recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortryder komprimeret musik....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFortryder komprimeret musik....

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Emne: Fortryder komprimeret musik....
    Sendt: 27-April-2010 kl. 00:03
Hej! Håber det er det rigtige forum jeg spørger i...

Jeg har for lang tid siden rippet mine cd'er ind på bærbar. Og de blev komprimeret til wma fil. Nu kunne jeg godt tænke mig at de egentlig ikke var blevet komprimeret. Dertil kan man med windows media pl rippe sine cd'er i wav (uden tab). Spørgsmålet går på om jeg kan gøre noget ved de filer jeg har rippet? Pt. fylder et nummer ca 5 mb. Hvis jeg ripper i wav vil samme nummer fylde ca 31 mb...

Kan det lade sig gøre at lave formatet om på de filer jeg har lagt så de ikke længere er komprimeret?

har også læst noget om FLAC... men ved ikke om det codec - eller måde at lagre på kan anvendes...?

Håber nogen kan give nogle hints!!

Forhånd tak!
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 00:17
Tror ikke du umiddelbart kan genskabe dine CD´er udfra de komprimerede filer.
FLAC er et tabsfrit format,som fylder mindre - mener det fylder ca 60% af en CD .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 01:10
Det er desværre nødvendigt at rerippe hele din CD samling for du kan ikke genskabe dine CDer fra en ikke tabsfri kompression.

FLAC (Free Lossless Audio Codec) er et glimrende codec til at gemme ukomprimeret musik i, dog skal du ikke regne med at de kan afspille ret mange steder. Det store problem med FLAC er at det kræver relativt mange CPU ressourcer at dekode og derfor kan mange enheder med begrænsede CPU ressourcer ikke håndtere det. I takt med tilgængeligheden af CPU ressourcer stiger og den konstante udvikling af dekoder software ser man flere og flere steder de kan afspilles, men der er stadig lang vej til formatet bliver mainstream.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 01:17
Har af samme grund, nemlig at rippe min i den original CD format AIFF, for derefter at konvertere til det format jeg skal bruge, og så er det altid mulig at genskab de original CD, og det fylder mere, men med de pris som harddisk koste idag burte det ikke være et problem.

Redigeret af Startrek - 27-April-2010 kl. 01:21
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 22:58
Hej. Jeg har fundet et program gratis på nettet der kan konvertere wma format om til wav format. Derved fylder musik filen så ca 6 gange så meget... Det tager ingen tid at konvertere....
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2049
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hej. Jeg har fundet et program gratis på nettet der kan konvertere wma format om til wav format. Derved fylder musik filen så ca 6 gange så meget... Det tager ingen tid at konvertere....

Det hjælper dig ikke. De mp3/WMA filer du laver til wave format vil ikke lyde bedre end de mp3/WMA filer de kommer fra. Når den originale kvalitet en gang er ødelagt (ved kompressionen til mp3/WMA) kan den ikke genskabes ved at pakke MP3/WMA filerne ud igen til Wave.

Du skal rippe dine CD'er direkte igen i Wave (eller evt FLAC), hvis du vil have den bedre kvalitet 
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 23:21

Men du genvinder ikke den tabte lydkvalitet fra dengang du rippede til WMA - den er forsvundet for altid, medmindre du ripper påny fra de originale CD'er.

EDIT: TBC1 var hurtigere.

Redigeret af DrageMester - 27-April-2010 kl. 23:22
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 23:23

Som TBC1 siger , - der er ingen vej tilbage. Det eneste du opnår er at MP3 filerne kan afspilles som CD, - men altså i præcis samme kvalitet som MP3, eller værre ! Mener nemlig at enhver "omkodning" er yderligere destruktiv . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Mener nemlig at enhver "omkodning" er yderligere destruktiv . .

Generelt set har du ret men lige i dette tilfælde, med omkodning til WAV er selve kodningen tabsfri og dermed ikke destruktiv. WAV er faktisk bare en RAW fil, rå audio data, med header for at gøre livet nemmere for afspillere. Faktisk vil en omkodning til et tabsfrit format aldrig medføre mere tab, for dekodning er altid tabsfri.

Det ændrer dog ikke ved det faktum at en kopi, hvilket essentielt er hvad du laver blot i et andet format, aldrig kan blive bedre end originalen. Det der en gang er gået tabt ved den første kodning er tabt for altid.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 01:45
Jeg kan varmt anbefale at rippe din musik til FLAC. Det er tabsfrit, hårdt at encode men let at decode, hvorfor selv små afspillere (Eks. Sansa Clip) nemt kan afspille FLAC-musik. Formatet er desuden open source og gratis at bruge for både producenter og brugere, hvilket betyder at der er en hel del afspillere som understøtter formatet og der kommer hurtigt flere. En cd fylder i omegnen af 400Mb i FLAC-format, hvilket er en del sammenlignet med MP3-filer, men med din musiksamling i tabsfrit digitalt format får du en masse nye muligheder og kan nu gemme alle cd'erne væk. Derudover vil du have plads til omkring 2.500 hele albums på en 1TB HDD, som nok er billigere end reolen til de 2.500 cd'er - husk nu backup da det er relativt langvarig proces at rippe cd'er. Sidst men ikke mindst giver FLAC dig mulighed for at tagge dine filer med meta-information på samme måde som mp3-filer kan indeholde id3-tags.

Redigeret af tipsen - 28-April-2010 kl. 01:47
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 01:50
En mp3-fil kan sammenlignes med en (komprimeret) jpeg-fil i mere eller mindre dårlig kvalitet - det er ikke muligt at dekomprimere en jpeg-fil og på den måde opnå højere kvalitet af billedet - når man én gang har skåret information væk så er det slut - det er væk for altid.

Tilsvarende kan en FLAC-fil sammenlignes med en zip-fil, hvor det er muligt at udpakke zip-filen og dermed 100% reetablere den pakkede fil - en FLAC-fil kan også dekomprimeres for at lave en WAV-fil.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Har af samme grund, nemlig at rippe min i den original CD format AIFF, for derefter at konvertere til det format jeg skal bruge, og så er det altid mulig at genskab de original CD, og det fylder mere, men med de pris som harddisk koste idag burte det ikke være et problem.

Det er jo kun fordi du har en mac at du har valgt AIFF formatet...

AIFF er ikke mere "originalt" CD format end WAV er det.

Fremtiden for hifi folk ligger i formater som FLAC eller APE.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu