|
DVD, ændre lydkodning med en PC |
Besvar |
Forfatter | |
ehelmer
Super bruger Oprettet: 06-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
Emne: DVD, ændre lydkodning med en PC Sendt: 08-Juli-2004 kl. 14:37 |
Jeg har ofte behov for (eller lyst til) at efterredigere nogle DVD indspilninger på min PC. Her støder jeg på det problem at min DVD optager indspiller lyden i AC3 format. Det er der mange redigerings programmer (f.eks. Pinnacle), der ikke forstår, de akcepterer kun lyd i MPEG-1 layer 2 format. Jeg har program, der kan omkodere hele optagelsen, så lyden bliver MPEG, men så kan jeg ikke undgå at både video og lyd bliver kodet om. Det tager en masse tid og jeg er ikke interesseret i at få billedsiden mishandlet med en ekstra og helt unødvendig omkodning. Mit ønske er altså at finde en metode til - på en PC - at ændre kodningen af lydsporet uden at påvirke billedindholdet. Har nogen en ide eller forslag til metode/program til dette formål? Erik Helmer Nielsen
|
|
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 08-Juli-2004 kl. 18:32 |
Ja det kan godt lade sig gøre. Med fx HeadAC3he v0.23a by Dark Avenger 12.07.2002 kan du pille AC3 lyden ud og gemme den som wav. Du kan så redigere filen som du har lyst, fx med CoolEditPro eller Audition m.fl, BARE du ikke ændre længden af lyd-filen. TMPGEnc kan med MPEGtools skille lyd og billede uden reencodning. Du får lyden i AC3 og jeg antager at du med AC3 plough in kan få lyden i wav eller mpa. Med TMPGEnc DVD Author, DVDit, Encore eller andet Autoring program kan du samle lyd og billede og lave nye menuer. Du kan næppe putte den redigerede lyd-fil tilbage i den oprindelige vob fil. Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
ehelmer
Super bruger Oprettet: 06-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
Sendt: 08-Juli-2004 kl. 22:48 |
Tak til Michael for svar. Jeg har vist ikke udtrykt mig tilstrækkelig tydeligt. Jeg vil gerne kunne opdele og/eller sammensætte en eller flere optagelser på en anden måde. Jeg har også behov for at kunne ændre både billede og lyd. Det gælder ting som f.eks. kontrast, gamma, tonebalance, samt at reducere støj i både billede og lyd. TMPGEnc kan en del af dette, men det kræver nok at jeg foruden selve programmet også investerer i et AC3 plugin. Pinnacle Studio 9 synes jeg er mere anvendelig, den dækker mit behov bedre, så den vil jeg helst kunne bruge, ikke mindst set i lyset af den ret store investering i programmet. Derfor har jeg brug for en DVD fil, som er omkoderet til MPG lyd. Erik Helmer Nielsen
|
|
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
Sendt: 09-Juli-2004 kl. 09:16 |
Jeg mener Ulead DVD Workshop 2 kan klare det du efterlyser. Prøv selv at tjekke på Uleads hjemmeside. Flemming |
|
ehelmer
Sendt: 10-Juli-2004 kl. 15:26 |
Tak til Michael for henvisningen til "HeadAC3he". Jeg har nu fået kigget nærmere på den, og det viser sig jo at den med passende 'utilities' kan alt det jeg har brug for. Den kan konvertere fra AC3 til MP2, den kan konvertere AC3 til WAV og så videre fra Wav til Mp2. Hvis andre har samme behov som mig så er her min procedure, som nu er blevet rimelig enkelt. - Indlæs DVD'en på HD med TMPGEnc som en samlet MPG fil med hilsen og tak Erik Helmer Nielsen
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |