recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tid til skift af lampe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTid til skift af lampe?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Emne: Tid til skift af lampe?
    Sendt: 13-Marts-2010 kl. 12:58
Nu har jeg igennem 1+ år glædet mig over skiftet til projektor, selvom den kræver en vis mørklægning for at få glæde at billedet (BenQ W5000, dvs. DLP)

På det seneste er kravene til mørklægning blevet sværere og sværere, da lampen ser ud til at miste kraften, så selv med skift til "full power" med full iris osv. ligger billedet hen i dunkle farver...
Tidsmæssigt er det ikke overraskende, da jeg har fået langt flere timer end forventet, men kan der være andre årsager?

Det kan derfor se ud til at blive mit første lampe-skift, så inden jeg skifter vil jeg lige forhøre mig blandt jer erfarne projektor-ejere:

Er det en "normal" ældnings-tegn af lampen?   Den siger ikke "plop", og så er pæren sprunget :-?

Er der nogle særlige ting, jeg skal være opmærksom på ifm. skiftet?   Jeg ved, at jeg nok ligesom for halogenpærer ikke skal røre ved glasflader (pære, spejle, hjul e.l.), men der er måske mere?

På forhånd tak for gode råd!
..Anders
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 13:23
Hvor lang tid har lampen kørt?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 13:33
At lampen bliver sværere og sværere, og at lampen ser ud til at miste kraften, er klar tegn på at den er ved at være slidt, men derfor kan der god være flere timer i den før den står helt af.

Mener at projektor komme med en meddelelse (som ikke kan fjernes, før at lampen er skifte), når det er tid.

Redigeret af Startrek - 13-Marts-2010 kl. 13:44
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 14:58
Tak for meldingerne!

Jeg kan desværre ikke præcist vide, hvor længe, da den dels blev købt af Otto som en demomodel, så den har først kørt en del timer inden jeg købte den, og efterfølgende har den været omkring Sverige et par gange for firmware-opgradering og hovedkort-udskiftning...

Jeg vil dog gætte på, at det er langt forbi de to tusind timer - men de fleste har været på "silent mode" aht. såvel lydniveau som lysniveau, der nærmest var for rigeligt på "fuldt blus" i de yngre dage :-)

Så med det in mente er de fabriksopgivne timer på 2-3.000 timer nok rimeligt opfyldte, så det var mest for at sikre mig, da enheden endnu ikke har meldt "skift pære", så der kunne der være andre foruroligende årsager...

Måske kan det være begrundet af diverse "hjerne-transplantater" undervejs i projektorens levetid :-)   Men lampens end-of-life burde vel være baseret på lysudbytte, ampere-måling (pæren trækker næppe strøm på samme måde som en ny pære...), e.l.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 16:00
Ville skyde på at den total har køre 2500 timer+ (et gæt), der skulle være er service menu hvor det stå (ved så bare ikke lige hvor på denne model/mærke), så hvis du er heldig, så kan du måske drive 1000 ekstra timer ud af den.

Men vel hvis du igen ville havde fuld udbytte af din projector, så ville jeg nok skite lampen nu (det er nemlig ikke sikke at bilde er til at holde ud, i lampens sidste levetid).

Redigeret af Startrek - 13-Marts-2010 kl. 16:03
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 13:29
Så fik jeg skiftet lampen - enheden havde faktisk en idé om, at der var 38% af de 3.000 timer tilbage, hvilket tydeligvis må skyldes hovedkort/kalibreringsmanøvrene...
Men jeg fik gennemført en forsigtig manøvre med tanke for prisen på lampen, men faktisk ligetil og sikker - 7-9-13 - så nu er den skiftet.  Ift. den gamle var den nye "klar og ren", mens den gamle havde et mere mørkt parabolspejl og var pudsigt nok ikke helt centreret i toppen, men dog synes selve pæren at sidde, hvor den skulle - måske en transportskade...

Et par observationer i den forbindelse: Det er faktisk kun en pære med et parabol-spejl mm., men ikke et farvehjul, som jeg ellers mener at have læst, at en/flere påstod herinde!  Det afhænger nok af fabrikat og model, men det ville også bekymre mig, hvis det var inkluderet, da det dels er maski-mekanisk mere kompliceret, dels fordi kalibrering mv. så skulle gennemføres igen!

Men alt i alt, herligt! Nærmest som at få en ny projektor - selv her midt på dagen med solskin og kun persienner/gardiner (dvs. ikke rigtig mørklægning) er det muligt at se et OK billede, men langt fra optimalt pga. den manglende fuldstændige mørklægning, men godt at se, at det fungerer!

Tak for hints!
..Anders
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 13:59
hvad endte en ny pære med at koste?
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2010 kl. 23:03
De fleste steder står lampen i 2,5+ kkr., men bl.a. RedCoon lader til at have den til 1,5 kkr. - men det er et relativt nyt firma (non-DK), så hvad med leveringstider, garanti og evt. "pirat-udgaver"? - dermed ikke sagt noget om RedCoon, men da jeg faldt over BenQ-siden, hvorfra man faktisk kan bestille en ny lampe, var jeg da sikker på, at det var en original lampe - og så var prisen under 1,5 kkr!

Jeg overvejer faktisk om jeg skal have bestilt en lampe til "næste gang" (om et par år - forhåbentlig), da den nok til den tid er antikvarisk, men omvendt - måske er det så tid til at skifte projektor...?

..Anders
Til top
keldp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-August-2008
Status: Online
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 10:52
[QUOTE=afk]De fleste steder står lampen i 2,5+ kkr., men bl.a. RedCoon lader til at have den til 1,5 kkr. - men det er et relativt nyt firma (non-DK), så hvad med leveringstider, garanti og evt. "pirat-udgaver"? - dermed ikke sagt noget om RedCoon, men da jeg faldt over BenQ-siden, hvorfra man faktisk kan bestille en ny lampe, var jeg da sikker på, at det var en original lampe - og så var prisen under 1,5 kkr!

Jeg overvejer faktisk om jeg skal have bestilt en lampe til "næste gang" (om et par år - forhåbentlig), da den nok til den tid er antikvarisk, men omvendt - måske er det så tid til at skifte projektor...?

..Anders

Har du ikke et link til Benq siden jeg kan ikke finde den.
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 10:54
Selvfølgelig: http://shop.benq.co.uk
Stien til at finde den er faktisk nem (hvis linket bliver uaktuelt): benq.dk - vælg BenQ Online Store i menuen - ta dahhhh :-)
I venstre side finder du Replacement Lamps - og hvis du vælger Unlimited i listen, finder du 5000W-lampen helt i bunden:

Lamp for W5000/W20000
Lamp for W5000/W20000
Availability: In Stock, usually leaves warehouse in 1-2 bus. days.(details )   |   more info
Regular Price: £ 165.00 incl. VAT
Promo Price:
£ 148.50 incl. VAT

(Opdateret: Blot oprydning af overflødige koder i klippet fra siden)

Redigeret af afk - 29-Marts-2010 kl. 10:56
Til top
keldp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-August-2008
Status: Online
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af afk afk skrev:

Selvfølgelig: http://shop.benq.co.uk
Stien til at finde den er faktisk nem (hvis linket bliver uaktuelt): benq.dk - vælg BenQ Online Store i menuen - ta dahhhh :-)
I venstre side finder du Replacement Lamps - og hvis du vælger Unlimited i listen, finder du 5000W-lampen helt i bunden:

Lamp for W5000/W20000
Lamp for W5000/W20000
Availability: In Stock, usually leaves warehouse in 1-2 bus. days.(details )   |   more info
Regular Price: £ 165.00 incl. VAT
Promo Price:
£ 148.50 incl. VAT

(Opdateret: Blot oprydning af overflødige koder i klippet fra siden)

Takker mange gange det er da rimeligt billigt. Smile
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu