recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS hardware og kabinet forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS hardware og kabinet forslag?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS hardware og kabinet forslag?
    Sendt: 26-Marts-2010 kl. 00:17
Hej Folkens

Jeg er ved at finde dele til en NAS med 4 drev i raid 5 og vil meget gerne have lidt input.

Kortet Zotac NM10-DTX ser interessant ud (Atom D510, 4 sata til raid, 2 ekstra SATA osv.)
WD green diske
2 gig RAM
Kabinet?

Hvad siger I til ovenstående og nogen forslag til kabinet?
Mht. kabinet gør DTX som jeg har forstået at jeg kan kigge efter mATX kabinetter, men har lidt svært ved at finde noget passende.

På forhånd tak for hjælpen

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 01:04
Til nas ville jeg fortrække et indsats kort, også selv om det ikke betyder bedre hastighed.

En mærke vare raid controller kan du skifte hvis den går ned eller du kan flytte den + diske over i et andet system.

Hvis dette ikke betyder noget så er det bare at købe den du kigger på ( den kan self. også udvides med en kort).
.....
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af jtr32 jtr32 skrev:

Hej Folkens

Jeg er ved at finde dele til en NAS med 4 drev i raid 5 og vil meget gerne have lidt input.

Kortet Zotac NM10-DTX ser interessant ud (Atom D510, 4 sata til raid, 2 ekstra SATA osv.)
WD green diske
2 gig RAM
Kabinet?

Hvad siger I til ovenstående og nogen forslag til kabinet?
Mht. kabinet gør DTX som jeg har forstået at jeg kan kigge efter mATX kabinetter, men har lidt svært ved at finde noget passende.

På forhånd tak for hjælpen

Jeg vil bare på forhånd råde dig til en backup hvis du ønsker at gemme vigtige data på maskinen.
Det kan ikke anbefales at køre software raid på en maskine, hvis man ikke har ECC ram i den.
Man opdager aldrig hvis Raid'en laver en fejl i en XOR operation og skriver garbage til disken, det er kun ved en integritets test eller når man skal læse filen at man opdager at det er gået galt. Ouch

Du bør også være sikker på at software raid controlleren på boardet som minimum er kompatibel med Intel ICH controlleren, ellers kan du får et stort problem hvis bundkortet brænder af.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 08:29
Går selv i tilsvarende tanker og måske et Chenbro ES34069 kabinet er noget ligesom det nye Asus motherboard asus at3iont-i deluxe kan overvejes. Mht. RAID vil jeg også gerne op i RAID5, men aner ikke hvad der evt. skal bruges af ekstra kort dér - mb'et og kabinettet giver jo også nogle restriktioner i forhold til tilslutning og plads.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 10:32
Vær opmærksom på at det kort Zotac NM10-DTX har en pcie x16 slot med kun 1 lane aktiv (elektrisk pcie x1).
Altså får du kun denne hastighed i den port.
Dog skulle ~250mb/s være stor nok til de fleste hjemme nas
.....
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 10:50
Er Asus-mb'et bedre mht pcie-slot?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Er Asus-mb'et bedre mht pcie-slot?
Ja iflg. manual

1 x PCIe 2.0 x16 slot

Der burde stå hvis det kun var f.eks. en 4 lane slot rent elektrisk.
Så som de skriver det har en en 16 lane pcie 2.0 slot <- GODT
.....
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2010 kl. 05:46
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Går selv i tilsvarende tanker og måske et Chenbro ES34069 kabinet er noget ligesom det nye Asus motherboard asus at3iont-i deluxe kan overvejes. Mht. RAID vil jeg også gerne op i RAID5, men aner ikke hvad der evt. skal bruges af ekstra kort dér - mb'et og kabinettet giver jo også nogle restriktioner i forhold til tilslutning og plads.

Jeg har også selv tænkt lidt på chenbroen, men den er lidt halvdyr.....alternativet hvis jeg ikke finder noget billigere er nok (selvom det ikke er helt optimalt) et gammelt ATX hightower jeg har stående...
Jeg vil lige kigge lidt nærmere på kortet du nævner
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2010 kl. 05:52
[/QUOTE]

Jeg vil bare på forhånd råde dig til en backup hvis du ønsker at gemme vigtige data på maskinen.
Det kan ikke anbefales at køre software raid på en maskine, hvis man ikke har ECC ram i den.
Man opdager aldrig hvis Raid'en laver en fejl i en XOR operation og skriver garbage til disken, det er kun ved en integritets test eller når man skal læse filen at man opdager at det er gået galt. Ouch

Du bør også være sikker på at software raid controlleren på boardet som minimum er kompatibel med Intel ICH controlleren, ellers kan du får et stort problem hvis bundkortet brænder af.
[/QUOTE]

ok så blev det lidt teknisk for en newbie i raid :-) men som jeg forstår det er der en slags "error checking" med ECC ram som man bedre undgår skrivefejl, eller?
Jeg vil lige kigge lidt videre efter kort som understøtter det samt ICH (selvom jeg ikke helt ved hvor jeg skal starte samt frygter at se prissedlen).
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2010 kl. 05:55
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Til nas ville jeg fortrække et indsats kort, også selv om det ikke betyder bedre hastighed.

En mærke vare raid controller kan du skifte hvis den går ned eller du kan flytte den + diske over i et andet system.

Hvis dette ikke betyder noget så er det bare at købe den du kigger på ( den kan self. også udvides med en kort).

Ja det lyder jo mere sikkert men når jeg har læst om hardware raid før syntes jeg ofte at folk skriver at controllere under x antal tusind ikke er meget værd, eller?
Og snakker man flere tusing for controlleren er det nok desværre over mit budget
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2010 kl. 21:43

Det er fordi at de dyre raid controller har en cpu på kortet til at lave beregningerne, og de billigere bruger computerens cpu til det formål. Til hjemme brug betyder det altså ikke ret meget og behøver stort set ikke gå ud over ydelsen! Man får stadig de gode sikkerheds fordele ved en billig mærke være raid controller, og kun en lille bitte mindre ydelse.
Giver det bedre mening så?
.....
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2010 kl. 20:43
Ok og ja det giver jo fint mening.
Da det kun er til hjemmebrug og der ikke bliver lagt meget pres på NAS'en hverken af mange overførsler eller mange brugere lyder det til jeg godt kan leve med en "billig" controller.
Jeg vil kigge lidt efter en controller, men forslag modtages meget gerne....der skal mindst være 4 sata porte. Og i så fald kan jeg jo samtidig kigge efter et bundkort med lidt færre sata porte (og måske billigere) samt evt. en "bedre" pcie port.
Forstår jeg det ret hvis jeg forstår det sådan at hvis controlleren dør kan jeg købe en ny og tilslutte diskene til....og så skulle den kunne genkende raiden igen og fortsætte mere eller mindre ufortrødent?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu