Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bimbobo
Super bruger
Oprettet: 25-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 409
|
Emne: Panasonic "black level issue"?? Sendt: 23-Maj-2010 kl. 17:59 |
Hej,
jeg læser nogle steder, at Panasonic Plasma TV mister sort niveau med tiden.. 10000 timer.. eller deromkring.
Nu ved jeg godt, at 10000 timer er rimelig lang tid, og mange af os har sikkert skiftet TV 1 eller flere gange.
Men er der hold i dette? Er der "officiale eller uofficiale" beviser om det.. eller er det LCD/LED tilhængere ohg lobbyster, som påstår det her? 
Det er en god "Pinsetråd" havd? 
Mvh
|
IT-supporter Skype and NetGear NDA Betatester (Non Disclosure Agreement) Panasonic PX42G20E Samsung LE32C535 UE22F5405
|
 |
bimbobo
Super bruger
|
Sendt: 23-Maj-2010 kl. 18:04 |
|
IT-supporter Skype and NetGear NDA Betatester (Non Disclosure Agreement) Panasonic PX42G20E Samsung LE32C535 UE22F5405
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 19:01 |
bimbobo skrev:
Hej,
jeg læser nogle steder, at Panasonic Plasma TV mister sort niveau med tiden.. 10000 timer.. eller deromkring.
Nu ved jeg godt, at 10000 timer er rimelig lang tid, og mange af os har sikkert skiftet TV 1 eller flere gange.
Men er der hold i dette? Er der "officiale eller uofficiale" beviser om det.. eller er det LCD/LED tilhængere ohg lobbyster, som påstår det her? 
Det er en god "Pinsetråd" havd? 
Mvh
|
Hvor læser du 10.000 timer? På modeller som G10 og V10 fra sidste år, er det allerede indenfor de første 1.000 timer at sortniveauet stiger kraftigt. I nogle tilfælde endda til det tredobbelte. Der er så vidt jeg ved ikke lavet nogle "langtidstest" af dette års modeller endnu, men, det kommer nok.
Redigeret af Firebird - 24-Maj-2010 kl. 19:02
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
bimbobo
Super bruger
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 19:14 |
..det var et eller andet sted men måske har jeg selv læst forkert, men også 1000 var nævnt..
i AVForums er der en hel tråd om det..
Jeg skulle bare høre om nogen i forum her har kommenteret det i forvejen, da det er lidt skidt, synes jeg.
Mvh
Redigeret af bimbobo - 24-Maj-2010 kl. 19:15
|
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 19:22 |
bimbobo skrev:
..det var et eller andet sted men måske har jeg selv læst forkert, men også 1000 var nævnt..
i AVForums er der en hel tråd om det..
Jeg skulle bare høre om nogen i forum her har kommenteret det i forvejen, da det er lidt skidt, synes jeg.
Mvh |
Ja, og det er blevet endnu værre af, at Panasonic endda kalder det for en "feature"...
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 20:35 |
Måske lidt en storm i et glas vand . Her er hvad Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk skriver om det :
" . .Både plasma-Tv og LCD-TV ældes på forskellige måder. Panasonic forsøgte så at kompensere for tabet i lys ved at indbygge en automatisk lyskontrol, der hævede lyset efter en bestemt antal driftstimer. På enkelte modeller var algoritmen dog lidt for kraftig, så Tv'ene hævede lysstyrken for meget. Det er i mine øjne udelukkende et software problem. . ."
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 20:43 |
Lennon skrev:
Måske lidt en storm i et glas vand . Her er hvad Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk skriver om det :
" . .Både plasma-Tv og LCD-TV ældes på forskellige måder. Panasonic forsøgte så at kompensere for tabet i lys ved at indbygge en automatisk lyskontrol, der hævede lyset efter en bestemt antal driftstimer. På enkelte modeller var algoritmen dog lidt for kraftig, så Tv'ene hævede lysstyrken for meget. Det er i mine øjne udelukkende et software problem. . ." |
Panasonic mener åbenbart ikke at det er et problem. Det er derfor de kalder det for en "feature".  Desuden vil jeg kalde det noget af en underdrivelse "algoritmen dog lidt for kraftig" fra flatpanels.dk når der er tale om en tredobling af sortniveauet. En tredobling af sortniveauet er efter min mening ALT for kraftig.
Redigeret af Firebird - 24-Maj-2010 kl. 20:51
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Lennon
Guld medlem
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 20:57 |
Lad os nu se . Undtagelser og isolerede tilfælde har det med at vokse sig monster-store på nettet .Der har været eksploderende Iphones og hvad ved jeg . . Lige nu er Panas sortældning først og fremmest et kærkomment argument hos LCD fanboys, hvorimod "bedstebilled"-entusiaster lige klapper hesten
Her er hvad Bantam skrev om problemet :
" . .Den kompensation, der udføres, er et forsøg på at korrigere/fastholde hvidbalancen, da de tre forfortyper (RGB) ældes uens - men algoritmen er således udført, at sortniveauet påvirkes i specielle tilfælde.
Et gæt fra en tidligere Pioneer-ingeniør (ikke Panasonic-ingeniør (*)) går på, at Panasonics plasma-TV er designet til at operere i NORMAL-indstillingen med NORMAL-farvetemperatur (eller hvordan out-of-the-box-indstillingen nu er) - og i så fald vil algoritmen passe. Hvis man kalibrerer TV'et til noget, der ligner Rec.709 med Y'max=~100[cd/m^2] vil TV'et ældes langsommere - men algoritmen for kompensation af ældingen antager en hurtigere ældning (pga. out-of-the-box-indstillingen) og derved skrues for tidligt op for lysstyrken, og derved lider sortniveauet. Om problemet udlignes over tid (pga. fortsat ældning, men med nedsat fart) vides ikke - men logikken siger, at hvis der rammes rigtigt i standardindstillingerne over tid, så vil det også ske for et kalibreret TV over tid. Det kommer til at tage tid at finde ud af.
Iflg. den tidligere Pioneer-ingeniør gjorde Pioneer det samme - men på en mere snedig måde - angiveligt ved at estimere på energien, der afsættes i de tre fosfortyper (i setdet for en simpel timer), således at sortniveauet ikke påvirkes uanset kalibreringen.
På fora som f.eks. AVSForum, hvor der udføres kalibrering og detaljeret analyse af kompetente folk, vil den slags naturligvis blive opdaget - men der er så vidt jeg ved ikke en konklusion om, hvorvidt 2010-modellerne er berørt. . ."
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 24-Maj-2010 kl. 21:07 |
En tredobling af sortniveauet i løbet af de ca. 1.000 første timer er efter min mening ikke en bagatel, og Panasonic har så vidt jeg ved ikke meddelt, at 2010 modellerne ikke er berørt. Interessant.
Redigeret af Firebird - 24-Maj-2010 kl. 21:09
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Lennon
Guld medlem
|
Sendt: 25-Maj-2010 kl. 00:06 |
Firebird skrev:
En tredobling af sortniveauet i løbet af de ca. 1.000 første timer er efter min mening ikke en bagatel,  |
Nu er det under alle omstændigheder heller ikke en generel og dokumenteret kendsgerning . .
|
|
 |
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 25-Maj-2010 kl. 09:28 |
Også derfor BV4 fik en indbygget kaliberings funktion hvor et kamera kører ned og måler, så man er sikre på at kunne modvirke den degeneration på en proaktiv måde.
issuet med at kører en form for "opskruning" af lysstyrke, efter en inbygget formel, er jo ikke brugbar, da plasma cellerne ikke mister effekt ensformligt. kommer jo an på hvor mange scener der har været i de 1000 timer som rigtigt har belastet cellerne. ser man mange mørke film / lyse film..
Det burde jo reelt også skubbe ideen med en kalibrering, da udgangspunktet ændre sig. ergo kalibreringen har kun værdi fra 0 tidspunktet, og mister langsomt værdien løbende, forhåbentligt har den dog stadig samme farvenøjagtighed, da de forskelle gerne skulle holde sig ens.
Synes personligt det er absymalt at der er disse fejl på et tv, og at man så bruger argumentet, at LCD jo også har issues det holder ikke.
Plasma lever på billedekvalitet som ENESTE force. og at man så forringer sortniveauet DRASTISK det er sgu ikke skarpt.
især når man reklame mæssigt bruger MÆNGDER af tid på at sælge tv´et på netop sortniveau..
Nu har diskussionen herinde også ændret sig fra sortniveau til skygge detaljer, nok grundet plasma lidt har issues der, da det altid før var, at sortniveau skaber billedet.
Jeg må indrømme at jeg var ENORMT skuffet over udgangs punktet på sortniveau på min V10´er. og at det så skulle blive værre, det ville næsten ikke være acceptabelt.
kan godt være faktor 3 måske ikke er dokumenteret, men det er dokumenteret at man skruer på lysstyrken, og endag drastisk.
Håber OLED snart kommer, eller at LCD får lidt mere styr på sløret så BACKLIT LED kan komme til sin ret, må indrømme efter ca 40 timer på et BV7-55 " så har jeg svært ved at vænne mig fra et så DYBT sortniveau om aftenen.
er selv på jagt efter et ordentligt Backlit alternativ, kan bare ikke finde det.
1000 timer er jo heller intet.. i vores hjem kører tv´et når vi kommer hjem tit med NEWS eller musik. 1000 timer bliver fyret af på næsten ingen tid
Redigeret af Rasmusdc - 25-Maj-2010 kl. 09:29
|
|
 |
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 25-Maj-2010 kl. 10:17 |
Firebird skrev:
Hvor læser du 10.000 timer? På modeller som G10 og V10 fra sidste år, er det allerede indenfor de første 1.000 timer at sortniveauet stiger kraftigt. I nogle tilfælde endda til det tredobbelte. Der er så vidt jeg ved ikke lavet nogle "langtidstest" af dette års modeller endnu, men, det kommer nok.
|
Dvs. at sortniveauet bliver bedre efter de 1000 timer eller dårligere  .?
|
|
 |