recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bliver 4:3 stretched via HDMI?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBliver 4:3 stretched via HDMI?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Emne: Bliver 4:3 stretched via HDMI?
    Sendt: 22-Februar-2006 kl. 14:41

Har netop bestilt en Sony KDF-E50A11E og planlægger at købe en HDD recorder med HDMI-udgang. Nu læser jeg så, at TV'et kun kan vise 16:9 via HDMI-indgangen.

Er dette korrekt? Jeg er ikke interesseret i at få mine 4:3 optagelser vist i 16:9, og så vil jeg i stedet købe en DVD-afspiller med HDMI og være mindre interesseret i, om HDD optageren har dette.

/Brian E

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 15:44
Ellers køb en Pioneer DVR-920 eller 930 - den kan pillar-boxe HDMI-udgangen, så selv hvis TV'et kun kan strække HDMI-indgangen, så kan Pioneers to top-modeller (i hvert fald DVR-920, da jeg har en sådan) kompensere for det.

Jeg ville heller ikke kunne holde ud at se på små, lave, buttede mennesker hele tiden - det er ufatteligt, at nogle kan holde det ud.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 18:53
Nej - det ville jeg heller ikke kunne klare. Det burde da kunne lade sig gøre at få vist fjernsynsbilledet i korrekt format uanset om man kører med HDMI eller om man har fladskærm eller ej. Det overrasker mig, at det åbenbart ikke er en selvfølge.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 20:20

Jeg kan ikke huske at have set en afspiller med HDMI uden mulighed for at vælge om 4:3 materiale skal vises i full-screen eller med bjælker i siderne.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Har netop bestilt en Sony KDF-E50A11E og planlægger at købe en HDD recorder med HDMI-udgang. Nu læser jeg så, at TV'et kun kan vise 16:9 via HDMI-indgangen.

Er dette korrekt? Jeg er ikke interesseret i at få mine 4:3 optagelser vist i 16:9, og så vil jeg i stedet købe en DVD-afspiller med HDMI og være mindre interesseret i, om HDD optageren har dette.

/Brian E

Undskyld den forstår jeg ikke, vil det sige at du ikke kan se et reelt 4:3 billede på dette TV med de sorte bjælker i siderne, og kun kan se et rigtigt 16:9 via HDMI?

Jeg har til gengæld hørt at den indbyggede digital tuner i TV'et kun med 10% sikkerhed vil virke til det danske digitale DVB-T som starter nu her fra 1. april.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 22:13

[/QUOTE] Undskyld den forstår jeg ikke, vil det sige at du ikke kan se et reelt 4:3 billede på dette TV med de sorte bjælker i siderne, og kun kan se et rigtigt 16:9 via HDMI?

Jeg har til gengæld hørt at den indbyggede digital tuner i TV'et kun med 10% sikkerhed vil virke til det danske digitale DVB-T som starter nu her fra 1. april.

[/QUOTE]

Jeg har ikke fået TV'et endnu, så jeg refererer bare, hvad jeg har læst, og det er i denne sammenhæng, at man kun kan vælge "Wide" på TV'et, når det får et signal via HDMI. Hvis - som Otto skriver - afspilleren sender signalet som 4:3 med bjælker, er der ikke noget problem. Jeg regner med at købe en Thomson 8550, der med firmware-updaten lader til at have fået løst sine issues.

Den digitale tuner vil jeg ikke benytte alligevel, da jeg har en Selector (Sagem 60).

Mange tak for svarene

Til top
perf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-November-2005
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 23:22

Ja, jeg har samme tv.

Det afhænger af hvilket format du lader din "kilde" sende til HDMI indgangen. Jeg har selv sat min Philips DFR 9000 til at sende signalet

i 720p. Og så er man  LÅST til formatet "bred".

Jeg har derfor valgt at koble min Philips til BÅDE med RGB og HDMI. Så vælger jeg bare RGB hvis det ikke er 16-9 format. RGB kører 576 linjer hvis jeg husker rigtigt, og det KAN skaleres

mvh

Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af perf perf skrev:

Ja, jeg har samme tv.

Det afhænger af hvilket format du lader din "kilde" sende til HDMI indgangen. Jeg har selv sat min Philips DFR 9000 til at sende signalet

Jeg har derfor valgt at koble min Philips til BÅDE med RGB og HDMI. Så vælger jeg bare RGB hvis det ikke er 16-9 format. RGB kører 576 linjer hvis jeg husker rigtigt, og det KAN skaleres

mvh

Mange tak for svaret. Den løsning havde jeg ikke tænkt på, men det vil naturligvis virke, og så kan jeg nok leve med et ekstra kabel.

Redigeret af Brian E
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af perf perf skrev:

Ja, jeg har samme tv.

mvh

Det er klart, vælger du at køre ud i 720P eller 1080i, kan du ikke ændre formatet, da dette jo er et læst format fra start, 1280 x 720 eller 1920 x 1080.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Pete II Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 15:10

Citér Jeg har til gengæld hørt at den indbyggede digital tuner i TV'et kun med 10% sikkerhed vil virke til det danske digitale DVB-T som starter nu her fra 1. april.

Well, så er vi ovre den 1. april - kan nogle fortælle om den digitale tuner i det nævnte TV virker til det danske digitale DVB-T ?

På forhånd tak

Pete

Mange hilsner
Pete
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu