og så køre hele skidet ud på en Harddisk. Så kan der testes. Går skidtet ned så rul Imaget tilbage og du er kørende igen på under 10 min.

Jeg betalte under et par hundrede for Image for Windows fra http://www.terabyteunlimited.com/

Det kan forøvrigt prøves gratis en måned

Udover det skal du bare have en ekstra disk at hælde image ud på, det er guld værd når der testes.

Redigeret af MCenterFreak
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 23:31

Glemte lige du havde nogle andre spgsml.:

1. ved ikke

2. læs grafikkortleverandørena hjemmeside. Der skal stå noget i retning af MCE compatible. nVidia og ATI er gode bud.

3. er  ikke så vigtigt, det er ikke grafikkortet der larmer mest, men PSU og CPU køling der larmer mest

4. S-video er et af dårligste signaler du kan vælge, kun composite er dårligere. Det bør være Component, VGA, DVI eller allerhelst HDMI du skal vælge

5. Du skal bruge en dekoder til det hele, selv lyden fra TV er ikke understøttet i MCE uden en decoder. Kører selv med PowerCinema suiten der blev leveret med maskinen, kører stålende!

6. Ved det ikke

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Oktober-2004
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 23:53

vedr. decodervalg

PT kører jeg med en Dscaler 5 Mpeg2 decoder, den kører glimrende selvom den ikke er WMP10 kompatibel iflg. decodercheck, det vir tilmed noget hurtige ved nogle opgaver og tilmed gratis.

Den Ben
Til top
brilleabe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Maj-2004
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 00:15

Hej Morten,

Jeg har selv samme MB og det funker uden problemer (har installeret purevideo decoder - ellers ingen TV/DVD visning).

Her kan du se min konfiguraiton:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7365&K W=brilleabe

Som du kan se bruger jeg det integrerede grafikkort og jeg synes faktisk det er super. (spiller lidt bf1942 - og det klare den fint, også samtidig med optagelse af 2 tv-programmer).

mht temperatur har jeg heller ikke nogen problemer - mine fans starter først v/90 grader (på 50%) og det sker næsten aldrig.

Min driver version fra Intel er: 6.16.10.4277 og jeg har testet med s-vhs udgang til mit gamle b&o TV og det virker fint.

Held og lykke med projektet

Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 15:27

Jeg er kommet til at tænke på om det måske er fordi jeg ikke har tilsluttet nogen VGA skærm til mit mediecenter at den nyinstallerede driver ikke helt kan finde ud af det.

Jeg har nemlig kun tilsluttet en gammel CRT skærm igennem S-VHS (Jeg har ingen fladskærm (endnu) og derfor kan jeg desværre ikke bruge nogen af de andre fine tilslutningsmuligheder, må vente til fladskærms kontoen er stor nok ;-) Desuden remoter jeg ind fra min kontor PC vha. NetOp for at konfigurere.

Så det kan være det er derfor driveren fucker up. Jeg må hjem og prøve at smide min VGA skærm direkte på.

Grunden til at jeg ikke kan se noget på mit TV kunne jo også være at den er sprunget tilbage i NTSC mode. Jeg kunne dog ikke lige finde hvor det var jeg skiftede over til PAL-B i sin tid...

Jeg er ikke hulens god til at navigere rundt i XP med alle de fine ikoner og grafik. Hvorfor er MCE ikke lavet oven på Win2K det er til at finde ud af

Nå, men spøg til side jeg får desværre ikke tid til at lege med mit Medie Center i aften da jeg skal til foredrag med MCE produktansvarlig, så det bliver spændende at høre hvad han har at sige.

http://ida.dk/Arrangementer/Moedetilmelding/
(arrangement 60344 "Udviklingen af det digitale hjem")

-Morten

Redigeret af klinge
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 05:09

Kunne ikke sove... så jeg har rodet lidt med mit Medie Center og har lært følgende:

1) Lyddriver kan ikke installeres samtidigt med at Aopens Hardware utility kører (den som monitorer temperatur i CPU og board). Så efter den var slukket ned forsvandt "Access violation" og jeg kunne installere uden problemer

2) Grafikkort driveren virker kun hvis man har bootet med en VGA skærm tilsluttet kassen direkte ellers ser "Grafiske egenskaber" lidt sjov ud.

win2k_xp141950.exe viser ikke fjernsynsskærm som en mulighed og derfor kan man ikke lave dual skærms settings og dermed køre med S-vhs også.

Så jeg degraderede til win2k_xp1418.exe og så kunne jeg pludseligt se både Fjernsyn og Skærm som 2 faneblade i "Grafiske egenskaber". Fedt.

Jeg enablede "Intel Dual Display Clone" så visning var på både på VGA og S-VHS. Startede MedieCenter applikationen og fik sort skærm både på VGA og S-VHS.... Pis

Efter lang tids roden rundt i grafik settings gav jeg op og pillede VGA skærmen af for at sætte den på min kontor PC igen (for at skrive dette indlæg). Jeg prøvede at remote MedieCenteret med NetOp og så manglede Skærm fanebladet på "Grafiske egenskaber" og kun Fjernsyn var tilbage (så den detekterer åbenbart om der reelt er en vga skærm på eller ej).

Så prøvede jeg at starte MedieCenter applikationen og nu skriver den igen:

Skal man virkeligt have en VGA skærm på for at få det til at virke?

Og I så fald hvilke settings skal man have for at de virker?

Håber at der er nogen der ude med Aopen i915GMm-HFS som har nogen tips.

-Morten

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu