recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hurtig hjælp til crashed Synology-NAS, please
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHurtig hjælp til crashed Synology-NAS, please

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Hurtig hjælp til crashed Synology-NAS, please
    Sendt: 21-April-2010 kl. 18:53
Hej

Jeg har en spritny Synolog DS110j, med en Samsung 1,5TB Model HD154UI harddisk. Den er købt i fredags og gav de første problemer søndag, og endnu flere fra i går. To gange har den meldt "Volume 1 on DiskStation has crashed". Første gang efter 2 dage, og det er trods alt sjældent en ny harddisk står så hurtigt af. En genstart så dog ud til at få alt til at virke, og jeg troede det var det. Data så ud til at virke, selv om bittorrent gav nogle fejl. Jeg troede det var system/software fejl. I går kom en ny "Volume 1 on DiskStation has crashed", og nu fejler tilgangen til store filer (bluray rips).
En SMART quick-test siger også skift harddisk.

Jeg har dog en mistanke om, at fejlen kan ligge andet steds. Ved at læse lidt på synology forum, kan ekstensiv brug af bittorrent med store filer der fejler betyde, at der ikke bliver ryddet ordentligt op i systemets "system volume". Og bliver denne for stor kan det give "pudsige afledte fejl". Jeg får således fejl (199) og fejl (764) ved brugeradministration, f.eks. Det går igen for Synology softwaren at de intet skriver om hvad fejlen reelt er.

Der kan ryddes op i diverse volumes med nogle telnet kommandoer, men jeg er ikke Linux-haj. Jeg kan få logget mig på, men aner ikke hvad der skal skrive for at skifte directory, liste filer, slette filer, snabel-a'er og anden syntax.

Jeg har prøvet en reset og geninstallation af firmware (nyeste hele tiden), uden det hjalp.

Jeg har behov for hjælp til to ting

- Er der nogen der kender metoden til at få ryddet op i diverse "system volumes", bl.a. fejlede og midlertidige bittorrent filer, men også "med videre"?
I så fald er der behov for at skrive helt udførligt hvad der skal skrives i telnet-kommandoprompten.

- Er der nogen der kender til metoder til at redde data fra en Synology NAS?
Jeg nåede selvfølgelig at få lagt alle mine Bluray-rips derover i troen på at et så ofte rost produkt som Synology ville holde mere end 5 dage...
Jeg har forsøgt at kopiere fra NAS'en til en direkte USB tilkoblet ekstern harddisk via FileStation, men det fejler. Jeg har forsøgt via alm. windows explorer. Generelt fejler det. To enkelte har dog lykkedes. Jeg har desværre ikke en maskine der kører SATA-II, eller flere ledige SATA-I stik i min maskine. Den nye harddisk i NAS'en er en SATA-II.
Måske er der en fix-it-via-telnet metode, særlig software på PC'en eller andet??

Hurtige svar vil være meget velkomne, da jeg har lidt langt til min hardwarepusher og jeg skal den vej i morgen.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 19:00
det har ikke noget med sata-1 eller II at gøre. dsata-2 er bagudkompatibel med 1. men det er det format som disken er formateret i. det er nok efter al sandsynlighed formateret i ext2 eller ext som er et linux filsystem. Dette format kan en alm windows maskine ikke læse uden ekstern hjælp. hent det her http://www.fs-driver.org/ - så kan du koble den til som usb-disk og læse ext2/3 filsystemet fra din windows maskine - forudsat at det ikke er din disk der er død. - det kan jo sagtens være.
Til top
klund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 21:52
Ved ikke om det er helt den samme fejl. Jeg har en Synology 207+ som også meldte Volume1 chrashed . Jeg fejlmeldte det på Synology's hjemmeside, hvorefter en tekniker loggede på mit system via telnet og rettede fejlen. Herefter var alle data der stadig og jeg kunne fortsætte brugen.
Da fejlen opstod kopierede jeg alt indholdet fra min syno over til en USB harddisk - til det brugte jeg windows stifinder på min bærbare, hvor jeg også satte harddisken til.
Efterfølgende har jeg set på Synologies hjemmeside at der er rigtig mange som har lignende problem.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 22:26

- Prøvede du at lave en Quick Test under S.M.A.R.T -> og meldte den også fejl?

- Oplevede du også fejl, som at du ikke kunne oprette/ændre brugere, ændre sprog, etc. uden at få fejl?

- Hvis du har links til beskrivelser på Synology's hjemmeside, må du gerne oplyse dem. Har ikke selv fundet det.

Redigeret af JENC - 21-April-2010 kl. 22:26
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det har ikke noget med sata-1 eller II at gøre. dsata-2 er bagudkompatibel med 1. men det er det format som disken er formateret i. det er nok efter al sandsynlighed formateret i ext2 eller ext som er et linux filsystem. Dette format kan en alm windows maskine ikke læse uden ekstern hjælp. hent det her http://www.fs-driver.org/ - så kan du koble den til som usb-disk og læse ext2/3 filsystemet fra din windows maskine - forudsat at det ikke er din disk der er død. - det kan jo sagtens være.

Hvordan kobler jeg den til som USB-disk. Kan jeg bare sætte et USB kabel fra min PC og til en af de to USB-porte bag i DS110j'en. Er der ikke noget med at den ikke kan være "USB-Host" eller noget i den retning?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu