recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til elektronik-eksperterne hehe...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål til elektronik-eksperterne hehe...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-November-2008
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til elektronik-eksperterne hehe...
    Sendt: 09-Februar-2010 kl. 16:58
Hej eksperter ! ;-)

Går med en "drøm" om at bygge mit eget wireless headset, forstået på den måde, at jeg vil lave et modul, som tilsluttes de analoge phono outputs fra min ældre Pioneer CD-afspiller, A/D konvertere dette, og sende det digitalt ind i et TX modul, modtage digitalt i et RX modul, begge fra fra Radiometrix, for så at ende i en stereo headset forstærker (se bunden af post). Disse Radiometrix sender signaler digitalt, så jeg skal have en D/A konverter i den anden ende, for at sende stereo signalet ind i den lille headset-forstærker.

Jeg har følgende hardware til rådighed:
CD afspiller
RX / TX moduler fra Radiometrix (se links herunder)
http://www.radiometrix.com/content/tx2a
http://www.radiometrix.com/content/rx2a

Og mine spørgsmål går på følgende:
Jeg har problemer med at finde en A/D konverter, som passer på de analoge udgange af en CD-afspiller, da jeg gerne vil konvertere højre og venstre kanal (Rød / Hvid) fra CD afspilleren, og sende det digitalt ind i TX modulet.. Omvendt når det er modtaget, skal det serielt konverteres til analogt output... Jeg skal bygge alt selv, altså ikke købe en færdig konverter som passer ind i reol-systemet derhjemme så at sige..

Har søgt lidt omkring, og fandt denne, men ved ikke om den passer til opgaven:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22192b.pdf

Så jeg holder her i første omgang, og skal siges til dem der gider kigge databladet fra Radiometrix RX modul, at jeg ikke har haft held med AF-OUT som skulle være et demoduleret FM signal... Arbejder stadig på det..

Håber nogle forstår min opgave, og har tid/lyst til at komme med inputs/gode råd, så jeg kan komme en smule videre med disse konvertere.. synes Google har svigtet mig meget, når det kommer til det jeg vil lave hehe.. (Og altså ikke købe det færdigt fra Logitech)

Mvh
Zodie! =)

Se smukkeste "MS Paint" tegning herunder:

P.S - Skal sige jeg har målt på en digital udgang (Coax) fra en DVD afspiller, men den sender data med 1.4MHz, og disse moduler kan max. sende med 32kHz.. derfor de analoge outputs.

Redigeret af zodie - 09-Februar-2010 kl. 17:00
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af zodie zodie skrev:

P.S - Skal sige jeg har målt på en digital udgang (Coax) fra en DVD afspiller, men den sender data med 1.4MHz, og disse moduler kan max. sende med 32kHz.. derfor de analoge outputs.

Hvis du forventer at få digital CD kvalitet igennem disse moduler bliver du slemt skuffet.
Datablad siger: Data rates up to 64 kbps
Så med 16 bit opløsning (CD) giver det 4Khz sampling rate i mono. Det svarer til en halv standard telefonforbindelse uden datakomprimering.
I telefoner anvendes 8bit logaritmisk opløsning og 8KHz sample rate = 64Kbps Wink

Så selvom du anvender A/D - D/A converter ender du stadigvæk på ca. 1,4MHz som på den digitale coax udgang, hvis du vil have CD kvalitet.

Mvh JørgenT
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 18:31
Den går desværre ikke med de moduler.
Citat fra datasheet'et:
"Data rates up to 64 kbps"
Outputtet fra A/D convereteren vil være 44,1KHz x 16bit x 2kanaler = 1411 kbit pr sek. Altså 22 gange så meget som TX'en kan sende.

Hvad med at bruge modulerne til at bygge en fjernbetjening, som de er beregnet til ?

Edit:
aargh, slået på målstregen, fordi kaffen var færdig Cry

Redigeret af michael9000 - 09-Februar-2010 kl. 18:32
Til top
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 19:09
hmm.. pænt trælst.. Må i tænke boksen på hvad jeg evt. ellers kunne lave..

Tak for svarene.. godt jeg ikke kom videre så..

Mvh
zodie.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 22:14
Hvorfor købet du ikke bare et trådløst headset fra fx Sennheiser?

Hvis du absolut vil bygge det selv, vil jeg ikke mene der er nogen grund til at gå over i det digitale domæne. En ganske alm analog radio kan sagtens bringes til at lyde rigtig godt, men det er altså ikke nemt at lave et ordentligt design (arbejder til daglig med udvikling af trådløst tilbehør til høreapparater). 

Hvis det handler om at lære noget, ville det være langt nemmere at starte med en simpel AM-radio. 

Til top
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 10:42
Kunne godt tænke mig endnu en vurdering:

Glemt alt om CD og musik som input - hvad nu hvis man i stedet ville bygge en "spion aflytter", forstået på den måde, at man i stedet bruger en lille mikrofon som "lyd-input" .. en stemme i en mono mikrofon, kan vel ikke kræve alverdens data-overførsel ?? Burde disse Radiometrix moduler kunne klare (Har ingen konkrete tal fra en mikrofon at sammenligne med)..

Nogle der kunne forestille sig det kunne fungere? Kunne måske gøre valget af A/D konverter nemmere også, hvis der kun kræves 1 input...

Altså, en wireless headset stemme aflytter, som godtnok bliver lidt klodset at se på, men er princippet i det..

Mvh
zodie.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu