recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning, nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning, nyt hus.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning, nyt hus.
    Sendt: 21-Januar-2010 kl. 14:30
Hej allesammen.

Jeg står overfor (måske) at skulle til at bygge nyt hus. I den forbindelse vil jeg sikre mig, at alt hvad der hedder strøm/kabelføring/opsætning er helt "up to speed"..... Big smile

Min første tanke er at få lavet IHC-net, - så vidt jeg forstår, muliggør det at bruge "stikkontakter" til både lyd/billede/internet mv ved ændring på "tavlen"?

I stuen skal strømstik, internetstik, kabel-tv stik til fladskærmen føres op bag ved selve skærmen, som skal hænge på væggen. Derfra skal så gå tomrør ud til mit "teknikrum" i bryggerset, så jeg kan koble lyden til en af mine Sonos ZP120 (og herfra tilbage til højttalerne via andre tomrør).

Næste tanke er, at de øvrige Sonos Zoneplayers ligeledes placeres i teknikrummet, - og at der så trækkes højttalerkabler til de forskellige rum, hvor der ønskes musik. Smile

Musikken spilles fra en Buffalo Linkstation, der ligeledes placeres i teknikrummet.

Næste punkt er, hvordan jeg spiller DVDér på min fladskærm, - og evt. optager TV? Jeg vil jo gerne have det væk fra stuen - dvs. i teknikrummet ligesom alt det andet. Er trådløs streaming i øjeblikket godt nok? Så jeg f.eks. kan købe en trådløs DVD-afspiller m/harddisk, der kan streame trådløst til fladskærmen.

- eller skal jeg bare trække endnu et kabel? Sleepy

Ovennævnte er mine indledende tanker, - jeg vil rigtig gerne høre, om der er nogle af Jer herinde, der har smartere opsætning, - eller blot idéer til at forbedre min egen?

På forhånd mange tak.

Chris
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 08:41
Trådløs er langtfra ok til billede/DVD/Bluray endnu.

Så hvis muligt er det jo blot at trække et HDMI kabel fra tekn. rummet til stuen. Jeg gjorde mig samme overvejelser da vi byggede hus, MEN du skal være obs på hvad du vil med lyden i stuen?!

Det er ikke sådan lige at trække kabler i tomrør fra en forstærker i tekn. rummet il 7 forskellige surround højttalere i stuen!

Lyden vil helt sikkert blive det største problem med mindre du går vejen med en sound-bar af en slag til dit TV.

Mht. billede/DVD/Bluray etc. kunne du jo også bare trække et ekstra netkabel til bagved TV og sætte en lille medieaplayer op bag hvert TV - de fylder jo minimalt.
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 09:08
Hej. Tak for svaret. Mht. lyden, så har jeg pt. "bare" alm. stereo med en subwoofer, - har pt. ingen intention om surround (men det skal selvfølgelig overvejes).

Mht. mediaplayer bag TV, - det er meningen, at jeg vil have en LED før eller siden, - og den skal jo gerne være "klinet" til væggen, - det er vel meningen med så tynd en skærm, - så der vil formentlig ikke være noget plads bag....

Mvh

Chris
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:15
Så må du jo bare have det tænkt ind og lave en lille bitte niche bag skærmen - det er jo heldigvis de muligheder man har med nyt hus;-)
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
smuld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2009
Sted: Denmark
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:30
Min første tanke er at få lavet IHC-net, - så vidt jeg forstår, muliggør det at bruge "stikkontakter" til både lyd/billede/internet mv ved ændring på "tavlen"?

det eneste jeg har at sige til dette med internet over størm er at, HOLD FINGERNE VÆK fra det.
jeg har testet lidt af hver, og det virker virkelig at røv til.
her skal du sku bare trække ethernet kabler rundt. hvis det altså var mig.

jeg skal selv snart til at bygge mit hus, og i det har jeg nemlig testet det en hel del.
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 13:19
Det må vel, alt andet lige, være at trække netkabler ( gerne Cat6 ) i hele huset, og udtag ved alle stikkontakter ( Måske ikke lige barbermaskineudtaget på badeværelset og kaffemaskinepladsen i køkkenet ).

Selvom du ikke lige pt vil have sorround, ville jeg ikke betænke mig på at få lagt kabelrør i væggen til evt. højttalerplaceringer.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 14:32
Hej igen. Kan sagtens følge alle Jeres forslag, - de bliver taget med i overvejelserne. :)

Mht. en lille niche bag skærmen, så er det vel problematisk, hvis det f.eks. skulle være en DVD-afspiller, der skulle være bag, - for hvordan smider man lige en skive i så?

(Det skulle da lige være med et beslag a la det nye B&O, hvor man kan dreje skærmen ud).

Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Det må vel, alt andet lige, være at trække netkabler ( gerne Cat6 ) i hele huset, og udtag ved alle stikkontakter ( Måske ikke lige barbermaskineudtaget på badeværelset og kaffemaskinepladsen i køkkenet ).

Selvom du ikke lige pt vil have sorround, ville jeg ikke betænke mig på at få lagt kabelrør i væggen til evt. højttalerplaceringer.

Hørt. Jeg fik for 6 år siden bygget et hus, og i det fik vi trukket en hel del ekstra tomrør. En del af dem blev aldrig brugt, men jeg trak CAT5e til alle rum og i stuen var der flere stik.
Sidste år flyttede vi og købte et lidt ældre hus. Der havde de desværre ikke været særlig god til at få lavet ekstra rør (som i ingen ekstra rør Confused) og det er noget pis at fræse ud til tomrør.

Så få lavet rigeligt fra starten af! De koster (næsten) ikke noget at få lavet når huset er ved at blive bygget, jeg tror vi gav 125 kr pr rør med en afblindet dåse.
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
smuld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2009
Sted: Denmark
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 18:25

som de andre skriver, så træk nogle netkabler rundt i huset og eventuelt stil en switch oppe på loftet. for gud skyld, kør ikke med net over strøm kabler.

så gør som de har på skoler, med en stik dåse til RJ45 stik, for så vil du være sikker på at det kører.
og nu snakker jeg jo ikke om at der skal være 100 i huset, men bare der, hvor du tror der skal :) jeg havde selv tænkt på at stille en 24ports switch på loftet, når det blev min tur, også bare træk 1-2stik ud i alle rum, for du vil altid have mligheden for at sætte en mere switch på, hvis der skal spilles hos dig.

dette vil du IKKE fortryde Big smile
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 20:03
Nu må du lige hjælpe? Hvad er/kan en switch?
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 21:24
En fordeler dåse, til net, med alt fra 4 til 48 udtag. fås fra 100.- og op
Til top
Jabu Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-Maj-2005
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Nu må du lige hjælpe? Hvad er/kan en switch?

sjovt spørgsmål fra en NETtosse.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu