recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af iTunes på NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning af iTunes på NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rungo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-September-2006
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af iTunes på NAS
    Sendt: 01-Januar-2010 kl. 14:23
Jeg bruger iTunes og har en iPhone, og har derfor købt en Airport Express som jeg har koblet på mit trådløse netværk og sluttet til stereoanlægget i stuen - det er (efter noget bøvl) lykkes mig at få forbindelse igennem, og jeg kan nu bruge min iPhone til at fjernbetjene iTunes, så lyden streames ind i stuen.

Så langt, så godt.

Problem: jeg har en NAS (LaCie Network Space), som iflg. specs. kan "act as an iTunes music server". Det er lykkedes mig at få iTunes til at flytte musikbiblioteket over på NAS'en, og musikken spiller stadig fint (omend med en smule forsinkelse), men jeg kan ikke bruge hele setup'et uden at selve computeren er tændt...

Er det ikke muligt at bruge NAS'en som en "komplet" iTunes-løsning, så jeg kan spille musikken trådløst via Airport'en, styret af iPhonen, uden at computeren er tændt?

Ellers er der jo ikke så meget fidus i at have musikken på NAS'en - jeg bruger den ellers til almindelig backup og har ikke andre enhender som skal have adgang til musikken.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 16:06
NEJ - der er ikke nogen decideret afspiller på en NAS. der kan være programmer der streamer lyden videre, men du skal have afspilleren igang og det er Itunes. JEg tror du har misforstået konceptet med itunes server og NAS en smule. itunes server gør i bund og grund ikke andet end at den autodetekterer hvilke itunes enheder der er i netværket og serverer samlingen til dem. (dynamisk, så hvis der kommer ny musik på NAS'en så ses det også automatisk i den itunes der nu engang er tændt og på netværket. en NAS gør så kun data tilgængelig på et netværk. Hvad der sker med de data er noget som sker på diverse klienter og en airport express er ikke en klient.
Til top
Rungo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 21:38
Ja det kunne godt lyde som om jeg har haft for høje forventninger... Confused

Men er der ikke andre muligheder for at nå hvad jeg gerne vil: at have adgang til musikken på NAS'en, når computeren er slukket? Altså forudsat at jeg ikke skal investere i nyt hardware!

Kan selve iTunes-programmet flyttes over på NAS'en sammen med musikken?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 21:47
Nej.

Redigeret af Startrek - 02-Januar-2010 kl. 09:54
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 22:16
nej det kan ikke lade sig gøre - en nas er jo ikke en applikations server hvor de kan køre almindelige programmer og itunes i sig selv er jo bundet til enten windows eller osx platformen. - processorkraften i en NAS bruges til at servere data ud i netværket og ikke til at afspille lyd.  Nu er der ganske vist mange forskellige NAS-bokse med særdeles udvidet funktionalitet, og der er mange hvor der både er webserver og andet på, men de er altså ikke beregnet til at bruges som afspillere - med mindre du selv laver din NAS ud fra en alm maskine med programmerne kørende - men det er jo ligesom ikke meningen når man nu har en rigtig nas i forvejen. en NAS er beregnet til at servere data fra et centralt beliggende sted. hvis du skal have applikationer der skal servere data ud fra centralt hold, så skal de installeres centralt, og det er derfor man i serververdenen kalder dem for "applikationsservere", fordi de skal kunne køre en applikation centralt som alle skal kunne tage fat i.

HVIS du skal have noget der fungerer og kan hente direkte fra din NAS så skal du have en enhed comp, tv, medieafspiller, anlæg eller lignende som er DLNA certificeret. Så vil du kunne streame ud til den enhed direkte fra din NAS, hvis den er i stand til at levere data til DLNA kompatible enheder.
Det der er vigtigt at huske på er at du har DATA liggende et eller andet sted. Den boks som har data eller en anden always online boks skal kunne servere data ud til en klient som skal modtage data. MEN der kræves en eller anden form for processorkraft for at kunne dekode signalet. Det kunne eksempelvis være en logitech squeezebox eller sonos lignende ting som sender det dekodede signal ud gennem netværket - det er rent faktisk det itunes og airport express gør for dig. Vælger man DLNA vejen, så kan et moderne tv, nyere anlæg med netværksadgang etc forbiindes til NAS'en , gå lige ind på lacie's hjemmeside og find din NAS - i venstre side står der noget om DLNA og upnp - tjek det ud - det giver en bedre forståelse for hvad det egentlig er der sker.

Uhhh forbind din iphone til anlægget og kig lidt på plugplayer eller media link player lite på appstore
Umiddelbart tror jeg plugplayer er den bedste, men har ikke prøvet det. De 2 programmer kan streame data direkte via upnp/dlna fra din nas til iphone/ipod. Så skal du bare have den forbundet til anlægget - så skal du ikke have en pc tændt.

Redigeret af claus_jac - 01-Januar-2010 kl. 22:26
Til top
Rungo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 22:20
Hej,

tak for hurtigt og detaljeret svar.

Jeg flytter musikken tilbage på pc'en og begynder i stedet at slukke NAS'en når jeg ikke lige skal køre backup - for miljøets skyld.

MVH
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu