recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Godt valg af denne fladskærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGodt valg af denne fladskærm?

Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
Andy1975 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-Januar-2010
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: Godt valg af denne fladskærm?
    Sendt: 25-Januar-2010 kl. 20:35
Jeg har lige set en 32" LED-fladskærm (sorry men kunne ikke finde et forum til kun LED-brugere så startede min post i dette forum) i en forretning og er meget imponeret over det knivskarpe billede ift. en Samsung 32" LCD-skærm som jeg først havde set mig varm på.

Her er linket til det før nævnte LED-fjernsyn:

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?q=ue32b6050&pid=505154

Nu er det sådan, at prisen også er en del højere end LCD-skærmen men jeg ville forhøre mig om nogle af eksperterne ved, om det er pengene værd ift. mit behov.

Jeg vil hovedsageligt bruge tv-et til at se fjernsyn (fælles-antenne/aerial-antenne/muligvis satellit men ikke absolut nødvendigt).

Desuden skal fladskærmen kunne bruges til at...

- tilsluttes spillekonsol f.eks. Nintendo Wii etc.
- være MPEG 4 og HD Ready
- have gode synsvinkler fra siderne
- reproducere en okay lyd men det behøver ikke være et sted nær perfektionisme
- kunne tilsluttes som til computer som skærm (VGA-port)
- kanalerne skal kunne flyttes rundt efter registreringen
- allervigtigst..., fremvise et knivskarpt billede som ved eksemplet øverst!

Det er sådan lige hvad jeg havde. Jeg er ikke ekspert i fladskærme så al viden er velkommen skulle jeg have overset noget eller skulle der findes bedre tilbud/alternativer.

På forhånd, tak for hjælpen. Smile
Til top
axelrodi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-September-2009
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 20:58
Du sku da bare smide tråden under lcd(det er jo samme)
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:14
Som skrevet er LED = LCD. Det er bare belysningen der er anderledes.

Hvis du vil have de fleste af de ting du har nævnt, skal du efter min mening, købe et godt plasma tv fra Samsung, LG eller Panasonic.

LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:29
Nej, det er det faktisk ikke.

LED står så vidt vides for Light Emitting Diode og OLED står for Organic Light Emitting Diode. Det første udgøres af kunstige (ikke-organiske) materialer hvorimod det andet har en organisk komponent (carbon) som indgår ved fremstillingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/LED

http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_LED

LCD står for Liquid Crystal Display og ligger langt fra LED eller OLED mht. teknikken bag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_display

Som navnet antyder så er der her tale om flydende krystaller som udgør kernen i den proces som igen skaber farver og lys på skærmen. Disse flydende krystaller er spiralformede og bliver "tændt" eller "slukket" i hhv. den ene eller den anden position og lader dermed lys igennem/slukker for det.

Grov forklaret!

Så det er en helt anden boldgade og ikke engang tæt på din påstand.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:31
Vilstrup <--

Jeg var ude efter nogle specifikke modeller eller fladskærme som nogen kunne nævne for mig. Se min forklaring vedr. LED = LCD til det andet indlæg. Jeg har set forskellen med egne øjne mellem LED og LCD i dag og ingen kan være et sekund i tvivl om hvad der står skarpest på skærmen. Det er selvfølgelig LED.

Plasma vil jeg ikke ude i da det er for meget overkill for mig og desuden den største strømsluger. Jeg leder efter noget som jeg ikke allerede ved og som andre kan fortælle mig om er bedre pga. ditten eller datten teknologi, fordele, fremtidssikring osv.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:32
Det er nogle super dygtige marketingfolk der har været gode til at få folk til at tro at det er en ny teknologi - hvilket det jo langtfra er... LCD / LED = Same shit, different toilet :-) Men det er da fint til et værelse eller lignende.... Køb du dig hellere et ordentligt plasma tv i stedet og spar penge samtidigt med du får et dejligt roligt og naturligt billede. PANASONIC!!!
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:36
Ja, Panasonic er fedest og også mit favoritmærke af alle. Der giver jeg dig helt ret. Men mht. prisen og energiforbrug så vil jeg stadigvæk ikke begive mig ud i det område. Det er en tand for dyr og for ekstrem for mig. Den påstand om LED = LCD kan jeg som nævnt i de andre indlæg ikke helt genkende. Jeg tror ikke, at teknologien er den samme når der her er tale om to vidt forskellige teknologier der er dokumenterede i de links som jeg angav tidligere. Det kan ikke engang smarte marketingsfolk lave så overbevisende. Wink
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:37
Jeg tror man mener at LED = LCD på den måde at LED blot er en anden belysning-kilde end traditionel LCD.   Traditionel LCD er belyst med "lysstofrør", hvor LED er belyst med LED-lys ..
Sådan har JEG forstået det .
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:38
Til gengæld er OLED noget andet, men også noget der hører fremtiden til i stort format, til menneskepenge :-)
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:40

Læs evt. dette:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1220975428

Semper fidelis

Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:41
Skyum, samme her.

Andy, hvad mener du mht. prisen... Priserne på mange LCD / LED er skyhøje og derfor tror folk det er bedre, det er det bare ikke, men hr. og fru Danmark tror det....Dette kombineret med en sælger der siger plasma er på vej ud baner vej for myter. Vi har set det år efter år og det er mildest talt irriterende. Specielt når vi alle ved at plasma er her for at blive. Desuden skal du huske at strømniveauet for led/lcd er konstant, hvilket det ikke er for plasma.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:44
Ja, okay. Det kan godt være nogle mente. Det tør jeg ikke sige. Men stå lige foran det Samsung LED fjernsyn jeg angav linket til og tag så et gængse LCD fra Samsung og stil det ved siden af. Det har jeg gjort i dag i forretningen. Man må have brug for et par nye briller hvis ikke man indenfor et splitsekund med lethed kan se forskellen. Så noget må der være forskelligt mht. LED når man ser på det knivskarpe billede. Jeg er ikke techie-freak eller video-ekstremist nok at jeg går så meget op i om den ene eller den anden teknologi er bedst hvis det jeg ser overbeviser mig, udstråler kvalitet og står ift. prisen. Wink
Til top

Besvar Besvar Side  123 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu