|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
christianc2 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2008 Status: Offline Point: 4 |
![]() Sendt: 08-Februar-2010 kl. 07:57 |
Hej alle,
Jeg er ved at sætte en hjemme-3d-bio op og har følgende: to ens LCD projektore to ens linære polariserede linser et stk hvidt lærred et dual-out put Nvidia grafikkort. Er der nogen der ved hvordan man kalibrere og sætter projektorne præcist op? Hvordan får man billeder præcist oven i hinanden? Et program? Er der nogen som har erfaring med denne type setup herinde? Venlig hilsen Christian C. |
|
![]() |
|
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
Har du ikke problemer med at det hvide lærred 'ødelægger' polariseringen af projektorerne?
-Kent |
|
![]() |
|
christianc2 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2008 Status: Offline Point: 4 |
![]() |
Jeg formoder at det hvide lærred kun tager noget af lyset, så billedet bliver mere mørkt. Ikke at "effekten" forsvinder. Tager jeg fejl?
Jeg er kommet på et tillægspørgsmål:
- Findes der LCD projektore som ikke kan bruges til dette setup?
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=51103 - fortæller at nogle LCD projektore "drejer" den ene farve. Dette kan man se ved at rotere POL filteret. Hvis billedet bare bliver mørkere er den "Normal" hvis den skifter farve er en af de interne farver "drejet".
Men men men i denne PowerPoint www.3dtv.at/Downloads/StereoBright.ppt fortæller producenten at det faktisk er en fordel. Din stereo driver kan håndtere dette. Er der nogen som har en kommentar til dette?
//ChristianC
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Hm... Ingen erfaring som sådan, men med LCD-projektorer er lyset jo netop allerede polariseret, så det har jeg svært ved at se hvordan skulle virke. Du kan ikke få lodret polariseret lys ud af en projektor der sender vandret polariseret lys fra starten. |
|
![]() |
|
![]() |
Men er det ikke præcist det som står på slide 7 i den PowerPoint? (LINK)
At to pol filtre som står modsat af hinanden (svarende til 90 grader) og som har blandet eksisterende polariseret lys "ophæver" hinanden?
f.eks. Det grønne lys byttes om, via din software/hardware og via dine briller vil højre glas kun vise den ene del og dit venstre vise den anden del = hvilket gør det muligt at skabe to billeder = 3d?
Eller misforstår jeg det? Kommentar søges meget gerne ... for jeg er slet ikke sikker på jeg har forstået det korrekt.
//ChristianC
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Jeg tænkte mig ikke lige om... Men igen, uden at have erfaring med det, så drejer det sig "bare" om at montere projektorerne så tæt på hinanden som muligt, og justere dem ind manuelt så de ligger så tæt på hinanden som muligt. Man kan f.eks. sende et crosshatch signal ud i hver sin farve på hver projektor, og så forsøge at få dem alignet. Det vil næppe kunne gøres 100% præcist, slet ikke med billige projektorer, men jeg har svært ved at se at der skulle være ret meget mere i det end dét. Dvs. en opgave der i princippet er ret simpel, men i praksis indebærer en hel del fedten og pillen... Og ikke mindst et rent praktisk issue mht. monteringen af projektorerne. |
|
![]() |
|
bQvle ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 150 |
![]() |
Jeg tror desværre du skal have et "silver" lærred før det virker :(
du mister polariseringen når du bruger et alm hvidt lærred. og jeg tror bare du vil se det dobbelt billede som du vil have gjort uden briller. se evt. denne video om Polarisering og 3d briller 3:25 forklare han hvorfor du skal have en silver screen. men hele videoen er nok interessant for dig. Edit: Her kan du se lidt muligheder for selv at lave en silverscreen, enten male den eller med noget matriale. Ved ikke hvor god en løsning det er, men det er da værd at eksperimentere med Redigeret af bQvle - 08-Februar-2010 kl. 21:44 |
|
![]() |
|
![]() |
Mange for de links. Jeg kan desværre kun bekræfte efter at have testet på både hvid og sølv baggrund at man nærmest ikke kan bruge et hvidt lærred. Øv.
Jeg havde dog ikke lige et sølv lærred i baghånden så en stor papkasse og en rulle alufolie/sølvpapir måtte frem og man kunne straks se den havde en effekt.
Mht. til kalibrering må jeg sige at en over/under opsætning og et par word dokumenter med X X X´er og LEFT / RIGHT gør det hele meget nemmere.
Er der tilfældigvis nogen herinde som har en ide til hvordan man finder et sølv lærred til en billig pris?
Det med at male er jeg ikke så vildt med :S
//ChristianC
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |