recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydforsinkelse med nyt LCD tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydforsinkelse med nyt LCD tv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Emne: Lydforsinkelse med nyt LCD tv
    Sendt: 17-Marts-2006 kl. 17:39

Hej !

Jeg har netop købt et Philips PF32 9967D lcd tv og sluttet det til mit Sony DAV 550 surround system via scartkabel. Men...... lyden fra tv'et og Sony'en følges ikke ad! For mig at høre er Sony'en bagefter - tydeligt og irriterende. Det var ikke et problem med mit oldgamle B&O crt, så er der nogen, der kender til en løsning ? Sådan et nyt 'skrummel' er ikke idel lykke - man skal vist lige vænne sig til det noget pixelerede billede. I øvrigt er mine gamle videoer uhyggelgt grovkornede og stort set uudholdelige at se på - men det er vel betingelserne for denne nymodens teknik ? 

Uuups, jeg ser lige, at der tidligere har været spurgt til sync-problemet, men jeg hører alligevel gerne et godt råd´.

Mvh og tak

Stig

Redigeret af stigf - 17-Marts-2006 kl. 17:47
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 17:51

Hej stig

Der er forsinkelse på billedet i digitale fjernsyn.

Hvor hører du lyden ?

Billedet er elendigt justeret fra fabrikken. Start med at gøre følgende:

• Skru kraftigt ned for kontrast
  • Skru helt ned for skarphed
  • Sluk for alle "støj reduktioner" (noise reductions)
  • Slå "dynamisk kontrast" o.lign. fra

Og prøv dig nu frem med forskellige justeringer. Eller hvis du er tilfreds for nu, så lad det blive dér indtil videre

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 18:01

Hej Lars

Tak for et superhurtigt svar !

Jeg er ikke helt med på hvad du mener omkring lyden ? Jeg mener, at video og lyd passer (nogenlunde) sammen på tv'et, men at lyden i Sony'en er forsinket og derfor bevirker et tydeligt ekko (og også giver lip-sync problem)

Jeg forsøget at justere billedet !

Stig

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 18:09

Oprindeligt skrevet af stigf stigf skrev:

Jeg er ikke helt med på hvad du mener omkring lyden ?

Hvor er det du oplever forsinkelsen i lyden ?  DVD ?

Hvis ja, så prøv at se om din forstærker ikke har en justering for forsinkelse af lyden på den kilde. Så du kan få lyd og billede til at passe sammen.

Et digitalt display har større forsinkelse ved visning af billeder, end et billedrørs TV har. Så hvis du viser billederne med forsinkelse, men hører lyden direkte uden forsinkelse, så passer det ikke sammen.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 18:18

Det er i alle situationer, at lyden i SOny'en er forsinket. Både DVD og når jeg anvender Sonyen som 'hjælpehøjtalere' ved alm tv-kikning

Jeg er bange for, at der ikke er justeringsmuligheder, men jeg checker lige igen.

Tak igen for hjælpen

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 19:07

Hej Stig

Er det lyden som er forsinket ?

Altså, er lyden forud for billedet - eller er den bagud ?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2006 kl. 23:29

Hej Lars

Nu har jeg siddet det meste af aftenen og prøvet at finde ud af, om, det er tv'et eller Sony'en der er først med lyden.  Og jeg er kommet lidt i tvivl ! Men jeg er ret sikker på, at lyd og billede på tv'et følges ad. Det ser helt naturligt ud. Når jeg så slår lyden fra tv'et og kun har lyden fra Sony'en, er der en lille forskel på mundbevægelser og lyd, men det er svært at sige om lyden er forud eller bagud i forhold til billedet. Det er heller ikke vildt generende. Men når jeg mixer lyden fra de to, lyder det hult og med et lille ekko, så en eller anden difference er der. Du nævner selv, at LCD skærme ofte er lidt længere om at generere billedet, så måske har Philips lagt en lille forsinkelse af lyden ind på tv'et, men ikke på audio-out'en ? Jeg kan selvfølgelig bare slukke for lyden i tv'et og nøjes med surround sounden, men jeg undrer mig bare, hvad der rent teknisk er årsag til forskellen. Jeg tror i øvrigt ikke, at Sony'en kan justeres for delay. Det er vist for skrabet en model til, at den har denne facilitet.

Stig

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2006 kl. 00:04

Hej Stig,

Den første indskydelse er tit den rigtige.
Citat: For mig at høre er Sony'en bagefter - tydeligt og irriterende.

Jeg tror på, at lyden får lidt ekstra forsinkelse i dit anlæg.  

Det gør den i mit, ikke meget, men hørbart - og ingen har budt på en løsning.

Mere om det på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8335

Og har nogen en løsning, hører jeg (må jeg skrive vi?) gerne nærmere.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2006 kl. 10:38

Hej Carser

Jeg har lige læst tråden, du henviser til, og jeg kan forstå, at problemet på ingen måde er ukendt !

Jeg er meget interesseret i at høre en mulig årsag/løsning, så ja - du må gerne skrive 'vi' . Alternativt må man jo ud og kikke sig om efter en mere avanceret surround-ting  ... Er der nogen, der har et godt bud på, hvilket mærke/model, der har de nødvende justeringsmuligheder til delay-problemet ?

Stig

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2006 kl. 14:35

Hej igen Stig.

Årsagen tør jeg godt give et par bud på:

• Ofte vil anlæggets højttalere være lidt længere fra lyttepositionen end TV'ets indbyggede. Og så er det lydens hastighed i luft, vi er oppe imod.
  • Enhver halvleder, der forstærker eller skifter tilstand tilføjer en anelse forsinkelse.

Jeg tror, at der i en moderne DD-dekoder er så mange halvledere og rutiner til dekodning og signalbehandling, at det ikke kan andet end at tilføje en forsinkelse, der både kan måles og i en del tilfælde høres.

En idé til eksperimenteren:

For at få mindst mulig delay kan man prøve at snyde med afstanden, man skal indstille. Stiller man alle højttalere ind til at være længere væk end de er fysisk, vil man måske kunne opnå lidt.

Men det er ikke sikkert, for det kan også være, at der kun udregnes relative forsinkelser mellem kanalerene og at center-kanalen, der betyder mest m.h.t. sync-oplevelsen og som det hele relaterer til, ikke kan tvinges til at reagere hurtigere.

Jeg mener ikke, at flere justeringsmuligheder vil hjælpe - de, der tilbydes, går nemlig i den anden retning: Mere forsinkelse.

Det er hurtigere elektronik (eller langsommere til billedet på TV'et...) og kort signalvej, der er løsningen.

Jeg ved ikke, hvilke mærker og modeller, der har det - det er ikke med i de fine brochurer og mig bekendt heller ikke noget, der normalt testes.

Men vi hører gerne nærmere!

I øvrigt er der ca. et sekunds forskel på radio, jeg modtager gennem æteren og gennem Kabel TV nettet. Det lyder spøjst, når jeg har radioen i køkkenet eller soveværelset kørende og tænder for radioen i stuen, der er på kabel.

Og via Selector er der også forsinkelse på i forhold til analog modtagelse. Måske ½-1 sekund. Blot et par eksempler på lang signalvej og megen elektronik undervejs i kæden.   

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
stigf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2006 kl. 00:13

Hej Carser

Tak for dit svar! Du har sikkert ganske ret i din formodning om, at det er forskellen i signalvejene i de to apparater, der er skyld i lydforsydningen. Bare underligt, at det ikke var et problem i mit gamle B&O- der var der ikke den midste divergens. Uden at være nogen ørn ud i elektronik synes jeg, det kunne tyde på, at det er i tv'et, der er tidsmæssig uoverensstemmelse mellem det signal, der sendes til den interne højtaler, og det, der via audio-out sendes til Sony'en ? Men der er jo nok ikke rigtig noget at gøre ved det - andet end kun at køre med det ene af de to lydsystemer, hvilket selvfølgelig heller ikke er den store ulykke !

En anden ting, jeg lige prøvede igen idag, var at køre en gammel video samt at vise billeder fra mit 5.0 digitalkamera over tv'et. Begge dele . men især videoen - var temmelig grynede. Er det VHS, der har så ringe opløsning, at det i praksis er håbløst at optage/vise video over det nye tv?

Hvordan vil en evt DVD-optager klare sig sammenlignet med VHS'en (stadig ikke voldsom vidende på det tekniske )

Mvh Stig  

Redigeret af stigf - 19-Marts-2006 kl. 00:14
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2006 kl. 01:05

Hej igen-igen Stig.

Din teori om, at det kunne tyde på, at det er i tv'et, der er tidsmæssig uoverensstemmelse mellem det signal, der sendes til den interne højttaler, og det, der via audio-out sendes til Sony'en kan simpelthen være svaret og forklare det hele. '

Især, da det ikke optrådte på dit Beovision TV tilsluttet samme anlæg. Et moderne TV har heller ikke længere bare en NICAM-dekoder og så ellers analoge lydkredsløb.

Jeg køber forklaringen!

Et 5 Megapixel-kameras billeder skal (helst) ses på stort og godt papir for at komme helt til sin ret. Men en god pc-skærm er også typisk på over 1 megapixel, og så ser det også pænt ud + man kan zoome.

Men TV (ikke panelet forstås, men det, der modtages og det, der ligger på DVD'er) og det du sender ud til TV fra kameraet er på sølle 720x576 pixels (ved NTSC 720x480 pixels). Og det forklarer, at det ikke er så velopløst. Vi er nede på ca. 0,4 MP. Det er også den opløsning, mit nye DV-kamera kører med.

Måske så du det afsnit af Krøniken, hvor lærlingene på Bella skulle gætte, hvor mange huller, der var i skyggemasken på et farvefjernsyn?

En god DVD-optager har mulighed for at optage i en kvalitet, det kræver meget erfaring for overhovedet at kunne skelne fra det originale signal.

SP på en recorder er efter min erfaring 2-3 gange skarpere end det bedste VHS, man selv kan optage i SP. Der tilføjes heller ingen uro, støj, korn, skygger, støjstriber. Som ved foto kan man se digitale unoder, hvis man komprimerer for kraftigt~reducerer bitraten. Men SP, der svarer til 2 timer på en DVD, er fint til det meste og de fleste.

VHS (udviklet i 1976) trængte til en afløser - og den er kommet, fås med harddisk og er til at betale. Det samme gælder blanke medier.

Redigeret af Carser - 19-Marts-2006 kl. 13:31
M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu