recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Auomatisk til 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAuomatisk til 16:9

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
granada Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Emne: Auomatisk til 16:9
    Sendt: 06-April-2006 kl. 08:48

Hej Forum !

Jeg har hidtil altid haft 4:3 tv. I familien ser vi mest almindeligt fjernsyn d.v.s. DR1, DR2, TV2 diverse nyhedudendelser evt. lidt tegneserie på Cartoon og film på TCM.

Jeg skal nu have nyt tv, og kigger lidt bredt. Jeg har bemærket at på nogle (eller alle) 16:9 tv, er der naturligvis en sort stolpe i hver side ved 4:3 udsendelser, men ved 16:9 udsendelser bliver skærmen ikke automatisk fyldt ud ???? !!!! eller hva´ ??

På 4:3 tv er det da normalt sådan at der ved 16:9 udsendelser er en sort bjælke foroven og forneden og ved 4:3 udsendelser fyldes skærmen helt ud automatisk.

Jeg vil lige bemærke at jeg ikke forvrænger billedet hverken trækker ller skubber.

Stor hilsen  Granada

PS: Og skaf mig lige et SONY KV-29LS60

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1263
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 09:28
Ved 16:9 fjernsyn er der den lille detalje at det analoge sendenet ikke sender ægte widescreen. Derfor skal du aktivere en zoom-funktion på fjernsynet når du vil se fil der fylder hele skærmen.

Problemet er så at man mister billedinformation, dette er løst ved sattelit-tv eller dtt (jordbårent) digitalt tv. her sendes 16:9 udsendelser i ægte widescreen (de fleste af dem, men ikke alle)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 21:24

Widescreen er ikke et filmformat men en betegnelse der dækker over en række ascpect-ratios. Altså et højde/bredde forhold. http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen

Redigeret af Lars - 07-April-2006 kl. 23:01
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af granada granada skrev:

Jeg skal nu have nyt tv, og kigger lidt bredt. Jeg har bemærket at på nogle (eller alle) 16:9 tv, er der naturligvis en sort stolpe i hver side ved 4:3 udsendelser, men ved 16:9 udsendelser bliver skærmen ikke automatisk fyldt ud ???? !!!! eller hva´ ??

På 4:3 tv er det da normalt sådan at der ved 16:9 udsendelser er en sort bjælke foroven og forneden og ved 4:3 udsendelser fyldes skærmen helt ud automatisk.

Jeg vil lige bemærke at jeg ikke forvrænger billedet hverken trækker ller skubber.

Du kan få en god forklaring på dit spørgsmål i FAQ'en under Hvad er ægte 16:9 ?

Oprindeligt skrevet af granada granada skrev:

PS: Og skaf mig lige et SONY KV-29LS60

Naturligvis. Det er på vej.

Mvh

Ole

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 13:05

claes> Jeg ville foretrække hvis du selv skrev hvis du synes tonen er for hård i stedet for at lade andre rende dit ærinde. Indrøm nu bare at du var lidt for hurtigt til at korrekse mig.

Vi har begge lidt ret.

Til top
granada Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Juni-2005
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 14:45

Tak tak.

Det betyder ikke det helt store for mig hvad det kaldes, men jeg tror at svaret på mit spørgsmål er:

På et 16:9 fjernsyn, vil brede udsendelser ikke fylde skærmen ud (ikke til nogen kanter selv om det jo geometrisk kan gøres). 4:3 udsendelser vil fylde højden ud.

På et 4:3 tv vil 4:3 udsendelser udfylde hele skærmen og brede udsendelser  vil fylde hele bredden.

Og til Ole; Jeg ser meget frem til mit "nye" tv

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu