recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analog pass-trough på Marantz SR-4001
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnalog pass-trough på Marantz SR-4001

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Emne: Analog pass-trough på Marantz SR-4001
    Sendt: 28-Maj-2010 kl. 00:18
Som det har været diskuteret i andre tråde, kan det være ret svært at få et analogt lydsignal sendt gennem en surround-receiver, uden at det på vejen bliver omdannet til digital, behandlet og omdannet til analog igen - og det er jo lidt ærgerligt, hvis man har en musikkilde med en bedre DAC end receiverens indbyggede DAC. På nogle receivere kan det slet ikke lade sig gøre. På andre skal man bruge en helt bestemt af de analoge indgange.

Er der nogen, der ved, hvordan det forholder sig med en Marantz SR-4001?

Har den analog pass-trough?

Skal den stå på "Source Direct" eller "Pure Direct"?

Skal der benyttes en bestemt indgang?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:12
Dette kunne jeg også rigtigt godt tænke mig at høre om. Jeg har også en Marantz SR4001.

Otto droppede dog et hint i en tråd for nyligt, hvor man skrev om at man på (nogle?) Onkyo-receivere ikke kunne undgå konvertering til digital, men det kunne man tilsyneladende godt på dem fra Yamaha og Marantz. Det kan godt være svaret var retorisk, men jeg vil gerne høre mere om netop Marantz' receivere på dette punkt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 10:34
For nu at bringe min egen tråd på afveje:
Bruger du den indbyggede effektforstærker i Marantz'en?

Første forudsætning for god musiklyd fra denne receiver er helt sikkert at slutte pre-out til en ekstern effektforstærker. Den indbyggede har godt nok en lækker klang, men transienter fra "tunge" instrumenter slår lyden fra de øvrige instrumenter omkuld.

Jeg tilsluttede selv i første omgang effektdelen på min gamle NAD 3020B. Det gav et mærkbart løft.

Redigeret af Allan Olesen - 29-Maj-2010 kl. 10:34
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 13:27
Ja, jeg bruger godt nok den indbyggede effektforstærker. Det er noget med økonomi og plads i setuppet der er årsagen til dét.

Og jeg vil i øvrigt stadig meget, meget gerne høre noget om hovedemnet, fra folk der ved noget om det Wink
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 03:12
Jeg spurgte på AVSForum, og du skal bare sætte den til Source eller Pure Direct for at undgå konvertering til digital, ved brug af analoge kilder. EQ og den slags slås fra, men hvis du har stillet på højttalerafstande beholdes dette.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 03:15
Jeg kan i øvrigt godt frigøre en enkelt plads i setuppet nu jeg bruger Oppo BDP-83 til cd. Har du nogle forslag til noget brugt men godt?

Måske en Accoustic Reality eAR 202?

Redigeret af Naiera - 30-Maj-2010 kl. 04:07
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 12:40
Jeg har lidt svært ved at acceptere påstanden fra avsforum. Afstandsindstillingen bruges vel til tidskorrektion i receiveren, og tidskorrektion er noget, man foretager digitalt. Så det lyder meget mystisk, at afstandsindstillingen er i brug samtidigt med analog pass-through.

Edit:
Nu har jeg fundet tråden på avsforum. Jeg må indrømme, at svarene giver mig en fornemmelse af, at de svarer uden helt at forstå problemet og uden at have tænkt nærmere over, om det også er gældende for Marantz.

I øvrigt så jeg i tråden, at du har en skæv højttaleropstilling. Så vil jeg mene, at du har brug for tidskorrektion, og dermed også bliver nødt til at acceptere digital behandling i receiveren. Man kan ikke kompensere for en skæv stereo-opstilling med volumen alene, da ørets retningsbestemmelse af lyde bygger på tidsforsinkelser.

Med hensyn til effektforstærkere træder jeg stadigt mine første, spæde skridt . Jeg har i mit setup haft følgende kombinationer, sorteret med den bedste til sidst:

Marantz SR-4001 uden separat effekt
Pioneer receiver uden separat effekt(husker ikke modellen, nypris 5000 for 11 år siden)
Marantz SR-4001 + Harman Kardon Signature 1.3
Marantz SR-4001 + NAD 3020B Series 20

Selv om jeg foretrækker Marantz + NAD kører jeg godt nok lige nu med Marantz + Harman for at se, om det er et spørgsmål om tilvænning.

Redigeret af Allan Olesen - 30-Maj-2010 kl. 12:58
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 13:37
Jeg lytter til noget musik lige nu, via analog fra Oppo BDP-83 og så med Pure Direct sat til på receiveren. Jeg må sige at det altså lyder som om, at afstandskorrektionen er aktiv. Men det kan godt være jeg tager fejl. Ud fra hvad du skriver må det jo være forkert.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg må sige at det altså lyder som om, at afstandskorrektionen er aktiv. Men det kan godt være jeg tager fejl. Ud fra hvad du skriver må det jo være forkert.

Eller også tager dine venner på avsforum fejl i, at der ikke sker nogen digital behandling på pure direct.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 14:55
Jeg ved ikke om det er mine venner. Jeg spurgte bare der for at blive klogere på sagen (der var jo ingen her der gad/kunne skrive noget). Jeg prøver ikke at sige hvem der tager fejl. Eftersom det er Marantz har jeg dog lidt svært ved at tro, at Source/Pure Direct skulle være én stor løgn.

Redigeret af Naiera - 30-Maj-2010 kl. 14:57
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Eftersom det er Marantz har jeg dog lidt svært ved at tro, at Source/Pure Direct skulle være én stor løgn.

Jeg betragter det som et definitionsspørgsmål, snarere end sandhed/løgn.

Det kan jo lige så godt betyde, at signalet går direkte igennem receiverens digitale del uden ændringer. Du og jeg vil naturligvis helst have det til at betyde, at det går helt uden om den digitale del, men det siger betegnelsen reelt ikke noget om.

Du skal ikke lægge noget i bemærkningen om vennerne på avsforum. Jeg er også selv lidt træt af, at emnet ikke påkalder sig nogen særlig interesse, hverken på recordere eller hifi4all.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 16:50
Nu har jeg selv forsket lidt i det.

På dette link kan man hente en værkstedsmanual (desværre opdelt i 6 RAR-filer):
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=48624

På side 14 er der et blokdiagram. Her kan man se, at de analoge signaler fordeles i en "r2s15205fp", som ifølge dette link er en 11-kanals indgangsvælger, volume-kontrol og tone-kontrol:
http://www.renesas.com/products/assp/for_audio_equipment/e_volume/e_volume_root.jsp

Så vidt jeg kan tolke af blokdiagrammet, kan signalerne tage følgende veje:

Alle analoge input undtaget analogt 7 kanals-input:
Indgang -> Kanalvælger "ind" -> kanalvælger "ud"
Indgang -> Kanalvælger "ind" -> A/D -> D/A -> kanalvælger "ud"

Analogt 7 kanals-input:
Indgang -> kanalvælger "ud"

Så hvis man bruger den analoge 7 kanals-indgang, bør man kunne være helt sikker på, at der ikke har været intern konvertering - selv uden at bruge "Pure Direct". Det bør også være muligt med de øvrige indgange, men her er det mere uigennemskueligt, hvad der sker (Edit: Hvis subwooferen giver lyd fra sig, kan man være helt sikker på, at man har været en tur via digital. Der er ingen analog forbindelse mellem de analoge stereo-indgange og subwoofer pre-out.)

Vi nærmer os i øvrigt dermed resultatet fra diskussionen om NAD, hvor Rysz fra Hifi-Klubben fortalte, at man skulle bruge den analoge 7 kanals-indgang.

Redigeret af Allan Olesen - 30-Maj-2010 kl. 17:00
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu