recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - strøm og signalkabel gemt sammen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketstrøm og signalkabel gemt sammen

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
erling1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Juli-2008
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Emne: strøm og signalkabel gemt sammen
    Sendt: 10-April-2010 kl. 23:37
Jeg skal til at hænge mit nye tv (Panasonic 50g20) op på væggen og vil skjule kablerne i plastic-kabelkanaler. Så er det jeg læser i manualen til tv'et at man ikke skal føre strøm og signalkabel sammen, da det giver forringet signal. Vidste det godt, men havde glemt det.

Og så spørger jeg lige jer: hvordan har I gjort? Har I lagt dem ved siden af hinanden alligevel. Har I særlige isolerede kabler? Kan man evt. vikle staniol om det ene sæt kabler som isolering? Skal de ligge i hver sin kabelkanal? Og med hvor stor afstand i mellem? Har det nogen praktisk betydning?

Jeg får PT yousee digital kabel-tv direkte ind i tv og har en PS3 der også går direkte ind i tv via HDMI. Derudover et fladt netværkskabel fra router. I fremtiden kommer der nok en Wii og en satellitboks fra CD dertil, evt. audio retur til receiver (Denon AVR2105 - uden hdmiErmm). Og så self. strømkabel.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 23:47
Har to kabelkanaler side om side. De er 35 x 22 mm. Den ene har to strømkabler - et til TV og et til ambient light. I den anden føres signalkablerne.

Redigeret af Kampus - 10-April-2010 kl. 23:48
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 08:45

Jeg har dem i samme kabelbakke og har ikke oplvet noget.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 11:30
Det nytter ikke noget bare at komme sølvpapir rundt om nogle kabler da man også skal jorde sølvpapiret ét eller andet sted.

De fleste antennekabler idag har en tilstrækkelig skærm og derfor er det næppe nødvendigt at skærme yderligere.

Det kan dog være en god idé at sætte en ferritkerne på alle indgående kabler til tv'et inklusiv antenne og strøm. Det forhindrer bestemte typer elektrisk støj i at snige sig vej in i dit tv igennem et tilfældigt kabel.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 11:49

Hvis ikke det ligefrem er Byggemarked/Thansen/onkel Harald eller anden Fjernøsten kabler, så sker der ikke noget.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 14:44
Det er da dumt at risikere at der sker en forringelse af signalerne pga et strømkabel. Så hellere livrem og selerTongue
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 21:43
Jeg regner nok med at køre i 2 kanaler, så, hvis det kan gøres pænt (WAF). Nogen der har mening og/eller viden om, om kanalerne kan ligge lige op ad hinanden eller med (hvor mange?) cm. afstand?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 23:15
De sidder selvfølgelig tæt sammen og ligner på afstand én kanal
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 23:51
Så det vil sige plastikken i kanalerne er nok til at isolere mod støj i signalkablet? Det vil kunne gøres med en dobbelt kabelkanal (har set sådan en til almindelige menneskepenge engang på nettet, men hvor???) Måske kunne man så alligevel isolere sig ud af det i én kanal, da det jo så bare er tilstrækkelig plastic - eller er det de par cm. adskillelse der gør det? Vil nu helst have en kanal, da den bliver ret central og synlig (tv hænger lidt højt).
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af erling1000 erling1000 skrev:

Jeg regner nok med at køre i 2 kanaler, så, hvis det kan gøres pænt (WAF). Nogen der har mening og/eller viden om, om kanalerne kan ligge lige op ad hinanden eller med (hvor mange?) cm. afstand?

Det er en gang fis.

De fleste kabler nu om dage er godt nok skærmet til at signaler ikke forstyrrer hinanden. Dit udstyr er ikke så følsomt at det vil have en indvirkning (edit: synlig/hørbar), omend der altid vil være en lille indvirkning. Problemet er bare at vi som mennesker er for ringe til at kunne spotte forskellen med mindre vi sidder med oscilloskoper og lign.

Så kør du roligt kablerne som du selv vil.

Redigeret af Anima - 12-April-2010 kl. 23:59
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2010 kl. 07:12
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2010 kl. 09:16
Jo jo - der er forskellige meninger... godt nok. Hvis jeg finder en "dobbeltkanal" skal det være en hvid (WAF) og skal have plads til ethernet, antenne, 2 hdmi, strøm og måske lidt til fremtidige kabler.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu