recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Evidence Eller Ikon til Surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDali Evidence Eller Ikon til Surround

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
r40 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-November-2009
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Evidence Eller Ikon til Surround
    Sendt: 10-Januar-2010 kl. 10:12

Hejsa

Grundet omflytning i stue og ankomst af Fladskærm, har jeg valgt at udskifte mine Dali 850 Front og Dali 450 Bag Cry. Mit håb er at jeg senere får et rum kun til Hifi, så vi snakker her kun HT til Surround og baggrunds Hi-fi lytning. IKKE 1 gangs Ny CD lytning.

Jeg har en Evidence C70 så derfor tænkte jeg at det ville være oplagt at skaffe 4 stk Evidence 370 brugt  dvs 5-6K . Ellers 5 små Ikon HT da de jo kan skaffes og grundes deres bånddiskant men også lidt dyrer.

Når vi snakker surround er det Blu-ray DTS HD Master.

Jeg har ingen erfaring med disse HT endnu, kun lidt Ikon og blu-ray, hvilket var ganske imponerende. Men det var så også mit første erfaring med Blu-ray. Så det fortæller ikke noget 100% om Ikon.

Jeg tænker 1 stk Vokal 2 og 2 stk W2
Som front ved jeg ikke men Ikon 1 , 2 eller W2

Er der nogen der har erfaring med de 2 serier.

Hvad med bas 370 vs Ikon 2

Vil jeg vinde eller tabe surrondmæssigt fra min en Dali Rød serie kontra de nævnteShocked

Min forstærker en ældre sag, en Denon AVC-3800 opgivet til 110W.
Wooffer er en DAli SWA-12

Håber i kan hjælpe

Mv Karsten

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 11:26

Hej Karsten!

Jeg har tidligere haft et surround system bestående af Evidence 870, C70, 470, SWA-12 og en Denon 3806.

Du vil naturligvis kunne mærke, at du får nogle mindre højttalere med hvad dertil hører, men der er også sket nogle fremskridt siden både rød serien og evidence.

IKON har blandt andet fået en markant diskant end de gamle Evidence. Mere åben og detaljeret. Det eneste problem med IKON er efter MIN mening, at de kan blive lidt spidse i toppen, specielt hvis man gerne vil spille højt til film. Du får dog uden tvivl en meget detaljeret filmgengivelse. Med IKON centeren vil du også få bedre stemmegengivelse, hvilket jeg synes er meget vigtigt til film. Med IKON on-wall får du også muligheden for, at montere dine baghøjttalere på væggen over øret, hvilket klart giver bedre rum til surround lydbilledet i bag, fremfor stående 450'ere.

IKON 2 vs. 370 mht. bass, så synes jeg helt klart at du i begge tilfælde skal udnytte din subwoofer både til musik og film. SWA-12 er en rigtig god subwoofer til musik, den er næsten bedre her, da den mangler lidt "ompff" i det dybeste til film.

Går du af med rød serien mister du noget af evnen til, at kunne spille og højere og lidt mere ustresset, tilgengæld får du en mere åben, tydelig og defineret gengivelse med IKON.

IKON 2 (tag den store)
IKON Vocal 2
IKON On-wall
Delefrekvens på 80Hz

Med IKON får du helt sikkert en mere lufttig og detaljeret gengivelse, måske lidt mindre bombastisk end med rød serien, men jeg er sikker på at du vil opleve et løft.

Hvorfor overvejer du ikke fx IKON 6 som front?

Redigeret af Iron Man - 10-Januar-2010 kl. 11:28
Til top
r40 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-November-2009
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 21:08
Hej Iron Man

Mange tak for godt og fyldig svar.

Den vigtige og afgørende detalje omkring center, havde jeg ikke tænkt på.

Ikon 6 er der ikke plads til, og jeg vil gerne væk fra gulv højttaler.
Dvs de skal hænge, hvorved Ikon 2 også er lige i overkanten, grundet deres bagudvendt basport.
Overvejede 5 stk W2, men tror jeg fortryder når der skal lyttes til Musik, der må det være Ikon 2 som minimum.

Jeg må en tur i Hippi Klubben til en lytter.

Vi har et par 102 som jeg har testet lidt på sammen med SWA12er, og ja helt klart den skal arbejde sammen med fronten når der lyttes til musik- Svært at indstille, men trods alt bedre end uden. Det er jo kun til baggrunds musik, eller en lille fest Embarrassed 

Tak for svar.

Mv Karsten

Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 21:29
Synes ikke du skal tænke så meget over at det er den samme serie hele vejen rundt, de ændre alligevel karakteristik pga. geometriske forskelle i Ikon 2, W2 og Vokal 1/2. Desuden siger THX specifikationerne at sorround højttalerene skal side  mindst 2 fod over hovedhøjde i normal størrelse rum, og i den højde får du ikke meget ud af bånddiskanten i ikon bag/sorroundhøjttalerene ( den har smal spredning i højderetningen ). Du kan spare meget ved at gå ned i concept serien, men det er selvfølgelig en dårligere højttaler i alle hensende, men der er ikke brug for mere i sorround kanalerne.  Dog ville du så næste have råd til at købe Mentor 1 som front, den spiller overraskende dybt og du vil få væsentlig bedre stereo lyd samt musikscener i film  ( som næsten altid kun er i de forreste højttalere og center ) ville blive meget bedre. Mentor 1 passer sikkert fint sammen med vokal 2, da de har samme dybde og derfor ens hoved resonanser samt lignende enheder.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 21:37
Da jeg selv har haft både Ikon W2 og Ikon 2 kan jeg oplyse dig om at Ikon 2 har lidt mere at byde på pga det lidt større kabinet.   Ikon 2 spiller rigtigt godt størrelsen taget i betragtning.  Jeg har lige solgt mine Ikon 2 da jeg vil have nogle indbygningshøjttalere som surround-højttalere, og i den forbindelse satte jeg dem til oven på mine Ikon 7 og de spiller sgu forbløffende godt.  En subwoofer er selvfølgelig super til små højttalere, og klæder bestemt disse Ikon 2.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu