recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode spørgsmål til en hjemme-NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode spørgsmål til en hjemme-NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode spørgsmål til en hjemme-NAS
    Sendt: 09-April-2010 kl. 14:14
Hej

Jeg er ved at anskaffe mig min første NAS.

Mine behov er beskedne. Jeg vil primært bruge den til at gemme film, musik, billeder og dokumenter på. Og mest for at have det centralt og ikke så meget for backup. (Backup løses ved at billeder og dokumenter også ligger på en PC, samt at der backes op på en ekstern disk der opbevares på en anden lokation).

Jeg går således blot efter en 1-disk NAS, og den nedre del af prissegmentet. Jeg vil gerne have de basale NAS-funktioner med delte drev, backup, etc.. Samt Torrent og DLNA.

DLNA er jeg dog ikke så bekendt med, men mit fjernsyn (Samsung LE46B755) og min WDTV Live understøtter det, så måske(?) er det via DLNA jeg vil streame film til disse fra NAS'en fremadrettet.

Jeg havde egentlig i lidt tid tænkt, at en Buffalo Link Station Live 1TB til 998,- var det rigtige prisbillige valg, der kunne de nævnte ting. Men folk ser ud til at rose Synology til skyerne, og med aktuelle priser på 1,5TB drev, kan jeg få cirka samme TB/Pris ved at købe en:
- Synology DS110J NAS til 892,-, og en
- Samsung SpinPoint F2EG 1,5TB disk til 696,-  ialt kr. 1.588,-

Harddisken er valgt ud fra pris, samt at den er på Synologys liste over godkendte diske til NAS'en.

Inden jeg køber dette, vil jeg dog gerne høre jer eksperters vurdering, og jeg har et par yderligere spørgsmål.

- Ovennævnte DS110J er vel et godt valg til prisen?
- Nogle kommentarer til harddisken?

- NAS'en har kun 128mb ram. Hvad giver det af begrænsninger. Hvad kan jeg ikke på en NAS med kun 128mb ram?

- Jeg vil ikke bruge NAS'en til at tilgå data når jeg ikke er hjemme (det vigtige kan jeg nå med dropbox.com). Så jeg vil lade NAS'en køre over den "stikkontakt" hvor jeg simpelthen slukker på kontakten når jeg går i seng. Er det et problem for NAS'en at blive stoppet/slukket ved simpelthen at strømmen tages, og at den startes på samme vis, ved at strømmen kommer igen?

- Hvad bruger i til at streame film til WDTV-Live (eller hvad I har af mediaplayer). Blot at WDTV'en kan se folderne med film på NAS'en som et delt drev, eller anvender i DLNA - og hvilke fordele giver DLNA?

- Kan DLNA give forskellige rettigheder til forskellige DLNA enheder? Jeg tænker jeg vil lade børnenes film, og kun disse, køre via fjernsynets DLNA, og så alle film via WDTV'en.

- Hvorfor står der i Spec's til NAS'en under DLNA, at den understøtter MP3, WMA, DivX etc. ? Jeg troede at DLNA var en "protokol" der gjorde enheder kunne tale sammen, men at selve afspilningen af det givne medie skete i "mediaafspilleren", altså enten fjernsynet (DLNA-kompatibelt) eller WDTV'en i mit tilfælde.

- Er NAS-processorens hastighed på (blot) 800mhz et problem?

Thanx
Jens

Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 15:43
Det var et langt indlæg - Det tyder på en oprigtig interesse Smile
Jeg vil kun gøre mig klog på lidt - Processor og ram har indflydelse for primært funktionalitet på en 1-disk nas f.eks. hvis du vil transkode din musik for brug med en Squeezebox. Selvfølgeligt betyder ram også noget for hvor meget nas'en kan buffer'e/cache (gode danske ord) og dermed på stabiliteten af bitraten på den strøm du overfører. Du skriver ikke noget om du vil overføre HD video (blu-ray rips eller andet), hvis du vil det stiller det lidt størrere krav til NAS.
Jeg vil dog tro at 128Mb og 800Mhz stadig er tilstrækkeligt til det meste - 800Mhz er jo forholdvist arbitrært, men indikerer at processoren er ok.

Du må aldrig tage strømmen til en enhed der arbejder på et filsystem, den skal lukkes ned, så den unmounter filsystemet pænt. Impact for en 1-disk nas er antageligvis begrænset, men du risikerer at smadre filsystemet.

Det her kan være interessant for dig : http://www.synology.com/us/products/ds110j/perf.php

Du vil nok få en masse forslag også på Qnap - Jeg har selv lidt af hvert og Synology er da helt ok og der er Qnap også. Gå primært efter de features du selv har listet og www.smallnetbuilder.com
har en masse reviews, så du kan få en mere objektiv vurdering af de forslag du evt. modtager.

Redigeret af kleth - 09-April-2010 kl. 15:54
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 17:52
Vær sikker på at den HDD du vælger er kompatibel med en NAS. Nogle af de "Grønne" HDD som kan købes kan ikke klare at sidde i en NAS da HDD'en prøver at parkere læse/skrive hoved for at spare strøm. Og det kan Linux (som de fleste NAS køer med) ikke håndtere. WD Green har bl.a problemer med LCC (Load Cyclus Count) - og Samsung skulle også have porblemer.
google NAS'en samt den HDD du vil vælge INDEN du køber.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

Det var et langt indlæg - Det tyder på en oprigtig interesse Smile
Jeg vil kun gøre mig klog på lidt - Processor og ram har indflydelse for primært funktionalitet på en 1-disk nas f.eks. hvis du vil transkode din musik for brug med en Squeezebox. Selvfølgeligt betyder ram også noget for hvor meget nas'en kan buffer'e/cache (gode danske ord) og dermed på stabiliteten af bitraten på den strøm du overfører. Du skriver ikke noget om du vil overføre HD video (blu-ray rips eller andet), hvis du vil det stiller det lidt størrere krav til NAS.

Jeg vil også overføre Bluray rips. Men jeg har tænkt, at det er ikke noget problem, da det er min WDTV Live jeg vil bruge til at afspille Bluray-filmene med. Og den skal vel bare have en "strøm af data" som vist man almindeligvis overførte filmen. Og som du linker til, kan den klare op til 40MB/sekundet, og det er da længe fint nok. Men dette er måske netop noget af det jeg ikke helt har styr på, f.eks. jvf. DLNA.

- I hvilke situationer vil DS110j (måske) ikke kunne overføre Bluray-rips?

Jeg vil dog tro at 128Mb og 800Mhz stadig er tilstrækkeligt til det meste - 800Mhz er jo forholdvist arbitrært, men indikerer at processoren er ok.

Du må aldrig tage strømmen til en enhed der arbejder på et filsystem, den skal lukkes ned, så den unmounter filsystemet pænt. Impact for en 1-disk nas er antageligvis begrænset, men du risikerer at smadre filsystemet.

- Kan man så lukke den "kontrolleret ned" ved blot at trykke een gang på dens power-switch?

Jeg vil gerne kunne slukke den, uden at skulle starte en PC for at give den en "nedluknings-ordre".

Det her kan være interessant for dig : http://www.synology.com/us/products/ds110j/perf.php

Jeg kan godt se de andre er hurtigere, men DS110j er længe hurtig nok for mine behov. Jeg tænker jo også pris/ydelse sammenhæng.

Du vil nok få en masse forslag også på Qnap - Jeg har selv lidt af hvert og Synology er da helt ok og der er Qnap også. Gå primært efter de features du selv har listet og www.smallnetbuilder.com
har en masse reviews, så du kan få en mere objektiv vurdering af de forslag du evt. modtager.

Tak for hjælp og links. Jeg læser lidt videre på smallnetbuilder.com.

Jeg har læst, at QNAP sammen med Synology er topmærkerne. Men også at Synolog skulle have et lige lidt bedre interface, hvilket jeg gerne vil have. Og som jeg ser det, har QNAP ikke et match (pris/ydelse) til DS100j til 892,-
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Vær sikker på at den HDD du vælger er kompatibel med en NAS. Nogle af de "Grønne" HDD som kan købes kan ikke klare at sidde i en NAS da HDD'en prøver at parkere læse/skrive hoved for at spare strøm. Og det kan Linux (som de fleste NAS køer med) ikke håndtere. WD Green har bl.a problemer med LCC (Load Cyclus Count) - og Samsung skulle også have porblemer.
google NAS'en samt den HDD du vil vælge INDEN du køber.

Den nævnte Samsung HD154UI  disk er på Synologys godkendte-harddiske-liste til den nævnte NAS.

En google søgning på den, og på de andre godkendte harddiske giver desværre så mange hits, at det er svært at vurdere. Dog har jeg læst, at LCC problemerne du nævner særligt har ramt nogle WD-diske.

Men jeg vil da gerne høre, om der er nogen der har konkrete erfarringer med den nævnte Samsung HD154UI  harddisk.
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 22:07
Jeg er ved at skifte mine WD green til HD154UI, de er 5-7 grader køligere under fuldt load, performance kan jeg ikke sige noget om, før jeg også har skiftet de to sidste WD green ud. Jeg er en af dem der advarer om WD Green diske p.g.a. logisk inkompabilitet med Linux-kernen - Klog af fejl, endnu ikke skade Smile interessant at se de roundtrips, som information får.

Jeg lukker min Synology kontrolleret ned med power-knappen.

Jeg vil tro du ikke har problemer med blu-ray rips - Men påregner du at køre trådløst ? For så er det ikke NAS'ens performance du skal bekymre dig om . . . .

Med hensyn til anbefalinger, så kommer jeg ikke med nogen, men jeg ser på Zyxel NSA-220 Plus til min fader. Den fik ret gode anmeldelser på www.smallnetbuilder.com i forhold til prisen, men den er ikke feature rig som Synology og det har min fader heller ikke brug for.

Redigeret af kleth - 12-April-2010 kl. 22:14
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 23:25

Jeg er ved at skifte mine WD green til HD154UI, de er 5-7 grader køligere under fuldt load, performance kan jeg ikke sige noget om, før jeg også har skiftet de to sidste WD green ud. Jeg er en af dem der advarer om WD Green diske p.g.a. logisk inkompabilitet med Linux-kernen - Klog af fejl, endnu ikke skade Smile interessant at se de roundtrips, som information får.

Jeg lukker min Synology kontrolleret ned med power-knappen.

Jeg vil tro du ikke har problemer med blu-ray rips - Men påregner du at køre trådløst ? For så er det ikke NAS'ens performance du skal bekymre dig om . . . .

Med hensyn til anbefalinger, så kommer jeg ikke med nogen, men jeg ser på Zyxel NSA-220 Plus til min fader. Den fik ret gode anmeldelser på www.smallnetbuilder.com i forhold til prisen, men den er ikke feature rig som Synology og det har min fader heller ikke brug for.

Når du også anvender harddisken (HD154UI) er den nok ikke noget dårligt valg :-)  thanx

- Så det er bare eet tryk på power knappen der skal til for at den lukker ned. Og det tager vel under 1 minut for den at lukke ned?

Jeg har kablet netværksforbindelse til min WDTV-Live, men routeren er kun 100MB. Men jeg forventer ikke at der bliver problemer med Bluray-rips. Bør jeg forvente problemer så?

- NB. På shg.dk skriver de om HD154UI disken: "Leveres bulk, dvs uden uden data- og strømkabler ".  Behøves der data og strømkabler for at montere harddisken i en DS110j?

Redigeret af JENC - 12-April-2010 kl. 23:27
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2010 kl. 07:07
Jeg holder power knappen inde i 5-10s eller noget i den stil, så begynder den at blinke og så lukker den ned på typisk 30-50s.

100Mbps skulle være tilstrækkeligt også til Blu-ray rips.

Jeg vil tro at DS110j kommer med de nødvendige kabler og skruer, sådan har det været med alle mine NAS'er.
Ingen løfter omkring HD154UI jeg er først lige begyndt at bruge dem, så min erfaring er begrænset, men den er også på recommended listen, hvad der er mindst lige så vigtigt.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu