Det er et yderst interessant emne at tage op, og noget jeg selv beskæftiger mig en del med, da jeg er ret hardcore omkring at bedste billede er en objektiv størrelse, mens bedste lyd er noget mere subjektivt. Men jeg mener efterhånden også at jeg har nogle fornuftige argumenter for hvorfor det er sådan. Videnskaben har ganske enkelt en langt bedre forståelse for og kortlæggelse af hvordan synet fungerer, i forhold til hørelsen. Dette medfører en tilsvarende langt bedre kortlæggelse af de forskellige egenskaber der udgør et godt billede, og nok så væsentligt, en deraf følgende meget bedre standardisering af de fleste af disse egenskaber. Der er efter min bedste overbevisning ingen elementer i "god billedkvalitet", som ikke kan beskrives meget præcist med tekniske termer. Hvis du oplever ét eller andet i et billede, eller en forskel mellem to billeder, så vil vi med videnskaben i hånden ret præcist kunne forklare nøjagtigt hvad der giver denne forskel. Med den lille krølle at ind imellem er forklaringen at folk bilder sig ind at de ser noget der slet ikke er der, men det er en helt anden diskussion...
Inden for lyd har vi slet ikke den samme tilbundsgående forståelse for hvordan vi opfatter lyden og ikke mindst hvordan de forskellige faktorer spiller sammen. Jeg er 100% overbevist om at den bedste lyd teoretisk set, til hver en tid er den mest korrekte lyd. Hvis du hører et flygel live, så er den bedste gengivelse dén der lyder nøjagtigt som da det blev spillet live (forudsat at det er indspilningens formål). Hvis folk hører en teoretisk perfekt gengivelse af dette flygel, og ikke mener det lyder godt, så er det fordi de ikke ved hvordan et flygel lyder, og så skal de lære dét, ikke lave om på hvad "korrekt" er. MEN - og det er et meget, meget stort men: Verden er ikke perfekt. Intet anlæg, eller optagelse for den sags skyld, er perfekt. Derfor står vi i en situation hvor forskellige degraderinger af lyden i forhold til den teoretisk perfekte gengivelse, skal opvejes imod hinanden. Og hér rammer vi muren, for vi har simpelthen ikke en tilstrækkelig forståelse for hvordan de forskellige faktorer spiller sammen. Eksempelvis så er det en udbredt antagelse at vi ikke kan måle stereoperspektiv. Stereoperspektiv er en subjektiv beskrivelse af hvor præcist instrumenterne er placeret i lydbilledet. Men hvis vi oplever en forskel i stereoperspektivet, og antager at det er en reel forskel og ikke en indbildt, så KAN vi måle den. I hvert fald i teorien - om vi har godt nok måleudstyr til det, det kan sikkert diskuteres, men jeg vil nu engang påstå at vi kan måle ting vi ikke kan høre, helt generelt, så hvis vi kan høre det kan vi såmænd nok også måle det. Problemet er at vi ikke ved hvad vi skal måle, og hvis vi måler forskel, så ved vi ikke nok om hvordan vi skal tolke målingerne.
Rigtigt mange antager at når frekvensgangen er lineær, så er lyden korrekt. Hvis de så ikke bryder sig om lyden, så antager de at det er fordi de ikke bryder sig om korrekt lyd, og dropper jagten på det korrekte. Det mener jeg er en stor fejl. Dét der sker, er at lyden er ukorrekt på andre områder end frekvensgang. Lyd er meget andet end frekvensgang. Du kan have en perfekt frekvensgang, men store fasefejl, komprimering af dynamikken, dårlig impulsgengivelse, ringning/efterklang, og masser af forvrængning. Jeg vil til hver en tid påstå at hvis et anlæg ser ud til at måle korrekt, men lyder dårligt, så er der noget vi mangler at måle. Det samme gælder for billede, hvis et billede ser ud til at måle korrekt men rent faktisk ser dårligt ud, så er det fordi de testbilleder vi har målt på ikke siger noget om netop dét punkt hvor billedet er ukorrekt.
Inden for lyd er det en udbredt antagelse at frekvensgang er den vigtigste parameter. Det tror jeg (uden at vide det konkret) ganske enkelt er forkert. Det er det suverænt nemmeste at måle, men det betyder ikke at det er det vigtigste. Inden for billede, er gamma-forløb i den mørkeste ende af billedet en sindssygt vigtig parameter, men supersvært at måle troværdigt. Jeg tror det samme gør sig gældende for lyd, vi antager at dét der er nemmest at måle, og dét hvor målingerne er nemmest at forstå, er de vigtigste målinger. Og som sagt, hvis vi så ikke kan lide lyden fra dét der måler godt, så beslutter vi at lyden ikke skal være korrekt for at være god, i stedet for at overveje om der er noget vi mangler at måle.
Problemet er så at dette teoretiske standpunkt ikke er så meget værd i praksis, når man skal bedømme udstyret. Indtil nogen har nået til bunds i målingerne, er vi nødt til at have en ret stor grad af subjektivitet involveret. På samme måde, så kan en almindelig forbruger der ikke har hørt om CIE diagrammer og gamma-kurver ikke bruge det til en brille at billedkvalitet kan måles, han er nødt til at vurdere det subjektivt. Dér hvor vi for alvor skaber ballade i lyd-verdenen i forhold til billed-verdenen, er så at fordi det forholder sig sådan, er musik-indspilninger generelt lavet ud fra meget mere forskellige præmisser, end film-indspilninger. Når man indspiller en film, så har man én konkret standard man arbejder efter, og man laver filmen sådan at den ser rigtigt ud når man gengiver ud fra dén standard. I varierende kvalitet, gør _alle_ filmproducenter dette. Musikproduktion er meget mere varieret.
Indspiller man Beethoven med London Filharmonica Orchestra, så laver man en produktion der lyder bedst muligt på et rigtigt godt hifi-system. Indspiller man Britney Spears, så laver man en indspilning der lyder "brugbart" uanset om det er et stereoanlæg, bilradioen, clockradioen, transistorradioen nede på arbejdet, eller mobiltelefonen man hører sangen på. Derfor bliver "korrekt gengivelse" meget mere udflydende, for den korrekte gengivelse starter med optagelsen. Du kan ikke gengive noget korrekt, hvis du ikke ved hvordan optagelsen er lavet. Det er dét man har standarder til inden for billed-verdenen, og for så vidt også inden for filmlyd - men som man reelt ikke har inden for musik-verdenen. Dérfor kan du ikke over en bred kam gengive musik korrekt, for der findes ikke nogen reel, brugbar standard at gengive korrekt efter. Derfor må du vælge om du vil have et hifi-anlæg der kan gengive helt korrekt på nogle helt bestemte indspilninger, der er indspillet på en helt bestemt måde, eller om du vil have et musik-anlæg der kan spille et bredt udsnit af den musik du gerne vil høre, på en engagerende måde så du gider høre det, hvadenten det er korrekt eller ej.
Hvis jeg skal opsummere det, så ville det i en perfekt verden dreje sig om det samme: Lav en indspilning ud fra en given (tilstrækkelig) standard, og gengiv ud fra dén standard. Inden for billede fungerer systemet, det gør det bare ikke for lyd.
En sidste krølle som jeg også vil mene er ret vigtigt, er at mange undervurderer hvad der sker når du tager en korrekt gengivende højttaler, og placerer den i et ikke korrekt rum. Derfor antager mange at de har en korrekt lyd fordi de ved deres højttaler er "korrekt", men måske er det i virkeligheden rummets skyld at det lyder dårligt - og så kan man være heldig at finde en anden højttaler der "modvirker" problemet - f.eks. vælge en mørkt lydende højttaler hvis rummet er lyst, eller omvendt.