hvis ikke du har fast ipadresse/domæne skal du først sætte din server (eller router) op til ddns sådan du har en fast adresse du kan taste i browseren som virker hver gang.. typisk får man ny ipadresse engang imellem som privatkunde... hos mig har jeg sat DDNS op på min server... om du gør det på den ene eller anden er lidt ligemeget bare den er tændt når du skal bruge den.
Dernæst skal du finde ud af hvilke prote du har brug for bliver forwardet fra din router til din NAS (synology er det port 5000, og Qnap port 8080) for at du kan få fat i styringen af den, og skal du sætte ftp op er dette typisk på port 21... dvs for hver service du vil have åbnet ud mod internettet, skal du enten forwarde den port alene.. eller tage en hel portrange)
Hos mig har jeg gjort sådan i min linksys router (hvor min NAS har fået tildelt en fast intern ipadresse som hedder 192.168.1.111 under dhcp reservation):
Så skal du iøvrigt huske at når du åbner ud mod internettet at have nogle gode solide passwords, og evt køre en lidt mere strickt politik mht. loginforsøg hvor man eks bliver bannet permanent efter 3 forkerte besøg (hvis serversoftwaren tillader det)
Men det er hvad jeg har gjort for at få mine servere ud på nettet