recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Penge tilbage for TV uden MPEG4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPenge tilbage for TV uden MPEG4

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Emne: Penge tilbage for TV uden MPEG4
    Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:00
Hej

Jeg ønsker slet ikke at sætte gang i nogen længere diskussion omkring emnet, da det vist efterhånden er blevet debatteret flittigt andre steder. (Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke har gidet at læse alle p.t. 37 sider igennem i en anden tråd om emnet - så bær' over med mig, hvis jeg kunne finde svaret på nedenstående spørgsmål der).

Mit spørgsmål er derfor helt kort: Hvad er fremgangsmåden hvis man vil gøre brug af muligheden for at få sine penge tilbage for et TV købt i den pågældende periode uden MPEG4?

Der er ikke tale om et TV der tilhører mig, men jeg har lovet at prøve at hjælpe en bekendt med det, som røg ind i de her problemer med ikke at kunne modtage de nye kanaler. Han købte TV'et i ElGiganten i sin tid og nu står det bare og samler støv i hans kælder, da han var noget til at købe et andet TV for at få et med MPEG4.

Skal han bare troppe op i ElGiganten med TV'et og kvitteringen og går det så af sig selv med at få pengene tilbage eller er der noget særligt han skal gøre eller medbringe?

På forhånd tak!
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:12
Er det yngre end 2 år? Hvis ja, så må det være en helt normal reklamation. Det vil sige:

1. Reklamer til butikken.
2. Hvis butikken ikke vil anerkende reklamationen: Reklamer skriftligt til butikken.
3. Hvis butikken stadig ikke vil anerkende reklamationen: Klag til Forbrugerklagenævnet.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:18
Jeg mener at TV'et er mere end to år gammelt....men kan lige tjekke op på det hvis det er :)

Er der nogen der læser med her som rent faktisk har prøvet ovenstående? Altså at få pengene retur pga. manglende MPEG4 på et TV der er lige godt to år gammelt? Så vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:27
Jeg tvivler på, at der er andre tilfælde end de klagenævnsafgørelser, vi har læst om i aviserne.

Butikkerne giver næppe frivilligt penge tilbage, da de derved åbner for en syndflod af reklamationer.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:32
Man kan kun opfordre alle der har købet en tv med MPEG2 tuner, at gå ned i butikke og få det ombytte til et med MPEG4 tuner eller at få penge tilbage, først derefter ved vi om klagenævnsafgørelser er det papir værd det er skrevet på.

Redigeret af Startrek - 24-Maj-2010 kl. 15:33
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:33
Min henvendelse var med en artikel som denne i tankerne:

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1347442.ece

Blot vilkårligt valgt artikel - kunne sikkert finde andre/flere, men nu var det lige den første jeg faldt over efter en google-søgning.

Redigeret af MortenMJ - 24-Maj-2010 kl. 15:38
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Man kan kun opfordre alle der har købet en tv med MPEG2 tuner, at gå ned i butikke og få det ombytte til et med MPEG4 tuner eller at få penge tilbage, først derefter ved vi om klagenævnsafgørelser er det papir værd det er skrevet på.

Huh? Den må du forklare nærmere. Hvorfor skulle en klagenævnsafgørelse være mindre rigtig, bare fordi en butik nægter at følge eksemplet fra afgørelsen.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:50
Nu har sælger vist i den konkrete klagesag indrømmet at de ikke oplyste om overgangen til MPEG4 og så er sagen vist ikke så svært.

Fremover skal man jo kunne dokumenterer at der ikke er blevet oplyst og det kan være svært.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Huh? Den må du forklare nærmere. Hvorfor skulle en klagenævnsafgørelse være mindre rigtig, bare fordi en butik nægter at følge eksemplet fra afgørelsen.

Fordi at denne klagenævnsafgørelse kun er vejledning og ikke binde, derfor kan alle forhandle let sige nej og så er klagenævnsafgørelse ikke det papir værd det er skrevet på, og det er jo ikke første gang at det sker.

Så der er kun et at gøre nemlig at troppe op i den butik hvor med TV'et og kvitteringen og går det så af sig selv med at få pengene tilbage (eller gør det ?).

Redigeret af Startrek - 24-Maj-2010 kl. 15:55
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-April-2006
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 16:04

Det bliver svært for forbrugerne, at få pengene tilbage, hvis en butik katagogisk nægter eller afviser én.  Det er jo netop forbrugeren, der har bevisbyrden... som desværre kun er mundtligt, og det kan ikke bruges til ret meget.

Desuden hjælper det heller ikke en jante, at klage og eventuel vinde sagen hos Forbrugerklagenævnet.  Dét får man ikke sine penge tilbage af.  Det betyder "kun", at man har ret i sin klage, og intet andet.

Skulle man være så uheldig, ikke, at kunne snakke sig til en løsning i den forretning man hat købt sin fladskærm, ja så er der kun én vej tilbage, og det er et civilt søgsmål... og det koster penge.

Redigeret af Gromit - 24-Maj-2010 kl. 16:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Min henvendelse var med en artikel som denne i tankerne:
http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1347442.ece

Ja, de afgørelser har været diskuteret alle steder, også her på recordere.

Jeg har ikke læst selve afgørelserne, men jeg har en fornemmelse af, at de bliver fejlrefereret/fejlforstået på to væsentlige punkter:

1. En afgørelse i Forbrugerklagenævnet handler normalt om en specifik sag med nogle specifikke omstændigheder. Medierne får det til at lyde som om, nævnet har afgjort, at alle skal have deres penge tilbage, uanset omstændighederne.

2. Medierne får det til at lyde som om, afgørelsen giver ret til at klage over alle TV købt efter november 2007. Men hvad så med købelovens reklamationsfrist på 2 år? I de omtalte afgørelser er der sandsynligvis reklameret inden for denne frist (når man tænker på nævnets lange sagsbehandlingstid), og november 2007 blev en vigtig skæringsdato, fordi branchen på dette tidspunkt burde vide, at MPEG2 ville være utilstrækkeligt. Derfor kan man næppe bruge skæringsdatoen november 2007 til noget ved nye reklamationer efter november 2009.

Indrømmet - mine indvendinger bygger på gæt, da jeg som sagt ikke har læst afgørelserne.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2010 kl. 16:10
Tro ikke at der overhovede er nogle der har eller ville få penge tilbage i denne sag, så det hele er bare er storm i et glas vand, og intet andet.
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu