recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streaming til PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStreaming til PC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mkongsfelt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Streaming til PC
    Sendt: 12-Januar-2010 kl. 14:36
Hej 

Jeg har købt en QNAP TS-439 og planen er at den i første omgang skal fungere som lager for billeder, musik, film og backup af husets pc'er.

Det tager lidt tid at lære den at kende og finde ud af hvordan man får det hele til at fungere - og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Musik: Jeg er igang med at rippe min musik til FLAC, så langt så godt. Jeg kan også godt kopiere den over på NAS, men hvad så med afspilningen. På sigt er det planen at tilføje en Squeezebox eller to til mit setup, så det vil jeg jo gerne tænke ind fra start af. Hvad er smartest at gøre mht. afspilning fra pc'er? Er det bare at mappe et netværksdrev og så bruge det som library til en afspiller(bruger pt. songbird)? Eller skal man bruge media serveren(og hvordan???)

DVD: Der er jeg lidt mere i problemer. Jeg har downloadet DVDFab og rippet en DVD, men den laver jo så en mappe med en masse videofiler. Jeg kan godt få twonky medieserveren til at se de her mange filer, men det er jo komplet uoverskueligt for bare én DVD. Og hvordan får man metadata som titel osv. ordentligt med i en indeksering? Og til sidst hvordan og med hvilken software afspiller man det smartest på PC'en?
Også med DVD er vi ved et første step og planen er på sigt at streame til en HTPC. 

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej med mine mange dumme spørgsmål ;-)

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 14:44
Musik: de forskellige systemer stiller forskellige krav. Squeezebox kræver at du har en server applikation kørende på NAS'en eller en computer som er tændt 24/7 (når du hører musik). Det kan godt køre på en QNAP.

DVD: hvis du skal afspille fra en PC, og hvis harddisk plads ikke er et issue, vil jeg anbefale at du ripper til ISO format. På din PC bruger du software som kan mounte ISO filen som et virtuelt DVD drev, og så kan du bruge en hvilken som helst software DVD player. Det kræver ikke andet end at NAS'en agerer netværksdrev.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 14:51
Hej Jesper

Tak for dit svar.

Jeg er klar over at Squeezebox kan køre på QNAP og det er planen at jeg skal investere i et squeezebox system når økonomien er til det :-)

Indtil da skal jeg udelukkende afspille musikken fra 2-3 PC'er. Spørgsmålet gik så lidt på hvordan jeg smartest afspiller fra QNAP'en. Er der nogen pointe i at bruge Twonkymedia serveren(Og hvordan gør jeg i såfald egentlig det??) eller skal jeg måske allerede installere Squeezebox og bruge en eller anden afspiller der kan håndtere squeezebox serveren? Eller skal jeg bare mounte et netværksdrev og så afspille med en hvilken som helst afspiller jeg har lyst til. Jeg kunne godt tænke mig et par anbefalinger på det punkt.

Mht. DVD, så kunne jeg jo godt tænke mig at kunne browse igennem mit filmarkiv på en brugbar måde og ikke skulle mounte et ISO hver gang - sådan lidt a'la en medieafspiller. Kan det ikke lade sig gøre? (Konen vil også gerne kunne finde ud af det)

/Mikkel
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Point: 296
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 14:53
Er en squeezebox ikke et dødt produkt, når man kan få relativ billige netbooks og lign der via trådløs netværk kan etablere forbindelse med NAS?

Brugerfladen på en PC overstiger en squeezebox mange gange, og man kan eventuelt anvende itunes/media player som bibliotek.

Det er bestemt den løsning jeg vælger når jeg skal have mit sat op. Jeg tror dog jeg vælger en tablet-pc ordning, da priserne på disse forventes af falde med forøget udbud og konkurrence. Asus Eee har allerede et interessant produkt i et1602.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 15:05
jeg har brugt powerdvd til afspilning af film direkte fra deres folder kopieret over på NAS (via anydvdhd), det kører fint... såvidt jeg husker skal du vist bare sikre dig du kører via smb/nfs og ikke via dnla serveren... det kan muligvis give problemer... det kan de ihvertfald hvis du også bruger en nmt ala popcornhour c-200 (eller nyeste skud a-200).
Mvh

René
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Er en squeezebox ikke et dødt produkt, når man kan få relativ billige netbooks og lign der via trådløs netværk kan etablere forbindelse med NAS?Brugerfladen på en PC overstiger en squeezebox mange gange, og man kan eventuelt anvende itunes/media player som bibliotek.Det er bestemt den løsning jeg vælger når jeg skal have mit sat op. Jeg tror dog jeg vælger en tablet-pc ordning, da priserne på disse forventes af falde med forøget udbud og konkurrence. Asus Eee har allerede et interessant produkt i et1602.

Jeg ved ikke, hvad der findes af elektronik i Asus' box, men tvivler på at du kan opnå den samme lydkvalitet som du kan med en Squeezebox. Om man synes det er mere brugervenligt at være afhængig af en stationær skærm vs. en mobil fjernbetjening er sikkert en smagssag og der er fordele og ulemper ved begge tilgange. Muligheden for at udbygge systemet og have musik i flere rum er dog mere oplagt med Squeezebox-løsningen - der tror jeg ikke at netbook'en kan følge med uanset hvor smart den er...
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 15:34
mkongsfelt: Du kan vælge at installere Squeezebox Server samt én af de softwarebaserede afspillere på din pc, men argumentet skulle udelukkende være at vænne sig til Squeezebox-brugerfladen.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 20:19
Det var da noget af en NAS at investere i i første hug  Clap

Vedr. DVD på pc kan jeg anbefale VLC. Med den kan du nemt se en rippet DVD fra fx. en navngivet folder (med en VIDEO_TS nedenunder). Denne måde at rippe på er lossless ligesom, når du ripper til ISO.
Fx. med en senere anskaffet PopcornHour tilsluttet TV'et vil du også kunne læse det ene eller det andet format.
Venligst
Søren
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 20:39
Må jeg lige spørge hvornår du har købt den 439'er og hvad du gav for den?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 21:54
Den er købt for et par dage siden til ca. 5k.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 21:57
Breddam: Tja, når nu man skal investere, så kan jo lige så godt gøre det grundigt :-)

Jeg kunne jo godt tænke mig at kunne bladre igennem min DVD-samling med frontcover osv. ligesom i diverse musikafspillere. Eller i hvert tilfælde et eller andet lidt mere brugervenligt...som sagt skal konen også helst kunne finde ud af det.
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af mkongsfelt mkongsfelt skrev:

Den er købt for et par dage siden til ca. 5k.

Ok, tænkte bare på at QNAP lige har smidt en ny serie på markedet med betydelig stærkere CPU og mere RAM.

Ved godt den koster en anelse mere, men de er givet ret godt ud.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu