|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
granada ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() Sendt: 06-April-2006 kl. 08:48 |
|
Hej Forum ! Jeg har hidtil altid haft 4:3 tv. I familien ser vi mest almindeligt fjernsyn d.v.s. DR1, DR2, TV2 diverse nyhedudendelser evt. lidt tegneserie på Cartoon og film på TCM. Jeg skal nu have nyt tv, og kigger lidt bredt. Jeg har bemærket at på nogle (eller alle) 16:9 tv, er der naturligvis en sort stolpe i hver side ved 4:3 udsendelser, men ved 16:9 udsendelser bliver skærmen ikke automatisk fyldt ud ???? !!!! eller hva´ ?? På 4:3 tv er det da normalt sådan at der ved 16:9 udsendelser er en sort bjælke foroven og forneden og ved 4:3 udsendelser fyldes skærmen helt ud automatisk. Jeg vil lige bemærke at jeg ikke forvrænger billedet hverken trækker ller skubber. Stor hilsen Granada PS: Og skaf mig lige et SONY KV-29LS60 |
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
![]() |
|
Ved 16:9 fjernsyn er der den lille detalje at det analoge sendenet ikke sender ægte widescreen. Derfor skal du aktivere en zoom-funktion på fjernsynet når du vil se fil der fylder hele skærmen.
Problemet er så at man mister billedinformation, dette er løst ved sattelit-tv eller dtt (jordbårent) digitalt tv. her sendes 16:9 udsendelser i ægte widescreen (de fleste af dem, men ikke alle) |
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
![]() |
|
Widescreen er ikke et filmformat men en betegnelse der dækker over en række ascpect-ratios. Altså et højde/bredde forhold. http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen Redigeret af Lars - 07-April-2006 kl. 23:01 |
||
![]() |
||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|
Du kan få en god forklaring på dit spørgsmål i FAQ'en under Hvad er ægte 16:9 ?
Naturligvis. Det er på vej. Mvh Ole |
||
![]() |
||
![]() |
|
claes> Jeg ville foretrække hvis du selv skrev hvis du synes tonen er for hård i stedet for at lade andre rende dit ærinde. Indrøm nu bare at du var lidt for hurtigt til at korrekse mig. Vi har begge lidt ret. |
||
![]() |
||
granada ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() |
|
Tak tak. Det betyder ikke det helt store for mig hvad det kaldes, men jeg tror at svaret på mit spørgsmål er: På et 16:9 fjernsyn, vil brede udsendelser ikke fylde skærmen ud (ikke til nogen kanter selv om det jo geometrisk kan gøres). 4:3 udsendelser vil fylde højden ud. På et 4:3 tv vil 4:3 udsendelser udfylde hele skærmen og brede udsendelser vil fylde hele bredden.
Og til Ole; Jeg ser meget frem til mit "nye" tv |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |