recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp tilHelicon 800 mkII
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp tilHelicon 800 mkII

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp tilHelicon 800 mkII
    Sendt: 20-Februar-2010 kl. 20:03
Hej Alle.
 
Jeg er nu den lykkelige ejer af et sæt Helicon 800 mkII. Men jeg har et problem...
 
-Jeg synes at bassen er MEGET MEGET dårlig, nærmest fraværende! Det kan vel ikke være meningen, at man skal koble sin Helicon S600 ind i stereolytning, for at få lidt bund i lyden!?! Jeg købte jo netop 800, frem for 400, for netop at få en højttaler, som kunne klare sig uden en sub!
 
Jeg har selvfølgelig trippeltjekket, at jeg ikke har vendt faserne (eller hvad nu det hedder) forkert, dvs. at samtlige sammenkoblinger selvfølgelig er rød til rød og sort til sort!
 
Til info, så består minopsætning af:
 
- Denon AVR-2808
- Van Den Hul The D-102 III Hybrid interconnects (mellem reciever og effektblokke)
- 2 x NAD C272 (en NAD bi-ampet til hver højttaler, dvs. 2 x 150W).
- Dali Lux Bananstik i alle kabelender
- Van Den Hul The CS-122 Hybrid højttalerkabler
 
Nogen herinde, som har en idé til hvad der kan være galt? Cry
 
Med Venlig Hilsen
 
Den Frustrende Helicon 800 ejer. (Alias: René)
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 20:42
Hvad står højttalerne til i opsætningen på din Denon?Wink
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Hej Alle.
 
Jeg er nu den lykkelige ejer af et sæt Helicon 800 mkII. Men jeg har et problem...
 
-Jeg synes at bassen er MEGET MEGET dårlig, nærmest fraværende! Det kan vel ikke være meningen, at man skal koble sin Helicon S600 ind i stereolytning, for at få lidt bund i lyden!?! Jeg købte jo netop 800, frem for 400, for netop at få en højttaler, som kunne klare sig uden en sub!
 
Jeg har selvfølgelig trippeltjekket, at jeg ikke har vendt faserne (eller hvad nu det hedder) forkert, dvs. at samtlige sammenkoblinger selvfølgelig er rød til rød og sort til sort!
 
Til info, så består minopsætning af:
 
- Denon AVR-2808
- Van Den Hul The D-102 III Hybrid interconnects (mellem reciever og effektblokke)
- 2 x NAD C272 (en NAD bi-ampet til hver højttaler, dvs. 2 x 150W).
- Dali Lux Bananstik i alle kabelender
- Van Den Hul The CS-122 Hybrid højttalerkabler
 
Nogen herinde, som har en idé til hvad der kan være galt? Cry
 
Med Venlig Hilsen
 
Den Frustrende Helicon 800 ejer. (Alias: René)

Hejsa, jeg har ovenstående højtaler og har ikke det problem med for lidt bas. Kan du slet ikke høre bassen ?
Dog har Helicon serien ikke så kraftig bas som dens storebror fra Euphonia serien eller den billigere Mentor serie selvom de alle har har 2 X 8" bas. Men ligefrem fraværende vil jeg langfra kalde bassen.
Når det er sagt kan du aldrig undvære en subwoofer, når du ser film. Jeg tror ikke der findes nogen højtaler, som kan udkonkurrere en sub på det område.

Mvh
Michael/MF1971
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 21:27
der er  genske fine højtelere du har der ... så der burde bestemt ikke være nødvendig at koble sub på i stereo  ...   til film JA men til  stereo lytning NEJ...
 
jeg vil også gerne høre om indstilinge på din reciver når du spiler stereo ... der kan godt være forkert indstiling af crosover ,,, samt mange andre indstilinger på den reciver som gør at du mangler bas...
ha du prøvet at spile "pure direct " samt "stereo direct" på din reciver der burde automatisk koble alt fra og spile i ful frekvens spektrum... der går min 3808...jeg synes  generelt at en reciver kan ikke spile stereo da de after min mining slet ikke har nok krafter til den opgave .. men da du har koblet dine NAD på så burde der ikke være power og kraft at du mangler...
 
den anden ting  kan være at du er blevet for meget vandt til din c600 så du kan du simpl han ikke undvere den Wink
 
men der kan være mange ting , din reciver,dine effekter,højttelere. osv...
så du  kan prøver at koble dem på en anden førsterker eller førførsterker hvis du har for af høre om der giver førskel bare om at høre om fejlen er i din reciver...
 
 


Redigeret af sani - 20-Februar-2010 kl. 21:29
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 21:58
Det var faktisk først da jeg skiftede min Nad T973 effektblok ud med en NAD M25 jeg opdagede hvor kraftig en bund der er i Helicon 800.... jeg var henne flere gange i pure direct for at tjekke om subben spillede med.... men nej... det klarede de helt alene!
 
(selvom 2 x nad stereo effektblokke på 150watt burde kunne spille dem op!)
 
Så 2 bud... enten har du ikke fået dem spillet nok til endnu hvis de er helt nye... der går lidt tid inden basserne er spillet til.... eller også skal du have flere kræfter.... en M25 biampet på sådan nogle... så skal du bare se løjer!! 
 
edit og sidste bud.. dårlig indstilling... har du prøvet i pure direct?, nogle gange oplevede jeg at autosetup faktisk cuttede lyd i bunden af højtaleren... det kan jo være tilfældet her...


Redigeret af rhsin - 20-Februar-2010 kl. 22:01
Mvh

René
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2010 kl. 23:32
Din Denon receiver er slet ikke god nok til disse højtalere imo. Jeg tror helt sikkert, der ville være meget at hente med en bedre receiver eller en processor. Men i første omgang ville jeg også forsørge, som de andre forslår at sætte den i pure direct. Så får du hele frekvensområdet med.
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 10:56
Tror jeg har gættet fejlen, når du siger du bi amper med en forstærker per højttaler har du vel fjernet bøjlen på højttaleren og sat en kanal på forstærkeren på mellemtone/diskant og en kanal fra forstærkeren på bas. Hvis du nu er kommet til at slå den lille knap til bag på forstærkeren der hedder bridged, er det kun den ene kanal der fungere. Så vil du få meget ringe bas. Den knap skal være på alt andet end "bridged" hvis du bi-amper. Prøv at tjek, ellers alle de andres gode forslag. 
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2010 kl. 12:21
Hej Alle.
 
Tak for de mange svar og løsningsforslag...
 
Anima:
Jeg var lige inde i opsætningen på min Denon og dobbelttjekke at mine fronter var indstillet til "Large", og det var de, så det er nok ikke der fejlen ligger.
 
MF1971:
Efter min mening, så skulle en så stor og dyr højttaler som Helicon 800 mk2, være en fullrange højttaler, hvorfor den heller ikke efter min mening heller ikke burde have nogle problemer med at gengive de laveste frekvenser! Jeg har, som du også er inde på, hørt det med, at den kan være en lille smule svag i basområdet, sammenlignet med Euphonia og Mentor... Men jeg synes som sagt, at mine er skuffende ringe!
Jeg er helt med på, at man ikke kan undvære en sub i filmregi, der gør min S600 det meget overbevisende! Wink
 
sani:
Pure Direct giver helt generelt et løft i lyden, specielt ved dårlige indspilninger. Det har jeg selvfølgelig også prøvet, men uden den store effekt...
Eftersom jeg har 2x150W i biamp på hver højttaler, så burde effektdelen vel ikke være problemet!?!
Mht. om jeg bare er blevet forvænnet med min S600, så kan det desværre heller ikke være problemet, da den aldrig er blevet brugt til stereo, kun til film!
 
rhsin:
Efter min mening, så burde 2 x NAD C272 også være nok til at spille dem op! Jeg er dog helt med på, at man sagtens kan få noget, som er bedre...
Højttalerne er 2 år gamle, så de er købt brugt. Det burde derfor ikke være manglende tilspilning, som er problemet...
Bedre effekt har jeg også tænkt på. Og sjovt du nævner M25, da jeg får en på fredag! Big smile Havde planer om at bruge 6 af dens 7 kanaler på biamping på både fronterne og på min C200 mk2 og så beholde en af mine C272 til surroundkanalerne. Hvad tænker du om denne konfiguration???
 
Leviathan.jk:
Jeg er helt med på at min Denon ikke har nok muskler til at trække disse højttalere, hvorfor jeg som tidligere nævnt, har 2 x NAD C272'ere til denne opgave... Wink
 
Wision:
Jeg har efter dit indlæg også lige dobbelttjekket, at det ikke var det der var problemet. Det var det heldigvis ikke, da ingen af mine effektblokke står på bridged. -Ellers et rigtigt godt forslag til hvad fejlen kunne være...
 
 
 
Nå, for lige at samle op, så mener jeg (i hvert fald mht. indstillingerne på reciever, samt sammenkoblingerne af enhederne), at have styr på opsætningen...
Det jeg så selv kan komme frem til, er at det må være min effekt, som er problemet!?!?!
Hvad med mine kabler? Dem er der ingen af jer, som har nævnt? Kunne det give anledning til problemer???
 
Mvh. René.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2010 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

rhsin:
Efter min mening, så burde 2 x NAD C272 også være nok til at spille dem op! Jeg er dog helt med på, at man sagtens kan få noget, som er bedre...
Højttalerne er 2 år gamle, så de er købt brugt. Det burde derfor ikke være manglende tilspilning, som er problemet...
Bedre effekt har jeg også tænkt på. Og sjovt du nævner M25, da jeg får en på fredag! Big smile Havde planer om at bruge 6 af dens 7 kanaler på biamping på både fronterne og på min C200 mk2 og så beholde en af mine C272 til surroundkanalerne. Hvad tænker du om denne konfiguration???
 
Jamen jeg kan KUN give thumbs op til sådan en løsning M25 biampet på fronter og center... den er i princippet fuldstændigt ens med hvad jeg har gjort, sammen højtalere samme effektblok... min receiver er bare en Pioneer SC-lx71 
Mvh

René
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2010 kl. 15:00
Du har ikke slået night mode til på din denon reciver, vel ? ( er en mulighed på min 2809, så er måske også på en 2808 ) Det ville også reducere bas output.
så vidt jeg ved har 2808 også måle mikrofon og audyssey rum korrektion, måske du har lavet en kalibrering med andre højttalere også sat de nye på uden at re kalibrere ?


Redigeret af Wision - 22-Februar-2010 kl. 15:03
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2010 kl. 15:14
Houbakrene: Jeg kan godt se du har effektforstærkere på, men nu er god lyd bestemt andet end at have rigelig watt. Det jeg mente med, at Denon ikke er god nok, er mere ift. D/A konverteringen og det analog kredsløb. For mig er disse ting mindst ligeså vigtige som at have nok effekt. Prøv fx en Marantz AV8003, den spiller! Denon'en er det svageste led i dit system imo.  
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2010 kl. 19:44
Ja, jeg tror heller ikke det er watt du mangler, for før jeg skiftede fra Pioneer LX-81 til Marantz AV-8003, kørte jeg med bi-amping. Dvs. at min Nad M25 tog sig af front og center og min Pioneer tog sig af resten.
Da AV-8003 er en forforstærker kan jeg ikke længere køre bi-amping , men jeg mærker ikke nogen forskel efter dette skift. Hverken i bas eller andet.

Så jeg tror også problemet ligger i din Denon...

Mvh
Michael/MF1971
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu