recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 52"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket52"

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
anders_s1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: 52"
    Sendt: 09-Februar-2010 kl. 12:55
Hej eksperter

Jeg har kig på et nyt TV da jeg lige nu bare sidder med et gammelt kasse TV. Jeg er ikke meget inde i det og vil meget gerne være sikker på at jeg får et TV der kan bruges i lang tid og ikke kun 1 år før det er af "mode", mangler teknologi for at virke osv.. Teknologien i dag går jo så stærkt.

1. For det første ved jeg ikke hvad der er bedst at vælge: Plasma eller LCD ??
2. For det andet har jeg altid selv bar følt at Sony er det bedste MEN hver sin smag jo. Jeg har derfor kig på Sonys Bravia 52Z5500 TV til godt 17.000 kr.
 - Er det spild af penge eller er det godt givet ud og får jeg et TV jeg kan bruge i lang tid? Eller kan det bedre betale sig at finde et andet TV fra fx Panasonic til en 7-10.000 kr?

Det er mange penge og valget er derfor svært at tage da jeg som sagt ikke har meget forstand på det. Det er nemmere at se gennem fingre med 7.000 end 17.000 kr. Håber nogle kan forklare/hjælpe lidt så jeg ikke få måneder/1 år efter at have købt nyt TV blir skuffet fordi der er kommet dit og dat og TV'et nærmest er forældet.

/anders_s1

Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 13:46
Jeg synes du skulle vente til marts/april, hvor de nye modeller kommer. I 2009 skete der ikke det store på tv fronten, men i 2010 sker der noget mere. Dels er der 3D, som åbenbart er det helt store på alle de store udstillingere. Så er der sket meget på størmforbrug, design og mange af  de nye skærme er blevet super tynde, plus man forventer at billedekvaliteten også er blevet forbedret.
Så alt i alt, ville jeg vente lidt.
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 19:12
Jeg har netop købt en Panasonic 50 tommer p50x10y til godt 6500.
Aldrig mere LCD. Big smile
(Okay ingen kender fremtiden men......)
Det er uden betydning at den kun er HDready hvis du befinder dig mere end ca 3½ meter, så kan du alligevel ikke se forskel på ready og full.
MVH
HPDahl
Til top
anders_s1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 08:25

Du mener altså at man ikke får noget ud af full-HD hvis man sidder mere end 3½ meter væk?

Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 08:50
Når vi snakker 32-55" , så er det rigtigt, at man kan ha meget svært ved, at se forskel på HD og FullHD ved f.eks. 3½ m. afstand. Dog skal man huske på, at et tv med "kun" HD typisk er et billigt tv. Og dermed har de også sparet på de billedekredsløb, som har betydning på billedekvaliteten. Derfor kan der være kvalitet forskel, på et billigt HD tv og et dyrere FullHD tv.

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af anders_s1 anders_s1 skrev:

Du mener altså at man ikke får noget ud af full-HD hvis man sidder mere end 3½ meter væk?
Du kan ikke skelne de enkelte pixels, hvis du kommer i en vis afstand.
Læs denne grundige gennemgang fra flatpanels

Det er langt vigtigere, at du får en skærm, der på god vis kan give god dybde og farvefornemmelse.
Jeg vil påstå at pan 50x10y slår de fleste (hvis ikke alle lcd på 50) hvis man sidder på 3½
MVH
HPDahl
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 09:43
Full-HD har meget stor effekt hvis du feks ser JPEG billeder på din skærm (uanset størrelse). Og jeg var selv meget tæt på at købe Sony 52Z5500 selv om jeg erkender at de bedste plasma har overall bedre billede. Men Z5500 har en fortrinlig de-interlacer og er langt hen af vejen et fremragende LCD tv (- og som fotoentusiast måske bedste valg).Men der er som nævnt masser af nyheder lige om hjørnet . . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af hpdahl hpdahl skrev:

Oprindeligt skrevet af anders_s1 anders_s1 skrev:

Du kan ikke skelne de enkelte pixels, hvis du kommer i en vis afstand.
Læs denne grundige gennemgang fra flatpanels

Det er langt vigtigere, at du får en skærm, der på god vis kan give god dybde og farvefornemmelse.
Jeg vil påstå at pan 50x10y slår de fleste (hvis ikke alle lcd på 50) hvis man sidder på 3½

Det var noget af en påstand. Du er åbenbart meget glad for dit nye tv og vil råbe det ud til resten af verden, men vær nu realistisk. Træerne vokser ikke ind i himlen. Der er grænser...

Hvor mange LCD i den størrelse har du set? Nogle af Samsungs/Sonys/Philips bedre modeller? Har du haft nogle af dem hjemme? Lavet en direkte sammenligning?

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Hvor mange LCD i den størrelse har du set? Nogle af Samsungs/Sonys/Philips bedre modeller? Har du haft nogle af dem hjemme? Lavet en direkte sammenligning?

En del i diverse forretninger sonycenter - elgiganten osv
Har ikke haft dem hjemme. Direkte sammenligninger er desværre næsten ikke muligt ret mange steder.
Jeg kan se, at min sidste linie i min kommentar af en eller anden grund ikke er kommet med op.
Den skulle have indholdt "m. op til næsten dobbelt pris"

Jeg vil giver dig ret i, at man sandsynligvis kan komme på banen med en del af nævnte, men hvis man køber et fjernsyn, får det leveret og forventer at det står godt straks man sætter det op, kan man blive godt skuffet.
Læs evt. hvad et professionelt firma skriver angående kalibrering af diverse firmaers skærme.

Pris Kalibrering af TV/projektor: 2800,-

MVH
HPDahl
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 12:48
At se Tv i forretning kan ikke bruges til ret meget.

Du har dog ret i de sidste par linier. X10 er desuden et fint fjernsyn, og den største force er nok, at billedet står fint nok uden at skulle foretage sig særlig meget, det er typisk ikke tilfældet med LCD. Men når det er sagt, så har du endnu til gode at se øvrige LCD såvel som Plasma-Skærme under ordentlige forhold, typisk kalibreret, for der er altså en væsentlig forbedring i forhold til X10, som (Hvis man ser bort fra prisen), faktisk kun er et middelmådigt fjernsyn. Hvis du har den opfattelse, at X10 er bedre end så meget andet, så må du tro om. Ja i forhold til prisen, er det det bedste, men så ikke mere end det. Jeg sidder netop med X10 i soveværelset, og har haft rig lejlighed til at teste, og min konklusion er den samme. Det er fint nok, du er glad for dit Tv, men gør det nu ikke bedre end det er.

Redigeret af vasif - 10-Februar-2010 kl. 12:49
Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Ja i forhold til prisen, er det det bedste, men så ikke mere end det. Jeg sidder netop med X10 i soveværelset, og har haft rig lejlighed til at teste, og min konklusion er den samme.
Som jeg læste indlægget handlede det meget om det kunne betale sig at betale 17k i stedet 7k.
Min 50x10y forventes at flytte til soveværelset om 1½ til 2 år når de nye skærme (2010 med Kuro) forhåbentlig er faldet til 7-10k
Muligvis ville min beslutning have været anderledes, hvis jeg havde set et par optimerede skærme.
Hvis du kender et sted, hvor man kan se skærme, som de skulle se ud ville jeg meget gerne høre om det.
MVH
HPDahl
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 15:14

Som vasif skriver, er X10 et middelmådigt tv, og det er endda mildt sagt. Det lader en del tilbage at ønske mht. specs & præstation, samt lider af deciderede fejl.

Har haft to eksemplarer af X10 hjemme, begge i 50". De havde begge den samme mangel, nemlig fejl i farvebalancen. Den underlige, malkede hinde og manglende 1:1 pixelmapping er allerede kendte problemer. De blev begge returneret.

Jeg endte med et LCD-tv, som faktisk var billigere, men meget bedre. Jo, det har også sine mangler, men dem kan jeg leve med. I øjeblikket skal man ikke betale meget mere end de 7000 kr. for et LCD, for at få MINDST lige så godt et billede som på X10.

Samsungs B550-serie har faktisk et bedre billede end X10, men desværre lider det for meget af retention.

Folk roser X10 til skyerne fordi de enten ikke ved bedre, eller har set sig blinde på den lave pris, som faktisk ikke er så lav længere.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu