recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung lcd fjernsyn, MPEG4 & PCM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSamsung lcd fjernsyn, MPEG4 & PCM

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sortiarius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-August-2006
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung lcd fjernsyn, MPEG4 & PCM
    Sendt: 29-Marts-2010 kl. 07:54
Har for nyligt købt et optisk toslink kabel til at forbinde mit 32" Samsung LE32B650 fjernsyn med en ekstern DAC fra Cambridge (DacMagic). Jeg modtager mine signaler på fjernsynet DVB-T via en antenne og bruger derfor fjernsynets indbyggede MPEG2/MPEG4 dekoder.

Når jeg skal have lyd fra MPEG2 kanaler fungerer systemet perfekt - lyden sendes fra fjernsynet til min DAC til mit anlæg gennem det optiske S/PDIF kabel og det hele spiller.

På MPEG4 kanaler (fx DR update eller DR HD) kan jeg derimod ikke høre noget lyd da lyden her er komprimeret med HE-AAC som mit fjernsyn sender hen til min DAC der kun tager imod PCM lyd.

Har forsøgt at gå ind i lydindstillinger i fjernsynsmenuen og ændre på lydformat, men umiddelbart står lydformatet blot som "avanceret" (uden mulighed for at ændre frem eller tilbage) hvorfor mine muligheder umiddelbart er begrænsede.

Ville derfor høre om der er nogen herinde der har erfaring med at bruge ekstern HE-AAC lyd gennem deres Samsung fjernsyn (da jeg kan forestille mig en del forstærkere der også umiddelbart vil være kræsne hvad angår HE-AAC dekodningen). Det kan da ikke passe det ikke kan lade sig gøre?

Har for øvrigt prøvet at opdatere mit fjernsyns firmware uden det bedrede situationen. Overvejer pt at købe Samsungs "nye" LED fjernsyn (UE46B8050) - men hvis jeg heller ikke kan sende PCM lyd med den så vil det da være et alvorligt slag i ansigtet for mine planer. Men et eller andet sted må Samsung fjernsynet jo besidde en HE-AAC dekoder for at der kan komme lyd ud af højtalerne, kan derfor ikke se hvorfor denne dekoder ikke også på en eller anden måde vil kunne konvertere signalet ud af fjernsynet til PCM før det sendes afsted.

Håber nogen kan hjælpe Cry
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 11:57
Det er rigtigt at dit TV's tuner skal re-encode HE-AAC til et andet codec for at du får lyd i HT. Spørgsmålet er om det understøtter vers.4, som er efter NorDig standarden. Det lader nemlig til at det kun er få tunere, der gør det i dag
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 13:24
Jeg tror såmænd godt at fjernsynet kan decode HE-AAC korrekt, idet der kommer fin lyd ud af fjernsynets indbyggede højtalere. Det jeg undrer mig over er at jeg (tilsyneladende) ikke kan indstille fjernsynet til at konvertere HE-AAC lyden til et PCM format før den sender den ud gennem det optiske kabel til DAC'en.

Hvis fjernsynet ikke kan gøre det, så antager jeg at en stor del af de kunder der vil forsøge at få ekstern lyd ud af deres Samsung fjernsyn (pga. de dårlige indbyggede højtalere i fjernsynet) vil blive ret så skuffede, hvorfor det skulle undre mig at det ikke var muligt på en eller anden måde at få lyd ud af fjernsynet i et andet format en AAC. Jeg er nok bare for dum til at finde indstillingen der gør det muligt Smile

Håbede at kunne finde een herinde der havde ekstern lyd til deres Samsung TV, som kunne hjælpe mig med at få det til at fungere Smile
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 13:31
Der findes jo to lydstreams fra DRHD. Et tokanals og et multchannel. Det som du får lyd på dit TV fra, er nok tokanals. Så du skal finde vælgeren til at få multichannel
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 15:56
Tak for dit svar.

Mit anlæg er et 2 kanals hifi system (Marantz PM11-S1 uden digitale indgange) , og min DAC er også umiddelbart kun i stand til at modtage 2 kanals lyd, så tror det er 2 kanals lyd jeg skal gå efter, men uanset om det er multikanals output eller stereo hjælper det jo lige godt hvis lyden er komprimeret med HE-AAC og min forstærker/fjernsynet ikke er i stand til at dekode det  (eller rettere: dekode det og sende det ud af fjernsynet, idet de indbyggede højtalere som nævnt fint afspiller HE-AAC) Cry
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af sortiarius sortiarius skrev:

Har for øvrigt prøvet at opdatere mit fjernsyns firmware uden det bedrede situationen. Overvejer pt at købe Samsungs "nye" LED fjernsyn (UE46B8050) - men hvis jeg heller ikke kan sende PCM lyd med den så vil det da være et alvorligt slag i ansigtet for mine planer.

Ganske seriøst du har problemer mad et Samsung fjernsyn og så overvejer du at købe et nyt?

Klaus
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 16:11
Hehe.

Har haft 3 tidligere Samsung fjernsyn og har altid været glad for deres funktionalitet, billedkvalitet, pris og design, så vil gerne holde mig til hvad jeg kender.  Mener også at tendensen har været at man hos samsung umiddelbart får mere bang-for-the-buck i forhold til andre producenter som Philips og Sony hvor mit indtryk er at man betaler en del for mærket. Desuden har UE46B8050 mig bekendt nærmest fået fine anmeldelser over hele linien.

Fraset det, ville det da selvfølgelig været irriterende hvis det viser sig at det (for begge modeller) ikke er muligt at få et output format af lyd som min DAC understøtter. Men for det første ved jeg ikke om det vitterligt ikke kan lade sig gøre på mit nuværende fjernsyn, og for det andet ved jeg heller ikke om det måske fungerer på UE46B8*** modellen.

For det tredje er det jo ikke sikkert at andre fjernsyn understøtter det, nu samsung (måske) ikke gør det.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 17:04
Tror "skuden er vendt" og Sony er kommet foran både Philips og Samsung Tongue
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tror "skuden er vendt" og Sony er kommet foran både Philips og Samsung Tongue

Der skal nu heller ikke meget til.....

Men nu har du jo også et rigtigt godt tv :-)

Jeg ville nappe et Pana 42G20, der er der nogenlunde lyd og så kan den optage på en USB stick.

Klaus
Til top
kumpel2000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2004
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 23:33
Jeg har selv et samsung fjernsyn og her kan jeg heller ikke vælge lydformat. På DR HD sender den kun ud i 2 kanals og man kan ikke vælge andet. Lidt træls hvis man gerne vil have fuldt udbytte af DR HD.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu