|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Frank73 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
![]() Sendt: 12-April-2010 kl. 10:42 |
||
forsøgte at beskrive så meget af mit problem som i overskriften, men det lykkedes nok ikke helt.
Jeg har netop fået min stationære PC koblet på det trådløse netværk, og det gik fint. Jeg har anskaffet dette USB netkort: http://avxperten.dk/netvaerkskabel-og-tilbehoer/netvaerkskort/wireless-usb-dongle-(traadloest-usb-netkort)-54mbps.asp Mit trådløse netværk var af typen NETGEAR. Min PC var tidligere kablet til routeren, men da jeg har nu har fået en ny TDC HomeBox har jeg valgt at denne skal placeret et andet sted i huset, hvorfor PC'en ikke længere kunne være kablet til netværket.
Hele udskiftningen af routeren (fra NETGEAR til TDC HomeBox http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=f5_p_pak_bt_ser_hb) går fint for såvidt angår min bærbare computer - den fandt med det samme det nye netværk. Problemet er dog nu, at min stationære PC ikke længere finder noget netværk OVERHOVEDET - hverken naboens, mit eget eller andre omkringliggende netværk. Jeg har forsøgt at af- og geninstalleret det medfølgende program (til USB netkortet), som vistnok hedder 'RaLink'...
Er der noget som har et bud på, hvad jeg gør forkert?
/Frank73
|
|||
![]() |
|||
kleth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-April-2006 Status: Offline Point: 215 |
![]() |
||
USB nøglen er åbenbart med RaLink chipsæt, du kan finde nye drivere her : http://www.ralinktech.com/support.php
Ved du hvilket chipsæt ? RT2510, RT2870 eller ? Sidder usb-nøglen på den modsatte side af PC'en end routeren er ? Typisk er antennerne i de små usb-nøgler, virkeligt utilstrækkeligt (en krussedulle på printet), så der er en god sandsynlighed for at dit kabinet skygger for signalet fra routeren. Prøv at flytte routeren hen ved siden af eller i nærheden, for så burde signalet være stærkt nok - Du behøver ikke at have routeren koblet på internettet for at lave den test. Hvis det er problemet, så har du ca. tre muligheder: 1. Forøge sendestyrken på routeren. 2. V.h.a. en usb-forlænger eller 1-port hub/cradle at flytte usb-nøglen fri af kabinettet. 3. Købe en USB-nøgle med ekstern antenne, de koster typisk 40-80kr inkl forsendelse, hvis du køber over eBay og får det sendt fra Kina, Shanghai eller Hong Kong. Du kan så oven i købet købe en størrere antenne og eller en ekstern antenne med forlænger kabel. Redigeret af kleth - 12-April-2010 kl. 21:50 |
|||
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD. Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450. DNT Ipdio Mini Pro. QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407. - Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router. |
|||
![]() |
|||
csorensen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() |
||
Da det er en stationær PC, mener jeg, at det optimale er et PCI-kort til montering i PC'en - hvis der er plads! Prisen for et 54 MB PCI-kort er ca. kr. 200,00
|
|||
![]() |
|||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
||
En kort USB forlængerkabel kan tit gøre det lettere at placere antennen optimalt.
BS
|
|||
![]() |
|||
Frank73 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
![]() |
||
Jeg tror din analyse nok er korrekt, idet wifi donglen nu er placeret bagi PC'en og den derfor har svært ved at fange signalet. Desværre er jeg nu blevet nødt til at flytte routeren til stueetagen (mens PC'en er placeret på 1.salen, men stadig mindre end 10m fra routeren).
Jeg vil undersøge om man kan forøge sendestyrken på routeren, alternativt må jeg købe det kabel du omtaler, eller som en anden bruger er inde på - et PCI-kort.
Mange tak for alle besvarelserne.
PS: jeg ved desværre ikke hvilket chipsæt der er tale om, men vil først undersøge om ikke det er signalstyrken den er gal med.
/Frank73
|
|||
![]() |
|||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Online Point: 5362 |
![]() |
||
Det behøver ikke nødvendigvis at være omtalte. Alle USB2 forlængere kan i princippet anvendes.
Evt. et aktivt extender, så du kan komme endnu længere væk (over 5 meter)
Mvh JørgenT
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nu kører jeg efter følgende plan:
- Jeg flytter midlertidig den stationære ned i nærheden af routeren, for at teste at USB netværkskortet ret faktisk virker.
- Derefter vil jeg prøve at forbinde min router til et andet tlf. stik, som er mere centralt placeret i huset. Hvis testen viser at USB'en virker vil jeg først prøve med en USB forlænger, og virker dette heller ikke, så må jeg kigge efter enten PCI-kort løsningen, eller en eller anden form for signal-repeater løsning.... Det er også den du hentyder til, er det ikke JørgenT ?
/Frank73
|
|||
![]() |
|||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Online Point: 5362 |
![]() |
||
Det jeg tænkte på var aktiv USB extender som dette:
Mvh JørgenT
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Tak for linket Jørgen. Jeg bliver dog nødt til at spørge lidt dumt her: hvori består fordelen ved det 'aktive' forlængerkabel, fremfor et forlængerkabel, som ikke er aktivt ? Vil USB donglen fungere dårligere hvis jeg bruger et 'ikke-aktivt' kabel ?
/Frank73
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
USB2 standard siger max. 5 meter kabel, så ved længere afstand skal der aktive repeater(e) på.
Dvs. 10m = 1 stk aktiv 5m + 1 stk 5m passiv kabel, det aktive skal i PC's stik.
Ved endnu længere skal der flere aktive til, men så er det nok lige så let at trække et netværkskabel
![]() Mvh JørgenT
|
|||
![]() |
|||
kleth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-April-2006 Status: Offline Point: 215 |
![]() |
||
Hvis du aligevel måske vil kigge på et PCI WiFi kort, så er det muligt at købe "forstærker" antenner med forlænger kabel, som kan bruges til at komme uden om skyggen fra kabinettet.
Med en "forstærker*" antenne, skal man dog ikke nødvendigvis forvente et bedre signal, men til gengæld kan man flytte antennen ud af skyggen. Redigeret af kleth - 13-April-2010 kl. 12:30 |
|||
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD. Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450. DNT Ipdio Mini Pro. QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407. - Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg starter med at teste om USB'en egentlig virker, og derefter vil jeg finde en løsning til forbedring af signalet - enten ved at flytte routeren til et mere centralt tlf. stik eller ved at forsøge mig med et USB forlængerkabel for at komme fri af skyggen fra PC'en.
Tak for tilbagemeldingerne.
/Frank73
PS: I din oprindelige besvarelse lister du 3 løsningsmuligheder - løsning 2 og 3 har samme link. Har du det korrekte link til USB-nøglen med ekstern antenne ?
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |