recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på Yousee's stikledning til huset
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl på Yousee's stikledning til huset

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Emne: Fejl på Yousee's stikledning til huset
    Sendt: 06-April-2010 kl. 08:57

Hejsa.

Grundet udfald på internettet, er det blevet fejlmeldt til Yousee.

Yousee's teknikker kunne konstatere, at der er brud på kablet 2 meter fra huset og under terassen.

Teknikkeren fortæller, at vi selv skal fjerne fliser og grave kablet fri.

Jeg troede, at Yousee havde ansvaret til første dåse i huset?

Nogen der kender til reglerne?

iPhone 13, OS 15.3
Til top
Niels Ebbesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 10:21
Hvordan kan han afgøre at bruddet lige netop er slet 2 meter fra huset? Og har du været ved at grave dér eller hvad? Hvad er hans mening om årsagen til bruddet?
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 10:51
Jeg ved ikke hvordan han kan konstatere dette, men det er vel måleudstyret, der klarer det.
Der er ikke blevet gravet der, men der er sat et plankeværk op i nærheden for 4-5 år siden.
Det kan selvfølgelig være nedgravning af en stolpe, der har givet en fejl på kablet for længe siden.
Men han har ikke givet udtryk for, at det sansynligvis er vores egen skyld.

Det kan være, at reglen er, at det er Yousee's ansvar at udbedre fejl på kablet, men hvis det er os selv, der har lavet skaden på kablet, så kan de vel sende os en regning. Og for at undgå disse trælse situationer, har de måske valgt at sige, at kunden graver fri, og de reparerer.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:12
Jeg forstår faktisk heller ikke hvorfor du kalder det for "You see's kabel". Vent! Result coming up, jeg er ved at processe.

*
*
*
(Noget senere)
Så har jeg lagt to og to sammen. Eftersom kablet har ligget i jorden så mange år, så er det et simpelt kobber-telefonkabel fra TDC. Det er velkendt at dette firma altid har været meget grådig med alle dets forskellige gebyrer og skønt det ikke længere er et monopol, så opfører det sig på same måde ligesom. Det ejer stadig infrastrukturen (kobberkablerne) hvor alle telefonsamtaler (også mobilsamtaler, fordi størstedelen af vejen fra mobil til mobil går samtalen stadigigennem et gammeldags kobberkabel) og internetkommunikation foregår.

Men det kommer alligevel bag på mig at de i denne situation er så lidt service-mindede - men i og for sig typisk for det TDC/Tele Danmark vi altid har kendt, og som i tidens løb har fået mange kunder til at fortrække - inklusive mig selv. Det ser ud til at de af ren og skær omkostningsmæssige overvejelser har indført denne regel med at man selv skal grave fri, hvis der sker noget inde på eens egen grund. Men der er vel ikke andet for end at du må til det så?
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:20
Det er ikke et kobberkabel, men et coaxkabel. Yousee har overtaget TDC's kabelnet til fjernsyn og lignende.

Jeg har bare læst i andre tråde, når folk med signalforstyrelser efterspørger råd. Så synes jeg, at det går igen, at det er YouSess's ansvar at levere et godt signal til første dåse i huset, og derefter er det kundens ansvar.

Derfor mener jeg, at jeg kan kræve, at Yousee udbedrer fejlen, herunder at de selv graver.
Hvis de så kan påvise, at det er os selv, der har gravet i kablet, så er der fair nok, at de sender regningen videre.

Jeg vælger nok at grave, da jeg ikke har lyst til at få en regning på det hele.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg har bare læst i andre tråde, når folk med signalforstyrelser efterspørger råd. Så synes jeg, at det går igen, at det er YouSess's ansvar at levere et godt signal til første dåse i huset, og derefter er det kundens ansvar.

Derfor mener jeg, at jeg kan kræve, at Yousee udbedrer fejlen, herunder at de selv graver.
Hvis de så kan påvise, at det er os selv, der har gravet i kablet, så er der fair nok, at de sender regningen videre.

Jeg vælger nok at grave, da jeg ikke har lyst til at få en regning på det hele.

YouSee vilkår kan downloades her:
Direkte link:

Og her står at kabel og første stik er YouSee ejendom, men kunde er ansvarlig for nedgravning ved installation, og også ansvarlig ved evt. skader på dette.

Mvh JørgenT
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:29
Nå, det er nyt for mig med de coax-kabler. Hvornår blev det lagt ned? Det er da ikke alle steder i landet de lige har et coax-kabel som går ind. Fik/får du også din fastnyttelefoinforbindelse derfra?

Men et sådant coax-kabel, som jeg jo kender fra et antenne kabel, er jo et meget stærkt kabel, hvor det ihvertfald ikke er den indre kobberkerne der er noget galt med. Den er indstøbt i hård plastic og udenom ligger et kobbernet, hvis opgave det er at skærme den indre kerne mod elektromagnetiske forstyrrelser. Så hvis det er beskadiget må det jo være det ydre kobbernet. Eller snarere isoleringen ind til det, hvorefter der er kommet vand ind. Og det har jo akkurat været meget vådt her i de sidste dage.

Redigeret af Niels Ebbesen - 06-April-2010 kl. 11:32
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Nå, det er nyt for mig med de coax-kabler. Hvornår blev det lagt ned? Det er da ikke alle steder i landet de lige har et coax-kabel som går ind. Fik/får du også din fastnyttelefoinforbindelse derfra?

Tror du forveksler med TDC-TV som er via bredbånd (som enkelt kunde), hvor YouSee er via fællesantenne/forening coax kabel anlæg i byområder.

Mvh JørgenT
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:46
JørgenT: Mange tak for det præcise svar. Så er det jo afgjort. Jeg må i gang med skovlen.
Selvom vilkårene siger, at stikledningen er mit ansvar, så mener jeg, at teknikkeren sagde, at det er YouSee, der bekoster reperationen, når jeg blot foretager gravearbejdet.
Det er da OK service fra Yousee.

Gad vide om bygningsbrand-forsikringen dækker gravearbejdet. Jeg har udvidet dækning. Det må jeg lige spørge forsikringsselskabet om.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Gad vide om bygningsbrand-forsikringen dækker gravearbejdet. Jeg har udvidet dækning. Det må jeg lige spørge forsikringsselskabet om.

For et par år siden hjalp jeg en af mine venner med at skifte stikledning (i privat antenneforening)
Her sagde Dansk Kabel TV at en rørskade/stikledningsforsikring muligvis ville dække skaden, men selvrisiko var ca. samme pris, så det kunne ikke betale sig.

Mvh JørgenT
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 12:05
OK - endnu engang tak for bidragene.Big smile
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 12:26
OK, når det er et decideret TV-fællesanlæg der er tale om, så forstår jeg bedre at de anvender et coax-kabel.

I forbindelse med den meget regn her i de sidste dage er der kommet vand ind til kobbernettet, hvis opgave det er at skærme den indre kobberkerne mod elektromagnetiske forstyrrelser. Og sådan en portion vand skader naturligvis. Men det er da interessant, og noget som man (åbenbart) skal være opmærksom på som risiko-moment ved at have coax-kabler i jorden.

I og med at det ikke har noget at gøre med hverken telefon eller bredbånd, så er der jo ingen grund til at skælde TDC/Yousee ud (for det)

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu