recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AVCHD lagring af data på blue ray recorder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

AVCHD lagring af data på blue ray recorder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: AVCHD lagring af data på blue ray recorder
    Sendt: 24-Januar-2010 kl. 10:45
Hej.
Jeg vil tro der er mange kameraejere der står med samme problemstilling.
Hvordan overfører man bedst muligt sine videoklip fra sit kamera til en Blue ray disk?
Jeg har købt netop et Canon Legria HFs11 videokamera.
Videooptagelserne er meget skarpe og meget fint detaljerede. Natoptagelser i svagt lys er dog lidt tilbage panorering i svagt belysning er bestemt ikke at anbefale!
Video sekvenserne kan lagres enten i den interne hukommelse eller på et eksternt SD indstikskort.
Det fungerer fint men så kommer problemet - hvordan får jeg den bedst muligt kvalitet overført og lagret på en blue ray disk?
Når jeg aflæser de lagrede filer i kameraet kan jeg se at de er lagret i VTS formatet. Da jeg har en Mac pro computer kan jeg via det medfølgende usb kabel overføre VTS fileren til programmet Imovie. Dette er nødvendigt da computeren ikke kan gengive VTS filer.
IMovie konverterer da også uden synderligt besvær de optagede VTS filer til VOB filer som skulle være læsbare når de brændes ned på en Blue-ray disk. Det undrer mig meget at en 5 sekunders VTS fil fra kameraet -der i bedste optageformat MXP fylder 10 MB - fylder 46,8 MB når den er konverteret til en VOB fil - altså 4,6 gange mere end den originale VTS fil.
Hvis der er en af jer der ville være rar at besvare om det er vilkårende når VTS filer konverteres vil det være rigtigt godt? Underligt at man kan afspille VTS formatet på både kameraet og TV men ikke på en computer eller Blue ray afspiller? 
Jeg overvejer at købe en ekstern Blue Ray recorder men hvis 5 sekunder i bedste HD kvalitet fylder 46 MB så en disken hurtig fyldt.
Måske findes der en smartere løsning - men det er synd at sige, at markedet er oversvømmet med brugbare videorecordere i Blueray formaet.
Det ville jo være rart hvis jeg kunne udlevere kopier af videooptagelse af mine børnebørn.
     


Redigeret af Sev - 24-Januar-2010 kl. 11:31
Med venlig hilsen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 11:45
 
 En 1 minuts optagelse fra mit Sanyo Xacti fylder 61 Mb, filformatet er MP4, optagelsen er i 720p. Vises fint på PCen i WMP når man har det rigtige Codec (H264).
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 11:52
Velkommen til, og iøvrigt tillykke med kameraet... jeg har det samme... det er lækkert Smile
 
Hjemme afspilning gøres primært ved hjælp af følgende løsning:
 
Filmklip lagres på NAS (netværkserver, min er en Synology ds409+ 2,8tb)
Filmklip afspilles i stuen via en Popcornhour c-200 (en a-200 kan også jobbet) via netværk (i begge kan iøvrigt også monteres intern harddisk, grundet datasikkerhed foretrækker jeg dog data liggende med en vis datasikkerhed hvilket bedre kan gøres i en NAS), sønnike vil også gerne kunne se klip her var den nemme løsning en USB harddisk med klippene på (og masser andet) også et wdtv
 
Til redigering bruger jeg Powerdirector 8 (kun pc, og koster 99 usd) den kan brænde til både cd/dvd/blu ray, har ikke selv prøvet men jeg formoder at de uden videre kan anvendes i afspilleren... dog er det en relativ tidskrævende løsning, men det er en rigtigt redigeringsløsning... som også kræver en vis grad af indsigt indstillinger og ikke mindst computerkraft (har faktisk apples final cut pro 4 liggende på vores Imac.. men har ikke rigtigt prøvet den endnu).
 
Til både mac og PC findes et program som hedder TSMuxer (gratis) med det i hånden (computeren) kan du ikke alene samle dine mange små klip til et samlet (se beskrivelse nedenfor) men du kan også lave det til en m2ts fil (som er modsvarende den fil som kameraet lavet.. helt tabsfri!) men du kan også lave den om til en blu ray disk således du ender op med en bdmv folder med dine film i, disse skal så bare brændes ud på et passende medie som har plads nok, og lægges disse i en blu ray afspiller skulle de meget gerne kunne køre derfra... ummidelbart tror jeg dette er hurtigste mobile løsning for dig, husk dette er ikke en redigeringsløsning blot en mulighed for dig at samle en række klip samme til 1 kontinuerlig fil og afspilning.
 
Måden du samler et klip på i TSmuxer er er åbne tsmuxer -> klik "add" og vælg dit første klip, skal der tilføjes flere klip til denne fil er det vigtigt at for alle efterfølgende vælger du "join" og tilføjer de klip du også vil have med efterfølgende, og sætter dem i den ønskede rækkefølge.
 
Du er nu i princippet klar til at sætte dem sammen, hos mig vælger jeg altid m2ts som output filformat, da filerne her ligger som kameraet optog dem, dog i en lang fil, skal du afspille dem på en blu ray afspiller vælges til "blu ray disk" ønsker du enten at splitte meget store klip op i foruddefinerede størrelse kan det gøres under "split and cut" og under fanen blu ray er det muligt at indføje afsnit hvis du ønsker det.
 
Så er det bare at pege hvor du ønsker outpufilen lagt og klikke "start muxing" du ender herefter op enten med en fil som slutter på m2ts (som kan afspilles af windows medialplayer 11 og andre) eller en bdmv folder som kan afspilles feks af en blu ray afspiller, iøvrigt kan VLC player også bruges, den afspiller dog ikke mts filer problemfrit på alle macs, men prøv... det er noget med at man skal have den udvidede software pakke med maccen førend den kører (om det er imovie.. eller tilbehør til denne der gør forskellen ved jeg ikke)
 
 
 
Nå men det endte med at blive en længere historie, håber det har hjulpet dig lidt på vej, og du spørger bare løs hvis du ikke kan finde ud af det Smile
 
 
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 12:08
forresten såvidt jeg husker understøtter Imovie pt kun op til 720P du nedscalerer derfor din optagelse, og bruger en masse datakraft (= tid) på det.
 
Gør det iøvrigt det til en vane at gemme alle dine rå optagelser som de kom ud af kameraet, på et andet medie... det er en fin "backup" at have såfremt den ene eller anden ting "dør" det er jo uerstattelig data!
Og på den måde kan du jo også altid efterfølgende tage enkeltklip ud og bruge igen i andre små sammenhænge som du nu lyster, uden at skulle klippe/klistre alt for meget.
 
Når du redigerer gælder det om at finde et program som understøtter "smartrendering" på avchd filer (mts filer fra HF S11 = mpeg4 h.264 filer), det betyder at redigeringsprogrammet KUN beregner på de klip (typisk 2 sek. før og efter en klipsamling), samt hvad der nu ellers skal lægges på af lyd osv... men det kan spare dig adskillige timers venten på computeren er færdig med at producere en færdig "film"


Redigeret af rhsin - 24-Januar-2010 kl. 12:08
Mvh

René
Til top
Sev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 12:23
Hej RHSIN
Tak for dit svar som jeg vil studere nærmere.
Kan det virkeligt være rigtigt at man nærmest skal have et professorat i videoredigering før man kan få brændt sine filer ned på en Blue Ray disk?

Med venlig hilsen
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 13:01
ja - rent faktisk. Lige netop apple har et problem med blueray's - det er ganske enkelt ikke understøttet i operativsystemet. derfor bliver det lynhurtigt vanskeligt. imovie kan ikke håndtere fuld hd video. jeg mener den højeste opløsning er 900x et eller andet. andre programmer end imovie kan godt håndtere datastrømmene og også arbejde med dem, men det er bare ikke så enkelt. Ps. og ja - som Rhsin siger - gem dem på en eller anden måde i råformat det er en god skik.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2010 kl. 15:05
jeg mener nu faktisk med TSmuxer det kan gøres både let og hurtigt, også på en mac.
 
Husk på med TSmuxer samles klippene ret hurtigt.. typisk 1-3 minutter efter de er organiseret, også er det jo bare efterfølgende at brænde bdmv folderen over til blu ray har du ikke et drev der kan det så kan du jo enten brænde til en dvd skive... den kan du jo også godt putte i blu ray afspilleren... bare det er en bdmv folder som ligger intakt på den (har ikke prøvet det.. men kan da ikke forestille mig andet).
 
Og det er vel også lidt billigere i medier... omend du er begrænset til max 4,7gb (eller hvad der nu kan være på mediet)
 
edit jeg kan lige supplere med at jeg faktisk har prøvet ovenstående manøvre på lillemors ibook via wifi til serveren endda, også brændre ndmv folderen på en dvdskive og det kører perfekt i min blu ray afspiller (pioneer bdp-lx71) så metoden er altså hermed bekræftet... og iøvrigt ret hurtig... og nem syntes jeg nok... selv min kone vil kunne finde ud af det Wink


Redigeret af rhsin - 24-Januar-2010 kl. 15:38
Mvh

René
Til top
Sev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 01:09
Hej RHsin
Jeg har nu  i flere uger (uden sønderligt godt resultat) bakset med Angry Dead ,at afprøve diverse softwareprogrammer der skulle kunne samle de enkelte MTS filer til en samlet fil. Hvis jeg forsøger, at afspille MTS filerne uden at de først er blevet samlet til en sammenhængende fil, foregår afspilningen med korte ophold mellem de enkelte sekvenser. TSmuxer virker fint og giver suveræne billeder på mit tv når MTS filer samles og afspilles over min Qnap NPM 1000 medieserver. Det er bare træls at de enkelte MTS filer kun kan overføres enkeltvist til TSmuxer programmet.
Jeg har netop optaget 364 MTS filer på min ferie. Kan det virkeligt være rigtigt, at jeg skal overføre de 364 filer stk for stk?
Jeg har prøvet diverse tricks fra nettet med uanset hvad jeg har prøvet, kan jeg ikke blogge filerne men kun overføre dem en af gangen.
Det Image mixer 3 SE program der fulgte med kameraet er helt værdiløst . Det kan godt samle filerne men ikke i noget læsbart format. Jeg har istedet købt en Canon dv -100 brænder der i dual layer kan lagre 8,5 GB. Det er nemt at lave kopier direkte fra Kameraet. Kvaliteten er super Clap  men jeg ville gerne ligesom dig kunne lagre alle mine film på min USB disk der er tilkoblet min Qnap. Utroligt at kamera producenterne ikke har løst afspilningsproblemet! Kan du hjælpe med et godt tip?Tongue
Da TSmuxer ikke kan køre med Snow Lepard (styresystemet på min mac) Cry har jeg måtte installere programmet på min windows pc.
Mvh SEV   


Redigeret af Sev - 27-Februar-2010 kl. 01:22
Med venlig hilsen
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 10:39
jeg har ikke prøvet programmet selv, men der er en del konverteringsmuligheder i www.pavtube.com måske der er nogle "bulk" muligheder når du har så mange klip. det er godtnok et købeprogram primært til ripning af blu ray film.. men det kan fåes til både mac & pc.  de har faktisk et program møntet på canon hfs 11 og konvertering og samling af klip http://www.pavtube.com/mts-converter-mac/#fragment-1 (og den kan køre på sneleoparden, og koster "kun" 29 usd)
 
En anden mulighed er nu du er igang med din PC at købe Powerdirector 8, det understøtter smartrendering på de filer dit kamera spytter ud, og dvs hvis ikke du ændrer i noget eller laver nogle fancy klippen kan den samle dine klip "relativt" let... der er lidt arbejde forbundet med det... men slutresultatet er du kan gemme det som en filtype og opløsning identisk med originalen.. rent kvalitetsmæssigt.. og det gøres hurtigt når den producerer (forudsat du ikke har redigeret overhovedet, blot samlet klip!)
 
Denne har også en direkte funktion til at brænde ud på blu ray skiver... og kan gemme i et hav af andre formater http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_US.html det er ihvertfald langt hurtigere at arbejde i end det medfølgende program som canon har leveret... det er efter min mening også ubrugeligt.
Husk powerdirector 8 kan du hente i en trial det giver en lille 5 sekunders reklame på den producerede film også understøtter denne ikke smartrendering.. så det at producere en film tager lang tid.
 


Redigeret af rhsin - 27-Februar-2010 kl. 10:46
Mvh

René
Til top
Sev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 11:07
Hej RHsin
Tak for et hurtigt og konstruktivt svar.
Jeg vil afprøve dine forslag og vende tilbage med resultatet.
Mvh SEV
Med venlig hilsen
Til top
Sev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 14:23
Hej RHsin.
Først - Du må oplyse hvis mine spørgsmål tager for meget af din tid?
Jeg har downloaded og afprøvet Powerdirektor 8 programmet. Det er nemt at samle få filer men da jeg som en prøve overførte 40 MTS filer kunne jeg ikke længere få adgang til funktionen "Movie". Måske er det fordi det er en Trial version? - hvor mange filer har du kunnet overføre og samle på en gang?
Som et andet forsøg har jeg downloaded Pavtube MTS/M2TS Coverter programmet pris ca 200 kr.
Programmet er en evighed om at samle filerne der desværre ikke kan samles i MTS formatet men i H.264 HD video (*Mp4) formatet =konvertering . Når filerne blot skal samles er der jo ikke grund til at konvertere dem!!
Jeg er igang med en midre fil og har beregnet at det vil tage ca. 24 timer at samle mine ferie filer til en fil.DeadDeadDead
Hvis det overhovet er mulig at overføre de mange filer på en gang er jeg bekymret for at programmet midtvejs vil stoppe med en meddelse om, at "der er opstået en uventet fejl".
Underligt at det skal være så svært at se sin feriefilm når det kan lade sig gøre at se fileren i et sammenhængende flow fra kameraet?? Kan løsningen ligge i at lave en bibliotekstruktur der fortæller medieplayeren at filerne skal afspilles som en samlet fil??
Tilføjelse: Ligesom forventet/frygtet Pavtube er gået i næsten i stå efter at  have samlet ca. 54 % af de 40 filer- Ouch.
Mvh SEV


Redigeret af Sev - 27-Februar-2010 kl. 15:06
Med venlig hilsen
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 16:00
HUSK at smartrendering (også kaldet SVRT i powerdirector 8) IKKE er muligt i trialversion.. men KUN i den købte udgave. 
 
Nedenstående er iøvrigt lavet på en bærbar acer 2,53ghz core2 duo med 4 gb ram.. altså ikke noget lyn (med win7 pro 32bit, har du noget core 5 eller 7 understøttes dette af powerdirector med hurtigere resultat til følge
 
Powerdirector 8 (købt version med mulighed for SVRT.. smartrendering)
15:18 program startet og import af filer sat igang (63 klip som fylder 9,09gb ialt)
15:23 var alle filer loadet i powerdirector 8 og alle filer kunne tilføjes tidslinie, og ca. 1 min efter var de loadet i tidslinie.. ca. 1t og 21min samlet film ialt)
 
Der er muligt at indvælge en hel mappe med film så man ikke skal sidde og tage dem enkeltvis... det er lidt lettere.. samtidig kan man ved hjælp af at maske dem ud med musen markere alle klip for herefter at trække dem alle ned på tidslinien i et hug hvis man ikke gider tage dem enkeltvist... herefter kan computeren godt lige stå og tygge et minut eller 2)
 
så tjekkede jeg lige svrtinfo (klik på directorstolen øverste venstre hjørne der er et menupunkt View - > "SVRT Information".. så kan man vælge opløsning og tjekke om programmet under det valg vil rendere.. med mit valg er den grøn og intet skal renderes... det er i denne situation VIGTIGT at vælge den rigtige opløsning senere når filen skal produceres!.. altså den opløsning som du har kontrolleret svrt er grøn med)
 
 
 
 
 
Her er mine settings for at producere filmen (Det er vigtigt at der er kryds i fast video rendering og bullit i SVRT):
 
Og produktionen er estimeret til ca. 16 minutter ialt... efter den havde kørt 6 minutter.. så det kommer nok til at holde stik. (Mens du producerer er det også vigtigt at det store SVRT står på skærmen.. ellers mener jeg ikke at den kører med SVRT.. men har du ikke mulighed for at krydse det af så er den gal allerede der, og du har ikke valgt en opløsning som matcher dit input)
 
 
Selve råfilmene ligger på min NAS og hentes først til computeren i takt med at hovedfilmen produceres... her kører jeg med gigalan og relativ hurtig læsehastighed... du kan se læsehastigheden fra serveren nedenfor... for hastigheden med at producere er selvsagt også afhængig af med hvilken hastighed kan du læse filerne, og skrive til det lager du vil lægge filen på
 
 
og her har du beviset... 16 minutter Wink og filen en avchd mts fil i full hd 1080 i samme kvalitet som den blev optaget i. selve filmen har en samlet varighed af 1:19:51 som det også fremgår af nedenstående.
 
 
Alt er herefter samlet i et langt klip.... havde jeg valgt fancy slides til klippene havde det nok betydet ca. 15 minutter pr klip i øget produktionstid... og med 63 klip sat sammen havde det altså været en kraftig forøgelse af produktionstiden.. men omvendt også et mere proff look på den færdige fil.... der er en slukfunktion på rogrammet som gør at man kan lave jobbene klar også gemme dem til om aftenen hvor man kan sætte sine job igang om natten hvor pcen så selv lukker ned når den er færdig... det gør det lidt nemmere ved avancerede jobs hvor den skal arbejde længe
 
Men ovenstående kryds i svrt er et MUST for den produktionshastighed.. ellers vil det IKKE køre så hurtigt


Redigeret af rhsin - 28-Februar-2010 kl. 10:42
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu