recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbygning af ny PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpbygning af ny PC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Emne: Opbygning af ny PC
    Sendt: 03-Januar-2010 kl. 03:11
Jeg har været på lidt "Januar Udsalg" på nettet til at bygge en sprit ny PC op og tænkte at det her må da være godt nok, hvad siger i som dette til en alm. hjemme PC der som det højeste kommer til at lave video og lyd redigering (nul gaming what so ever):

Bundkort: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H
CPU: AMD Phenom II X4 865 Black Edition
RAM: Kingston HyperX DDR3 2x2GB
Skærmkort: XFX Radeon HD 5750 PCI-E2
Harddisk: Seagate Baracuda 500GB (S-ATA)

Det der skal drive det er min gamle 750W Thermaltake Toughpower.
DVD drevet bliver mit gamle Pioneer DVR-111
Operativ system Windows XP Pro Corp. med SP3

3 ting jeg blot overflytter fra den gamle computer, da de fungerer til den store guld medalje.

Redigeret af Aspagilus - 03-Januar-2010 kl. 03:19
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 22:33
og din windows er en retail og ikke en oem-licens? Når nu den bruger DDR3 ram, burde man så ikke beeynde at kigge på tripplechannel konfigs i stedet for dualchannel? ( det er derfor man i dag finder mange prækonfigs med enten 3 eller 6gb ram!=) Blot for at udnytte muligheden når man nu har den. men tjek da lige manualen til bundkortet inden.
Nu skriver du ikke noget om hvad det er for noget videoredigering, men umiddelbart lyder grafikken som en voldsom omgang overkill, med mindre din software kan understøtte GPU-baseret encoding via ati's stream teknologi, og det er der så vidt jeg husker ikke nogen der kan endnu. men DX11 kan også - dog er der stadig ikke nogle programmer på markedet der så understøtter dx11 teknologierne endnu.
Grafikkortet burde du egentlig kunne undvære helt eftersom der jo er et ati hd4200 indbygget i bundkortet! og det kan jo også vise hd video.

Jeg klarer mig fint med et asus nforce 9300 bundkort og en QC9400 med 4 gb ram, med nogenlunde de samme krav som du har. der bliver heller ikke spillet på den. og der er rigeligt med strøm fra min antec 400w.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 06:05
XP Pro Corp fåes ikke som OEM, Corp Editions er multi install versioner til firmaer og skoler der ubegrænset kan indstaleres på lige så mange computere man vil, da den ikke kræver registering. En jeg har fået af en IT'ere der hvor jeg arbejder.

Skærmkortet er egentlig et tidl. fejlkøb, for det bundkort jeg bruger pt. ikke har nogen PCI-E2 understyttelse, så det kort har ligget og samlet støv i et lille stykke tid.
Lidt video og lyd redigering vil forekomme, men jeg tænkte "nu skal det sgu være" og ville bygge en kraftig PC hvor man ikke fremtidigt kan rende ind i problemer af nogen videre problemer fordi ens hardware er en anelse for lille.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 09:50
og licensmæssigt er det rent faktisk bund ulovligt det du gør så!! (bare så du ved det.) en CORP. edition er en mol/select løsning, og disse må ikke bruges i privaten med mindre licensen tæller med i maskinparken i firmaet (hvilket jeg ikke tror den gør!) OG Microsoft har desværre ikke home-use rights på operativsystemer. (det kan godt være den ikke skal aktiveres, men firmaet er forpligtet til at tælle antallet af licenser op, og der er rent faktisk risiko for at få besøg af kpmg til en lille optælling hvis microsoft synes det ser underligt ud.)
Hvad angår grafikken, nå ja - når man nu har det liggende i skuffen kan man jo ligeså godt bruge det til noget.Du får bare ikke så meget ud af det til den brug du har.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 11:47
Hvis den XP er ulovlig, det tager jeg ikke så tungt, det må ham den IT'er stå til ansvar for at han har givet mig den. Jeg er bare glad for at have en XP jeg bare kan indstalere og så kører det.

Har da også en købt XP Pro liggende, men den gik kold efter et par massive hardware updates og så var jeg nød til at ringe til MS Danmark hver gang for at få en ny aktiverings kode, den slags bliver også trættende i længden.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Hvis den XP er ulovlig, det tager jeg ikke så tungt, det må ham den IT'er stå til ansvar for at han har givet mig den. Jeg er bare glad for at have en XP jeg bare kan indstalere og så kører det.

Har da også en købt XP Pro liggende, men den gik kold efter et par massive hardware updates og så var jeg nød til at ringe til MS Danmark hver gang for at få en ny aktiverings kode, den slags bliver også trættende i længden.

Det kan aldrig være it manden som overtræder loven på din hjemmemaskine som du selv installerer. Wacko

Men da ingen jo kommer på besøg på din bopæl, tror jeg aldrig der vil blive fulgt op på det.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2010 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

og din windows er en retail og ikke en oem-licens? Når nu den bruger DDR3 ram, burde man så ikke beeynde at kigge på tripplechannel konfigs i stedet for dualchannel? ( det er derfor man i dag finder mange prækonfigs med enten 3 eller 6gb ram!=) Blot for at udnytte muligheden når man nu har den. men tjek da lige manualen til bundkortet inden.
Nu skriver du ikke noget om hvad det er for noget videoredigering, men umiddelbart lyder grafikken som en voldsom omgang overkill, med mindre din software kan understøtte GPU-baseret encoding via ati's stream teknologi, og det er der så vidt jeg husker ikke nogen der kan endnu. men DX11 kan også - dog er der stadig ikke nogle programmer på markedet der så understøtter dx11 teknologierne endnu.
Grafikkortet burde du egentlig kunne undvære helt eftersom der jo er et ati hd4200 indbygget i bundkortet! og det kan jo også vise hd video.

Jeg klarer mig fint med et asus nforce 9300 bundkort og en QC9400 med 4 gb ram, med nogenlunde de samme krav som du har. der bliver heller ikke spillet på den. og der er rigeligt med strøm fra min antec 400w.
Tripplechannel er til Intels I7 Wink Og har egentlig ikke nytte i AMD setups, tværtimod. Så hold dig til Dual channel så længe du køber AMD. Intels I7 er dog at foretrække til videoredigering mm

Nu ved jeg ikke hvor seriøst Video og billede redigering du leger med, men du kunne overveje 4x2GB RAM, i hvert fald med tiden. Bundkortet er Gigabytes billigere model men skulle kunne tilfredsstille dine behov
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2010 kl. 22:47

Der er selvfølgelig ingen grund til at nedgradere mend den PSU er vist et overkill i det setup, dog en mindre detalje da du allerede ejer den

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 02:28
PSU'en er også gammel, den sad i en noget tidligere PC der så også havde væsentlig mere hardware i sig.
Men nu ved jeg da hvad jeg kan få en ellers kedelig Søndag til at gå med, for al hardwaren ankom her Onsdag aften.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu