recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til køb af Windows 7!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRåd til køb af Windows 7!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Emne: Råd til køb af Windows 7!
    Sendt: 19-Februar-2010 kl. 14:03
Hej,
er ikke sikker på dette er rette forum, men så alligevel da jeg nu skal have en windows 7 licens til min HTPC samt 2 andre maskiner!
 
Jeg ska som sagt faktisk have 3 licenser, og der bliver jo dyrt, hvis man køber 3 normale fulde danske licens!
 
Da jeg både har OEM WinXP licens fra hedgangen Zepto, samt en OEM Vista (vist nok fra Fønisk lorte-komputer-foretning), er spørgsmålet om jeg kan løbe an på disse opgraderinger nu de er OEM?
 
Ser også der er en 3 pack familly licens, der dog er UK men ikke noget problem for os overhovedet!
 
Er der nogle der kender disse licens regler ang. Windows 7? Jeg har kiggede lidt på nettet men kan ikke rigtigt hitte rundt i det!
 
hilsen,
kbaggen
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 16:44
nu ved jeg ikke lige helt hvordan dit setup er bygget op, men hvis dine oem licenser er i brug på en maskine kan du ikke flytte dem over til andre maskiner hvis maskinen er død så er licensen det også. Og via OEM har du IKKE mulighed for at opgradere på tværs af sprogversioner. (i hvert fald ikke umiddelbart - om der er en udgave der tillader sprogkonvertering tvivler jeg meget stærkt på, men MS er jo lidt underlige så hvis man er villig til at betale så kan det sikkert lade sig gøre, men det er næpe den du har set på)

PS. - der findes altså andre forummer! - fx det der hedder PC Hardware og software. Hvis du bare scroller længere ned når du går ind på forum.recordere.dk

Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2010 kl. 20:38
Jeg er lige med en lytter her, da jeg også gerne vil vide om der er nogen der har prøvet at købe den 3 pack familly licens (UK version)?

..skal man f.eks. oplyse sine gamle product key's ved installation?
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 10:20
Hej igen,
mit setup er følgende:

En Vista OEM: Maskine er selvbyggede og bundkort/CPU bruges stadig (Asus P5k-VM + Q6600@3,2ghz), dog er bios opdateret en del gange! Købte efterfølgende en Vista OEM hos FØnisk komputer og Win7 RC 7100 kører jo altså så på selvsamme pc selvom ram mængden, HD størrelse + grafikkort har ændret sig siden første install.

Anden OEM er Zepto WinXP sp2 Dansk: En bærebar med 2ghz Duo core 2 + Nvidea7600GO, og Win7 skal på selvsamme maskine.

Sidste licens er en WinXP sp2, dansk (Windows Genuine Advantage kit til Windows XP Profesional), hvilket jeg tolker som en fuld licens, men det er nu ikke let at gennemskue!

Det jeg har læst på nettet er at både Vista og XP giver adgang til Win7 Upgrade, og også OEM skulle kunne lade sig gøre! Nogle siger det skal være på samme komputer, andre ikke. Igen andre siger XP ikke kan lade sig gøre i det hele taget som oprendelig licens.

Så er der nogle der er kloge på dette felt?


Redigeret af kbaggen - 20-Februar-2010 kl. 12:37
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 10:49
Hører denne tråd ikke ind under Hardware Software. Det har efter min mening ikke så meget at gøre med opsætning af HTPC?
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 10:57
En OEM licens (Windows Vista/7) der bliver solgt sammen med en computer har et indbygget certificat der skal passe sammen med et tilsvarende certificat i bios'en på bundkortet, og kan derfor ikke flyttes til en maskine med et andet type bundkort. Dog ved jeg at der har været solgt OEM licenser sammen med mus og lign.  HW. Hvordan det fungerer i den situation, ved jeg ikke, men måske er det bare en normal windows der bliver leveret med i denne situation, og så kalder man det bare OEM.
/Peter
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Hører denne tråd ikke ind under Hardware Software. Det har efter min mening ikke så meget at gøre med opsætning af HTPC?


Jo, men havde ikke set Hadware og Software, da jeg oprettede den Embarrassed Den må gerne flyttes og undskylder selvfølgelig rydderiet!

Men har det med HTCP at gøre at en af de licenser skal bruges på en sådanne :-)


Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Det jeg har læst på nettet er at både Vista og XP giver adgang til Win7 Upgrade, og også OEM skulle kunne lade sig gøre!
Sådan har jeg også forstået det.

Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Nogle siger det skal være på samme komputer, andre ikke.
En opgraderingslicens må kun bruges sammen med en enkelt Windows-installation ad gangen.

Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Igen andre siger XP ikke kan lade sig gøre i det hele taget som oprendelig licens.
Der opstår forvirring, fordi opgradering bruges i to forskellige sammenhænge. Økonomisk set kan XP opgraderes, men hvis man med opgradering mener, at alle programmer og data kan bevares, så kan man ikke opgradere.

Redigeret af jeje - 20-Februar-2010 kl. 22:28
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Jeg er lige med en lytter her, da jeg også gerne vil vide om der er nogen der har prøvet at købe den 3 pack familly licens (UK version)?

..skal man f.eks. oplyse sine gamle product key's ved installation?


Det har jeg og det virker fint.
Jeg har valgt at lave nye friske installationer ("custom install", som det så fint kaldes) ud fra opgraderings-skiverne på to bærbare, som begge er født med XP OEM, men som kørte Vista før jeg installerede Win7 på dem.

Under installationen af Win7, bliver man HVERKEN bedt om at indsætte en gammel Windows CD eller om at indtaste en gammel Windows licensnøgle.
Man kan altså sagtens installere en Windows 7 Upgrade UDEN at have en Windows-licens i forvejen.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Man kan altså sagtens installere en Windows 7 Upgrade UDEN at have en Windows-licens i forvejen.
Havde du ikke aktiverede Windows-installationer på harddiskene, du du startede opgraderingerne?
Til top
trenskow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Man kan altså sagtens installere en Windows 7 Upgrade UDEN at have en Windows-licens i forvejen.
Havde du ikke aktiverede Windows-installationer på harddiskene, du du startede opgraderingerne?
 
Der må have ligget noget på disken da han installerede, for da jeg lavede en reinitialisering af min disk og formaterede den, så brokkede den sig over min licensnøgle ikke var gyldig. At den kun kunne bruges til upgradering.
 
Men bare rolig... selv det er der en løsning på.
 
Gå til afsnittet
*Workaround 1: Use SLMgr Commands to Insert Product Key and Activate*
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:15
Hej Alle,
ente med at købe "Windows 7 Familly pack", og har nu installeret på 2 maskiner (henholdsvis 32-bit og 64-bit).
 
På begge lå der Win 7 beta (7100 RC), og jeg satte bare DVD-skiven i og rebootede for at lave "clean" installl gennem at formatere HD. Win 7 blev instaleret og som MS licens KEY indtastede jeg den medfølgende KEY der kom med ""Windows 7 Familly pack".
 
Siden har jeg været på MS hjemmeside og testede for om min Win7 er "geniue" ved at downloade og bruge deres valideringssoftware. Her melder den "OK", dvs. at Win7 er aktiveret og valideret!
 
Jeg har altså ikke på noget tidspunkt atvendt de gamle eksisterende licens KEYs fra min OEM Vista eller de 2 XP licens jeg har eller isat disse resektive CD/DVD! Så med mindre MS laver noget rigtigt snedigt, så kan jeg ikke helt se at de gør bruge af de gamle "licenser"?
 
Så jeg kan kun anbefale folk at købe denne family licens!
 
kbaggen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu