recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brændehastighed for DVD 16x skiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrændehastighed for DVD 16x skiver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Emne: Brændehastighed for DVD 16x skiver
    Sendt: 18-Marts-2006 kl. 22:02

I gamle dage, da 4x DVDR kom frem, sagde man at man kun skulle brænde film med 2,4x for kunne se dem i almindelige DVD spillere.

Gælder den regel også for 16x DVDer?

Hvad er den teoretiske forklaring?

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2006 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

I gamle dage, da 4x DVDR kom frem, sagde man at man kun skulle brænde film med 2,4x for kunne se dem i almindelige DVD spillere.

Gælder den regel også for 16x DVDer?

Nej. Så ville Sony, JVC og især Pioneer plus mange andre have lavet nogle recordere, der fejlbrændte alt for tit. For i high speed kører de 8X - 12x.

Hvad er den teoretiske forklaring?

Bedre og kraftigere lasere, bedre drev, bedre medier, konstant udvikling.

Mere info på

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4858 og på

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2976

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2006 kl. 01:09

OK, jeg mentenu  ikke at man skulle brænde 16x medier med 2,4x. Jeg mente, om man stadig burde sætte hastigheden ned under max. (f.eks. til 12x eller 8x).

Den teoretiske forklaring jeg tænkte på, var omkring øget kompatibilitet med DVD spillere og sænkning af brændehastighed.

Jeg må vist arbejde lidt med mine formuleringer. Gode links ellers. 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2006 kl. 01:27

OK, jeg mentenu  ikke at man skulle brænde 16x medier med 2,4x. Jeg mente, om man stadig burde sætte hastigheden ned under max. (f.eks. til 12x eller 8x).

Sådan opfattede jeg det faktisk også.

Den teoretiske forklaring jeg tænkte på, var omkring øget kompatibilitet med DVD spillere og sænkning af brændehastighed.

Ja, på en pc-brænder er der jo flere muligheder - og det kommer fuldstændig an på drevet, dets firmware og ikke mindst det anvendte medie.

Er det altsammen up-to-date, kompatibelt og i orden og får data hurtigt nok fra systemet, er høj hastighed ikke et problem overhovedet. (Hverken flere fejl end ved reduceret hastighed eller inkompatibilitet med DVD-afspillere). 

Jeg må vist arbejde lidt med mine formuleringer.

Du klarer dig da pænt.

Gode links ellers.

Tak!  

PS: Her er så lige et til: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8898

Redigeret af Carser - 19-Marts-2006 kl. 01:40
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Fine Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-April-2006
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 22:17
Jo hurtiger du brænder jo dårliger kvalitet er det du brænder.

med der er ingen brænder der starter på x16  det  er typisk med x3 fra starten af og til aller sidst måske x16.

til test af skiver er der nero cd-dvd speed ( gratis  ) så kan man se alle de fejl der er.
jeg vil anbefale og brænde med X4 (5500mb/s) så taget det 13-14 min for 4.35gb.
brænder man med x16 kræver det 22mb/s data hvilket mange middel pc ikke kan levere, da windows også skal bruge lidt båndbrede til harddiske.
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2006 kl. 02:07
Tja... DVD brænderne er blevet bedre og bedre. Men DVD/CD medierne er stadig af blandet kvalitet. Så derfor er det ikke sikkert, at resultatet af din DVD brænding er lige godt hver gang. Og her vil hastigheden have en stor betydning for resultatet. Selv nogen af de bedste medier f.eks. Verbatim, kan med fordel for færre fejl, brændes i en lavere hastighed.

Min egen Plextor brænder, kan selv styrre hastigheden for brændingen, og gør det, selv om det er en 16 x DVD. Det er en funktion i Plextors firmware, som hedder - PowerRecord - som automatisk løbende i realtime, tjekker mediekvaliteten og hvor hurtig der kan brændes på mediet, og så opnå den mindst fejlprocent. Typisk brændes en Verbatim 16x DVD i 12x hastighed, når PowerRec er tilsluttet.

Det er booktypen og selvfølgelig branded, som afgøre hvor kompatible mediet er med forskellige DVD afspillere.

Ved Audio CD'er, er der helt klart en lydmæssig forskel på, hvor hurtigt du brænder musik CD'en. Nogen kan bedste lide lyden ved en hurtigbrænding, og andre ved langsom. Nogle CD afspillere er heller ikke specielt glade for musik CD'er de er brændt for hurtigt.

Mvh. Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2006 kl. 01:04

Oprindeligt skrevet af Fine Fine skrev:

Jo hurtiger du brænder jo dårliger kvalitet er det du brænder.

Nej det er IKKE rigtigt. Carser's forklaring er korrekt - det kommer helt an på medie, brænder og firmware!

Mange high-speed medier kan slet ikke brændes med ordentlig kvalitet ved lav hastighed i mange brændere. F.eks. har jeg (ved uheld) brændt Verbatim 8x medier ved 2.4x i en NEC 3500 brænder med en ulæselig skive som resultat, hvor de samme medier brænder godt ved 4x og rigtigt godt ved 6x, 8x og 12x!

med der er ingen brænder der starter på x16  det  er typisk med x3 fra starten af og til aller sidst måske x16.

16x brændinger starter ved ca 6.5x hastighed på alle de brændere jeg kender. Hvis man brænder ved et drevs absolutte top rotationshastighed over hele skiven, også kaldet Constant Angular Velocity (CAV), så er start hastigheden ca 40% af slut-hastigheden.

til test af skiver er der nero cd-dvd speed ( gratis  ) så kan man se alle de fejl der er.
jeg vil anbefale og brænde med X4 (5500mb/s) så taget det 13-14 min for 4.35gb.
brænder man med x16 kræver det 22mb/s data hvilket mange middel pc ikke kan levere, da windows også skal bruge lidt båndbrede til harddiske.

Nero CD-DVD Speed er rigtig udmærket til formålet, men ikke alle drev understøtter "Disc Quality" skanningen i CDSpeed. Drev der understøttes er bl.a. LiteOn, BenQ, NEC, BTC, AOpen og visse andre.

Jeg vil stærkt fraråde at brænde 16x medier ved 4x, medmindre man har mulighed for at teste kvaliteten (PIE/PIF) bagefter, og man ved hvad man skal kigge efter. Som altovervejende hovedregel vil 16x medier brændes bedst ved 12x hastighed, men i nogen tilfælde brændes de bedst ved 16x eller 8x. Kun sjældent brænder de bedst ved 6x, og jeg har aldrig set et eksempel på at den bedste hastighed var langsommere end 6x for sådanne medier. Visse multi-speed 1-16x medier brænder dog udmærket selv ved real-time (<1x) i recordere - f.eks. Verbatim 16x DVD+R/-R medier.

Den teoretiske forklaring kan opdeles i to dele:

1. 16x medier har et farve-lag (dye) som er optimeret til højhastighedsbrænding. De er altså beregnet til at blive skrevet hurtigt i stedet for langsomt. Visse producenter som f.eks. Mitsubishi (Verbatim's moderselskab) har dog en dye der også fungerer fint ved lavere hastigheder.
  2. Moderne 16x brændere har skrivestrategier som er optimeret til 8x, 12x og 16x brænding på 8x og 16x medier. Skrivestrategierne er måske ikke engang testet ved lavere hastigheder, og vil derfor også af denne grund ikke udnytte mediet optimalt, endsige acceptabelt. Det tager tid at optimere og teste skrivestrategier for en masse forskellige DVD medier, og de fleste producenter af DVD brændere har bedre ting at tage sig til end at teste 2.4x og 4x skrivestrategier for 16x medier!

Redigeret af DrageMester - 17-April-2006 kl. 01:11
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu