Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
flbs
Bruger
Oprettet: 30-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
|
Emne: Objektiver til Canon Sendt: 30-November-2009 kl. 21:22 |
Jeg overvejer at anskaffe et Canon 500D kamera og vil i den forbindelse gerne vide om Canon har ændret på deres bajontfatninger til objektiverne. Jeg har nogle gode objektiver fra mit tidligere Caono spejlrefleks camera ( film ) jeg gerne vil kunne genbruge. De er nok ca. 10 - 15 år gamle.
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 30-November-2009 kl. 21:31 |
Dem vil du nok ikke kunne bruge, de har vel næppe AF, eller andre features som er på et D-SLR.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
|
Sendt: 30-November-2009 kl. 21:37 |
Har du aldrig hørt at man godt kan tage billeder uden AF på et D-SLR? :)
Nikon's objektiver fra de sidste 50 år virker fint på mit Nikon D-SLR, men Canon har jo skiftet et par gange, men kan ikke svare da jeg ikke kender Canon.
Men hvis du skriver hvilke der er tale om kunne det være nemmere for de indviede at svare konkret på det.
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 30-November-2009 kl. 21:44 |
Det kan man da godt, men der er mere besværligt og langsommere, og så er det man vil tage billede af måske væk.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 30-November-2009 kl. 22:01 |
Du burde umiddelbart godt kunne bruge objektiverne, og mange af dem er jo også med autofokus, men du skal vist nok gange zoomen med 1,6 når du bruger dem på på et digital-kamera.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
Potter
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
|
Sendt: 01-December-2009 kl. 07:56 |
flbs skrev:
Jeg overvejer at anskaffe et Canon 500D kamera og vil i den forbindelse gerne vide om Canon har ændret på deres bajontfatninger til objektiverne. Jeg har nogle gode objektiver fra mit tidligere Caono spejlrefleks camera ( film ) jeg gerne vil kunne genbruge. De er nok ca. 10 - 15 år gamle. |
Canon's nuværende EF system blev lanceret tilbage i 1987, og det senste EF-S system i 2003. Autofokusen blev rigtig hurtig da man så også overgik til USM motor "ultrasonic motor" senere kom der også IS på nogle modeller.
Bemærk at EF-S objektiver kun kan bruges på nyere DSLR med en crop faktor på 1.6.
Og det er da mulig at køre med gamle manuelle objektiver, jeg selv køre bla. med Zeiss Distagon 21mm 2.8 på canon fullframe kamera, men det kræver at du kan måle lyset selv, eller med en ekstern lys måler, da lysmåleren ikke ville kunne bruges i kameraet, og så skal du selvfølgelig selv sætte blænden, den gode gamle måde at fotografer på, herligt.
Før EF mount hed det
New FD mount
FD Mount
FL Mount
R mount
S mount
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 01-December-2009 kl. 08:07 |
Så længe dit gmale kamera er fra EOS serien vil du kunne genbruge dine gamle Objektiver, hvis objektiverne er fra Canon. HAr du objektiver fra Sigma eller Tamron, kan du komme ud for at disse ikke virker sammen med dit nye digitale hus. Det kan så være at objektiver kan komme til at virke med en firmware opgradering, som skal foregå på et værksted og som koster.
Men tit så bliver de gamle objektiver ikke så gode når de kommer over på et digitalt hus, for nu begynder man at kunne se hvor skarpt de tegner, kontra før, hvis man kun fik 10x15 eller måske 20x30 forstørrelser.
Men held og lykke med dit nye kamera.
|
|
leech
Junior bruger
Oprettet: 29-August-2008
Point: 41
|
Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:17 |
Radiomanden skrev:
Det kan man da godt, men der er mere besværligt og langsommere, og så er det man vil tage billede af måske væk. |
det behøves det på ingen måde at være. Det går an på hvad der fotograferes :) f.eks en fugl på afstand vil hurtigere kunne blive bedre manuelt end ved AF. Da det er svært at få AF`en til at stille skarpt på fuglen, og ikke baggrunden. :)
|
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:22 |
flbs skrev:
Jeg overvejer at anskaffe et Canon 500D kamera og vil i den forbindelse gerne vide om Canon har ændret på deres bajontfatninger til objektiverne. Jeg har nogle gode objektiver fra mit tidligere Caono spejlrefleks camera ( film ) jeg gerne vil kunne genbruge. De er nok ca. 10 - 15 år gamle. |
Mit "gamle" Canon spejlrefleks- kamera delte objektiver men mit Canon EOS 350D også med hensyn til autofokus, men man skal vist gange brændvidden med 1,6 mener jeg.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:42 |
Så længe det er fra EOS serien og objektivet er fra Canon, så virker det også på et nyt DSLR. Men objektiver med FE mount passer ikke på og man kan ikke få nogen adapter der virker ordentlig. Mht. objektiver fra Tamron/Sigma til EOS, så er det ikke alle gamle EOS objekitver fra Tamron/Sigma der virker på nye EOS modeller (det gælder faktisk måde film og digital)
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 20-Januar-2010 kl. 16:17 |
Hvilken model er det tale om , Hvis det er en model fra Canon EOS serien, så ville optikken også virke på nye EOS digital kamera. Det er tale om noget andet hvis kamara fra Nikon, her har de haft deres F fatning i mange år, men til gengælde har de skifte den måde hvor kameraet overfør info mellem optik, og derved ville ikke alle nikon optik med F fatning overføre den korrekt info til kameraet, derfor udviklede Canon deres EOS fatning, så er fremtid sikker, at alle nye og gamle EOS optik virker 100% med nye og gamle EOS kamara.
|
|
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
|
Sendt: 20-Januar-2010 kl. 17:08 |
Alle? FD-objektiver kan ikke bruges, men EF fra 1985 og frem burde kunne bruges.
Ang. Nikon er det korrekt at 2 modeller, i den billige husmor-ende, ikke kan, men ALLE objektiver siden de første AF-objektiver fra omkring '84 kan jeg uden problemer bruge.
Tidligere modeller uden AF bliver det alligevel ret svært at få til at fokusere selv. :)
Men de kan uden problemer bruges på nøjagtigt samme måde som de er konstrueret til.
|
|