Nu skulle det være, tænkte jeg forleden. BD-afspillere er blevet så billige, at jeg ville teste en decideret afspiller fremfor min PS3. Ikke fordi jeg regnede med bedre billede eller lyd, men ganske enkelt for at se hvad man kunne få til næsten "ingen" penge.
Jeg faldt så over et tilbud på en afspiller til 799,- så det måtte blive den.
I dag tog jeg så afsted for at hapse sådan et dyr. Ind i butikken, fat i den første sælger "Jeg vil gerne have sådan én" sagde jeg og pegede på afspilleren. Op til kassen, betale og farvel. Nemmere kunne det ikke være (næsten som at handle på nettet

).
Efter hjemkomst måtte dyret bare pakkes ud (altså afspilleren (altså den til blu-ray)).
Ud af kassen, checke om alt tilbehør var der, hvilket var hurtigt overstået, da det bestod af remote, batterier, manualer (ikke dk), CD-ROM og compositekabel (total griner). Men så sandelig også en voucher på tre BD-film (nice).
Nå heldigvis havde jeg jo så et hdmi-kabel, så på med kablerne, tænde for udstyret og et nydeligt/simpelt billede tonede frem på skærmen.
Afspil eller opsætning - That´s it (KISS).
Opsætningen skulle så lige klares, takket være et meget simpelt og overskueligt menusystem tog det ikke mange minutter.
På med Avatar BD og nøjjjjj det virkede, endelig kunne jeg se det magiske dts HD master lyse op på min Onkyo ved afspilning af BD

da jeg nu kunne bitstreame.
Den skulle så også lige testes som dvd-afspiller, så på med en dvd og da jeg havde sat den op til native opløsning spyttede den herlige 576i ud. Okay på med en Superbit DVD, så for den da den var fra USA. hmmmmmm, søge på internettet, finde kode til regionsfrihed, indtaste og tadaa afspilning af region 1 film i 480i.
Hvad angår billed og lyd-kvalitet er jeg ikke skuffet, hverken ved afspilning af BD eller DVD, men det skyldes nok også jeg ikke evner at sætte mig hen og gennemse en film frame-by-frame for at spotte fejl. Men både fra min sofa og min fremskudte post 1 meter fra skærmen, var billedet fint og vil nok kunne tilfredsstille de fleste med et afslappet forhold til tilværelsen foran alteret.
Så til kr. 799,- med 3 film synes jeg den er et røverkøb.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen negative ting ved den, andet end man selv lige skal have/købe en min. 1 Gb USB-key for at få BD-live, men jeg vil da lige liste de ting som jeg finder positivt, rækkefølgen er ikke vægtet.
1. Støjsvag (ingen blæser)
2. Forholdsvis hurtig opstart (ikke så hurtig som PS3)
3. Bitstream af lyd
4. Gengivelse af nativeopløsning via HDMI
5. Nem betjening
6. Ældrevenlig (gigantiske ikoner på skærmen

).
7. Nem adgang til undertekster og lyd via direkte taster
PS: Fik jeg skrevet den kan flytte undertekster ?
* 10.05.10* Test med 1TB USB harddisk, det fungerer

* 10.05.07* Prøvede for sjov at sætte min USB-kortlæser til, det virker

, kan afspille SD-kort via kortlæseren.
*10.05.04* Har nu testet lidt mere på USB-porten.
Den kan genkende flere partitioner på ekstern harddisk.
Har prøvet med en 200Gb harddisk som er delt op i 4 partitioner 0=FAT32,1=NTFS,2=NTFS,3=FAT32
Afspilleren genkender 0(20Gb) og 3(105Gb).
På 3 har jeg lagt lidt MP3 og en enkelt rippet DVD-film.
Disse afspilles fint, dog virker menusystemet ikke på DVD-filmen, men jeg kan vælge tekster og lydspor, lydspor bliver sendt ud som PCM(5.1)
* 10.05.05* Test med 9 bd-afspillere (tysk)
* 10.05.03* kode til regionsfri dvd.
1) Sørg for der ikke er disk i maskinen.
2) Tast "home"
3) Tast "1389310"
*10.05.03* loadetider bd-film.
Tropic Thunder 22 sekunder til introstart
Avatar 34 sekunder (bd-meddelelse) + 35 sekunder til continue
Kung Fu Panda 25 sekunder til introstart
Monsters vs. Aliens 25 sekunder til introstart
*10.05.03* Tilføjet billeder.
BDP3000
Fjernbetjening
Tilslutninger
Startmenu
Ældrevenlige ikoner
Forskel på nederste og øverste placering af tekster
Efter opdatering kan den også afspille VOB-filer fra USB.
Filmudvalg:

Redigeret af Hans j - 10-Maj-2010 kl. 17:07