recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo TX-SR608 forvrænger ved 4 ohms-indstilling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo TX-SR608 forvrænger ved 4 ohms-indstilling

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mr_riis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2008
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo TX-SR608 forvrænger ved 4 ohms-indstilling
    Sendt: 21-Maj-2010 kl. 19:02
Jeg har for nylig købt en Onkyo TX-SR608 surround receiver, og jeg har koblet den til en flok Dali-højttalere (fronterne er Dali 606, surround, surround back og center er fra Dali Blue-serien og subwooferen er en Dali AW 8).

I brugsanvisningen til receiveren står der,  at man skal indstille højttalerimpedansen til 4 ohm, hvis man har højttalere med en impedans på under 6 ohm. Og da jeg skulle mene, at mine højttalere har en impedans på under 6 ohm, indstillede jeg naturligvis receiveren på 4 ohm i stedet for standardindstillingen på 6 ohm.

Ved 4 ohms-indstillingen forvrænger lyden dog ret slemt. Hvordan kan det være? Er min receiver defekt?

Ved 6 ohms-indstillingen lyder alt fint, og jeg regner med, at det er ok at have receiveren stående på 6 ohms-indstillingen med de højttalere, jeg har, da jeg tidligere har haft en Onkyo TX-SR605 - købt fra USA - hvor jeg ikke kunne ændre ohm-indstillingen.

Jeg er desværre ret uvidende på dette område, så jeg håber, at en venlig sjæl kan forklare mig hvorfor min receiver forvrænger ved 4 ohms-indstillingen, nu når det burde være den korrekte indstilling...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 19:08
Det er vel fordi dine højttalere har højere modstand end der står på dem.

Og på min forrige 605 kunne man skam godt stille på impedansen.
Til top
mr_riis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 19:14
Min 605 var købt i USA, og på US-modellerne kan man ikke justere højttalerimpedansen.

Men det vil altså sige - bare for at forstå det tekniske - at lyden generelt forvrænges, hvis man sætter en højttaler med en højere impedans end 6 ohm til en forstærker indstillet til 4 ohm? Jeg har lidt svært ved at forstå logikken i det...
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 19:17
Jeg har ikke den tekniske forklaring. Men du må ALDRIG sætte udgangen til MINDRE end HT impedansen, hellere højere
Til top
mr_riis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 20:17
Tak for hjælpen!

Hvis nogen skulle ligge inde med en teknisk forklaring på, hvorfor lyden forvrænger ved 4 ohms-indstillingen, er de dog meget velkomne!
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 21:30
Man må gerne indstille en forstærker til en lavere impedans end højttalerne. Det er det modsatte, der kan være farligt - selv om det i praksis vistnok er en ret teoretisk risiko.

Som jeg har forstået det, vil receiveren i 4 ohms indstillingen skrue ned for forsyningsspændingen til effektforstærkeren for ad den vej at forhindre, at højttalerne trækker for meget strøm (en højttaler med lav impedans trækker mere strøm ved samme spænding).

Jeg har aldrig før set nogen skrive, at det gav forvrængning, men nogle skriver, at det giver en tam lyd. Uden at kende modellen vil jeg mene, at der er noget i vejen, hvis den forvrænger. Altså medmindre det kun sker, når du spiller meget højt.
Til top
mr_riis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 21:34
Den forvrænger selv ved lav volume (og på alle højttalere).
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2010 kl. 23:27
Du smider altså højere effekt ud i HT ved en lavere impedans på recieveren

Redigeret af Kampus - 21-Maj-2010 kl. 23:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej. Vi har haft diskussionen før, og jeg orker den ikke igen. Jeg ved, hvad jeg skriver om, så tro nu bare på mig, ikke?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Nej. Vi har haft diskussionen før, og jeg orker den ikke igen. Jeg ved, hvad jeg skriver om, så tro nu bare på mig, ikke?
Vil heller ikke diskutere, bare oplyse facts Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2010 kl. 11:54

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Vil heller ikke diskutere, bare oplyse facts Smile

For pokker da.

Du oplyser ikke facts. Du vildleder, fordi du ikke har styr på forskellen på en højttalers impedans og en forstærkers impedansindstilling.

En højttaler med lavere impedans vil trække mere strøm/effekt fra forstærkeren.

Sætter man så forstærkeren til en lavere impedansindstilling, vil den reducere sit output, så højttaleren trækker mindre strøm/effekt og dermed ikke belaster forstærkeren så hårdt.

Dit link til Harbosounds guide modsiger ikke ovenstående.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2010 kl. 09:26
Allan har naturligvis helt ret - det er endda ganske voldsomt så meget der dæmpes på output i f.eks. en onkyo 806: http://www.hometheaterhifi.com/receivers/469-a-secrets-receiver-review.html?start=5

"Indeed one wonders how THX configured the unit during their tests as many THX speakers are 4ohm designs, yet in it's 4ohm setting the 806 is basically useless as an amplifier."

Redigeret af Kasper_J - 23-Maj-2010 kl. 09:27
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu