recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS?
    Sendt: 28-December-2009 kl. 20:33
Hej

Jeg er helt nye på denne side, og også hvad angår viden om NAS'er. Derfor har jeg lige nogle spørgsmål jeg ønsker at få opklaret.

1. Når man bruger en NAS. Bruger man så ikke rigtig ens egen harddisk mere til andet end styresystemet og programmer på computeren, eller kan man have alle sine filer liggende og bare brugen NAS'en som backup?
2. Kan man tage backup af alle husets computere på NAS'en?
3. Hvis man kan tage backup? Bliver det så slettet på NAS'en når jeg sletter det på min egen computer?
4. Kan man lave en folder på NAS'en der er til backup af vigtige filer fra de forskellige computere, f.eks. familiebilleder (som ikke må slettes selvom de bliver det på computeren). Og så en folder der til film man vil streame på sit fjernsyn (som gerne må slettes hvis de bliver dette på computeren?
5. Hvis man har en NAS med to harddiske, kan man så gøre sådan at den ene harddisk tager backup af den anden en gang i døgnet? Altså sådan det ikke er en direkte spejling, sådan at hvis man kommer til at slette noget på den ene harddisk som ikke skulle have været slettet, vil man stadig have den på den anden?

Håber det var forståelige spørgsmål, og at I kan give noget hjælp.

På forhånd tak
Storgaard
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 20:59
1. Du bruger den helt som du selv ønsker. Men det er ihvertfald en af mulighederne og sådan som jeg også selv gør af hensyn til fleksibilitet.
2. Ja.
3. Nej ikke nødvendigvis - det kommer an på hvordan du håndterer backup.
4. Ja.
5. Måske. Det kommer an på styresystemet. Men grundlæggende ja - jeg gør selv sådan med rdiff-backup via cron. Dette via Ubuntu Server 8.04.3 LTS.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af Storgaard Storgaard skrev:

Hej

Jeg er helt nye på denne side, og også hvad angår viden om NAS'er. Derfor har jeg lige nogle spørgsmål jeg ønsker at få opklaret.

1. Når man bruger en NAS. Bruger man så ikke rigtig ens egen harddisk mere til andet end styresystemet og programmer på computeren, eller kan man have alle sine filer liggende og bare brugen NAS'en som backup?

Det afhænger af temperament, jeg forsøger at opdrage alle i huset at have en "brugersystemfolder" lokalt på sin maskine med alt sit indhold i, også fra tid til anden smide en backup af den folder på serveren (dette kan automatiseres så kan ikke glemmer det!)

2. Kan man tage backup af alle husets computere på NAS'en?

Ja hvilket er fornuftigt.. ihvertfald af brugerskabt data, da dette jo ikke nødvendigvist kan gendannes (fotos ovs.)

3. Hvis man kan tage backup? Bliver det så slettet på NAS'en når jeg sletter det på min egen computer?

Dette kan defineres i de fleste backupprogrammer så du selv vælger om fil skal overskrives eller opdateres udfra nyeste version osv.

4. Kan man lave en folder på NAS'en der er til backup af vigtige filer fra de forskellige computere, f.eks. familiebilleder (som ikke må slettes selvom de bliver det på computeren). Og så en folder der til film man vil streame på sit fjernsyn (som gerne må slettes hvis de bliver dette på computeren?

Du kan på de fleste NAS meget direkte kontrollere hvilke brugere der skal have adgang til foldere, og ikke mindst om de i givet fald blot skal kunne læse fra foldere ikke slette/rette

5. Hvis man har en NAS med to harddiske, kan man så gøre sådan at den ene harddisk tager backup af den anden en gang i døgnet? Altså sådan det ikke er en direkte spejling, sådan at hvis man kommer til at slette noget på den ene harddisk som ikke skulle have været slettet, vil man stadig have den på den anden?

Der kan vælges mellem flere typer datasikkerhedsmuligheder også kaldet Raid (visse kræver flere harddiske end 2).. se her http://da.wikipedia.org/wiki/RAID 

Håber det var forståelige spørgsmål, og at I kan give noget hjælp.

På forhånd tak
Storgaard
Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 21:05
Rhsin uden jeg skal være ekspert i alle RAID typer, så tror jeg ikke det er RAID han efterspørger i pkt.5. Det er ikke spejlning han søger.

Men som sagt - måske en af typerne kan netop dette i rette setup. Se evt. mit svar til pkt.5.

Redigeret af MartinJohansen - 28-December-2009 kl. 21:05
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Rhsin uden jeg skal være ekspert i alle RAID typer, så tror jeg ikke det er RAID han efterspørger i pkt.5. Det er ikke spejlning han søger.

Men som sagt - måske en af typerne kan netop dette i rette setup. Se evt. mit svar til pkt.5.
det er rigtigt... men måske det vil være mere fornuftigt at benytte en med spejling
På min Synology server har jeg noget som hedder CIFS Genbrugskurv, det betyder at på hvert drev aktiveres helt automatisk en folder som hedder recycle, alt som slettes fra serveren uanset om det er ved uheld eller fuldt overlæg havner automatisk deri under tilsvarende filhiraki som det lå i, dvs sålænge man ikke har tømt sin CIFS genbrugskurv kan alle filer fiskes ud derfra selvom de er "slettet" det lyder som en brugbar funktion for trådstarter.. således er der fuld databackup samt fortrydelse da det kun er administrator som kan tømme CIFS genrbrugskurven

Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 21:15
Nice - det lyder også smart.

Jeg har tidligere benyttet spejlning, men er gået væk fra det af flere årsager. Tror det er et temperamentsspørgsmål.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu