Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Raskolnikov
Super bruger
Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 461
|
Emne: 2k skærme i hjemmebioen? Sendt: 26-Januar-2010 kl. 12:01 |
Tror I at vi ser 2K skærme til hjemmebrug? I dag er de 1080p, men mange film bliver skudt i 2K som er 2048×1080 eller ca. 120 linjers højere opløsning. På denne måde ville man slippe uden om nedeskalring fra 2048 til 1920 når man laver BD'en. :) Noget der ved hvad opløsning svarer 35mm film til? For det må jo være det ultimative.
|
 |
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 12:20 |
Følger lige frem et stykke tid her!
Det ved Otto garanteret, AV Precision
Redigeret af moho - 26-Januar-2010 kl. 12:24
|
 |
Raskolnikov
Super bruger
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 12:51 |
Det er lidt det jeg håber på.
|
 |
SandSand
Guld medlem
Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Point: 525
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 16:38 |
Ville det ikke være dybt godnat at lave nye standarder for sølle 120 linjer ? Tvivler også på de bliver nedskaleret. De bliver nok bare maskeret af.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 17:08 |
Raskolnikov skrev:
Tror I at vi ser 2K skærme til hjemmebrug? I dag er de 1080p, men mange film bliver skudt i 2K som er 2048×1080 eller ca. 120 linjers højere opløsning. På denne måde ville man slippe uden om nedeskalring fra 2048 til 1920 når man laver BD'en. :) |
Bortset fra et par enkelte super-highend projektorer der bruger 2K chips fordi det i bund og grund er forklædte DCI projektorer, så vil vi næppe se nogen lave 2K displays. Det samme gælder 4K, vi vil ikke se "ægte" 4K, men 2x1080P, i hjemmebio-produkterne. Forskellen er så lille at man bare maskerer af. Desuden er de fleste film alligevel ikke med kvadratiske pixels men i anamorf, dvs. de 1080 linier gælder 2.4:1 området. Derfor vil det alligevel ikke give 1:1 mapping, 2K til 1080P kan sagtens indebære en skalering og ikke bare afmaskning. Derudover er 2K et forbigående format rent produktionsmæssigt, 4K er stærkt på vej frem i såvel optagelse som produktion. Det ændrer dog ikke rigtigt på princippet i at der er en forskel mellem bif og hjemmebio, men eftersom det materiale du har at vise i din hjemmebio vil være konverteret til 1080P eller 2160P når vi når så langt, så er det en akademisk forskel.
Raskolnikov skrev:
Noget der ved hvad opløsning svarer 35mm film til? For det må jo være det ultimative. |
Man kan ikke rigtigt oversætte analog film direkte til en opløsning, men den almindeligt accepterede opfattelse er at 4K svarer til 35mm, 8K til 70mm, forstået på den måde at du skal have en 4K optagelse for at matche den kvalitet man får med 35mm. Og så vil der alt andet lige være tale om "frem og tilbage". Skal man overføre en 35mm optagelse til digitalt, kan man efter sigende godt se forskel på en 4K og en 8K transfer, hvis kildematerialet er godt, men jeg tror ikke vi skal forvente højere end 4K lige foreløbig.
Det store clou ved digitaliseringen er at hæve bundniveauet. Dvs. dét du ser som 35mm i biograferne, er temmeligt langt fra dét 35mm der sidder på masterbåndet. Med den digitale teknologi bliver dén forskel potentielt set meget mindre. Sagt på en anden måde, når jeg siger at 35mm principielt ligger måske mellem 4k og 8k, så er det masterbåndet vi taler om - kvaliteten du ser i praksis i biograferne vil være højere ved at scanne eller optage i 4k, og gengive i 4k - forudsat at projektorens kvalitet er god nok. Selv 2K vil ofte levere bedre resultat i praksis, hvad opløsning angår, end 35mm. Jeg har set blu-ray på et 5 meter bredt lærred se væsentligt bedre ud end flertallet af de 35mm film jeg har set i biograferne.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 17:20 |
Fremtid ville vel byde på 2x1080p (UltraHD) til hjemmebrug, også som TV (Japaner er jo i gang med at teste UltraHDTV), og biografer ville på et tidspunk går over til 8K, bla. så laver RED 8K kamera. Det problem med lige for tide har med de høje opløsning er lager plads, dette skal selvfølgelig løses, og det går hele galt, hvis man ønske at bruge disse høj opløsning og 3D, tør ikke tænke på hvad det fylde hvis man skal havde 4K eller UltraHD og 8K i 3D, ikke uden at det blive komprimeret meget. Men en god ting er det at Blu-ray faktisk er klar til UltraHD, da der er udviklet Blu-ray diske med kapacitet til at rumme UltraHD. Ved forskel messe er der vist UltraHD TV, så mon ikke at det ville blive fremtiden, med ultra tynde paneler, som gør at TV kan interageres total i en fx. væg, og at fremtiden TV mere blive er kommunikations central, hvor det at se tv i ultra høj opløsning kun blive en del af det. Otto hvor har du set "Jeg har set blu-ray på et 5 meter bredt lærred se væsentligt bedre ud end flertallet af de 35mm film jeg har set i biograferne.", og lan du huske udstyret der blive bruge (ville gætte på at der har være blandet noget Sim2 ind i det), med det ville jo kræve at Blu-ray overførelse er i top klasse 
Redigeret af Startrek - 26-Januar-2010 kl. 17:23
|
 |
Raskolnikov
Super bruger
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 19:40 |
Men er fakta ikke at 4K er fuldstændig overkill til en hjemmebio med en skærm på op til 50"?
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 19:53 |
Raskolnikov skrev:
Men er fakta ikke at 4K er fuldstændig overkill til en hjemmebio med en skærm på op til 50"?
|
Husk vi er på vej mod billige fladskærme og her tale vi om virklig flad skærme (nogle mm. tykt) , og om nogle år (5 til 10 år (et gæt)), så ville vi set dem på marker og i skærme størrelser fra 130" og op, og den tid skal vi til at tænke tv på en ny måde, fx. om dage kan hele huset se flere kanler på samme tid (med trådløs hovedtelefon (måske med bruge at Bluetooth™), man kan være på nette på samme tid, have bilde telefon, alt på samme tid, og så om aften kan man bruge hele tv til at se en film i høj opløsning. Så fremtidens tv bliver meget og andet en bare tv. Ligesom da Apple genopfandt mobiltelefon, med iPhone, ville vi på et tidspunk se et firma (måske fra Apple) der genopfinder TVet.
Redigeret af Startrek - 26-Januar-2010 kl. 20:01
|
 |
Raskolnikov
Super bruger
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 22:35 |
På 130" kan jeg måske se det, men tænkt på at 2K i dag bliver brugt i store biografsale! Og det fungerer jo ret fint.
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 26-Januar-2010 kl. 22:54 |
Raskolnikov skrev:
På 130" kan jeg måske se det, men tænkt på at 2K i dag bliver brugt i store biografsale! Og det fungerer jo ret fint.
|
Jeg ville nu ikke sige at 2K fungerer helt fint i store dansk biografsale, mange gange er grundmateriale ganske normalt 1080p (16:9) som så er bliver maske til 2K, det er hvis kun RED der kan lever ægte 2K kamera, men mange gange ende film master som normal 1080p (bla. er blekingebanden skud med RED kamera i 4K), men klippe i 1080p, og den master der er gået til biografer er skam også i 1080p. Så selv om man har 2K og nogle steder 4K i nogle biografsale, så er de fleste film master kun i 1080p (16:9), maske til 2K, det er selvfølgelige et om penge, da det kost af havde udstyre med enten 2K eller 4K hele vej fra optagelse til biografsale, man kun jo stort set klippe en biograf film med en standart mac med en stor NAS HDD server. Ja selv en Canon EOS5 Mark II, kan slå RED 4K kamera, når det komme til nat optagelser, ja selv dette kamera blive bruge i seriøs biograf film. Så den meste man se i biografer er fra 1080p master, selv om filmen original er skudt i ende 2K eller 4K. Info for Blekingebanden, kilde fra http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5194&fv=2 Workflowet
Blekingebanden er skudt på to formater. Alle
interviews er optaget på Sony HDcam, alle rekonstruktioner er optaget på
Red One.
Ca. 95% af Red materialet er optaget i 4k, 16:9, 25 bill/sek. Resten
er en blanding af 3k og 2k i 50-120 bill/sek til effektskud.
Der blev lavet backup i tre eksemplarer af dagens optagelser,
hvorefter RAW filerne blev konverteret til DV PAL, så Cosmo Clip kunne
offline-redigere materialet i Avid Media Composer.
Online formatet er 1920 x 1080, svarende til Sony HDcam SR. Der var
ingen synlig kvalitetsforskel i forhold til Red Ones 2k format på 2048 x
1130(*).
Udskydningen til film skete fra HDcam SR på Cinevator i 1080p hos
Nordisk Film Short Cut.
(*) 2048 x 1130 = 2K. Summe er at hele, er af selv en Canon Eos5 mark II DLSR er i en så god kvalitet at den kan bruges til biograf film, og det er ligegyldigt om film ender på gamle dags biograf film, eller i digital form på 2K.
Redigeret af Startrek - 26-Januar-2010 kl. 23:42
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-Januar-2010 kl. 06:07 |
Startrek skrev:
Otto hvor har du set "Jeg har set blu-ray på et 5 meter bredt lærred se væsentligt bedre ud end flertallet af de 35mm film jeg har set i biograferne.", og lan du huske udstyret der blive bruge (ville gætte på at der har være blandet noget Sim2 ind i det), med det ville jo kræve at Blu-ray overførelse er i top klasse 
|
Jeg har set fremvisninger i den størrelsesorden med forskelligt udstyr, bl.a. Sim2 HT5000, hvor jeg vil kalde kvaliteten et godt stykke over hvad jeg har set i danske biografer fra 35mm. Det er klart at det kun er på de bedste BD transfers, men pointen er at det siger noget om potentialet i den digitale teknologi. Det skal siges at jeg også i et studie har set ukomprimeret 2K 4:4:4 materiale, der klart overgik alt BD jeg har set, og dermed også det meste 35 mm (gengivet på en Barco DP100 såvidt jeg husker), ligeledes i omkring 5 meters bredde.
Jeg har ikke set 35mm i en kommerciel dansk biograf der har kunnet konkurrere med dette. Ikke dermed sagt at det ikke findes, jeg går ikke så forfærdeligt meget i biografen, så nye ruller til premierer osv i de bedste sale er måske derhenad, men i Arclight biograferne i L.A. har jeg set 35mm i så god stand og med så skarpt et billede at jeg ind imellem var i tvivl om det var en digital fremvisning af en 35mm kilde, og ikke en egentlig 35mm fremvisning. 35mm kan levere en ypperlig kvalitet, vi ser det bare ikke herhjemme (og sikkert heller ikke i det meste af resten af USA...). Disse fremvisninger synes jeg var bedre eller i hvert fald på højde med det bedste 2K og 1080P jeg har set, og her skal vi nok op på 4K for at matche dét.
I forbindelse med 4K, er det værd at nævne at mange, inkl. jeg selv, opfatter LCOS teknologien som underlegen mht. skarphed i forhold til DLP, og at LCOS derfor groft sagt har _brug_ for den ekstra opløsning i 4K, for at levere en subjektiv opfattelse af skarphed der svarer til 2K DLP, eller sagt på en anden måde for at gengive 2K materiale fuldt ud. Derfor skal man passe på med at sammenligne 4K og 2K på tværs af teknologier, og antage at 4K fremvisning er bedre end 2K fremvisning. Det vil i endnu højere grad gøre sig gældende for hjemmebio-markedet, efterhånden som LED baseret single-chip DLP vinder indpas.
Min forudsigelse omkring projektor-markedet de næste år, er at LED giver DLP en kraftig renæssance, fordi LED teknologiens fordele passer som hånd i handske med DLP teknologiens fordele. LCOS og LCD lejrenes modtræk, udover naturligvis også at implementere LED hvilket bare ikke giver dem det samme kvantespring rent kvalitetsmæssigt, vil være opløsning. Mit gæt er at om 2-3 år vil der være en kamp mellem 1080P DLP/LED, og 2160P LCOS. Og så bliver det for det første interessant at se om folk hopper på dén med opløsningen når kildematerialet "kun" er 1080P, for det andet om LCOS producenterne (primært Sony og JVC) vil forsøge at pushe for et 2160P blu-ray format (hvilket i mine øjne er dyb overkill) for at kunne argumentere for opløsningen i deres displays. Til den tid vil fladskærme med 2160P formentligt også begynde at rumstere lidt mere på sig. Hvis man går lidt dybere i teknikken, så bliver det interessante til dén tid om man langt om længe vil skifte til 4:4:4 farvedekodning, eller om opløsning igen stjæler al opmærksomheden.
Ovenstående er en udvikling jeg tror kommer til at ske, ikke noget jeg personligt er specielt fortaler for. Jeg vil påstå at BD er et rigeligt godt nok format til billeder op til i hvert fald 100". Jeg synes vi burde bruge lidt energi på rent faktisk at udnytte de 1080P vi har muligheden for i dag, i stedet for at kaste os over 2160P. Der er meget få displays der reelt gengiver 1080P kvaliteten fuldt ud, det er lidt utopi at tro at producenterne vil være i stand til reelt at udnytte den fordel der ligger i 2160P. I hvert fald når vi taler om alt andet end super-highend projektorer, de færreste fladskærme er i stand til at gengive 1080P ordentligt, hvorfor så bekymre sig om 2160P?
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 27-Januar-2010 kl. 08:21 |
AV Precision skrev:
Mit gæt er at om 2-3 år vil der være en kamp mellem 1080P DLP/LED, og 2160P LCOS. Og så bliver det for det første interessant at se om folk hopper på dén med opløsningen når kildematerialet "kun" er 1080P, for det andet om LCOS producenterne (primært Sony og JVC) vil forsøge at pushe for et 2160P blu-ray format (hvilket i mine øjne er dyb overkill) for at kunne argumentere for opløsningen i deres displays. Til den tid vil fladskærme med 2160P formentligt også begynde at rumstere lidt mere på sig. Hvis man går lidt dybere i teknikken, så bliver det interessante til dén tid om man langt om længe vil skifte til 4:4:4 farvedekodning, eller om opløsning igen stjæler al opmærksomheden.
|
Det var jo det der skete på TV-markedet, da man introducerede "Full-HD". Marketingsfolkene fik pushet 1080p som noget alle folk bare skulle have, og folk hoppede jo på den. Det på trods af at mange af de almindelige mennesker ikke havde noget former for HD materiale, og en del af dem sikkert også stadig så analogt tv. Nu er projektorfolket jo nok lidt mere entusiastiske end almindelige forbrugere der bare skulle have en fladskærm, men man kan da godt forestille sig at der er den samme mentalitet hos en gruppe af dem. Og hvis bare marketingsfolkene er dygtige nok (og vi ved at der er nogle marketingsfolk der er skræmmende gode til at overbevise folk om noget, som i nogle tilfælde kan være helt hen i vejret) så skal de nok få nogle mennesker til at hoppe på den.
|
 |