Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
madslundt
Bruger
Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
|
Emne: Nyt Plasma eller LCD ? Sendt: 04-Juni-2010 kl. 22:52 |
Ja, SÅ kom turen til at få skaffet nyt TV. Lige nu har jeg et gammelt philips LCD tv på 32", så det skal skiftes ud nu hvor jeg flytter i lejlighed. Så jeg skal ud og købe nyt tv, desværre er tv ikke det eneste som der skal købes så prisen skal helst være omkring de 10.000,-
Indtil videre har jeg kigget længe på Panasonic G20, da jeg kun har hørt godt om det. Så det valg ligger jo lige til højrefoden, men har aldrig haft plasma før, og jo mere jeg læser om plasma, jo mere bange bliver jeg for det. Alt det om retention og burn-in hvis man holder tv'et på pause eller ser den samme kanal i lang tid. Jeg ved dog ikke hvor slemt det står til med de helt nye modeller. Foruden alt det, så er der jo også strømforbruget, som jeg ser nærmest 2-3 fordoblet af en LCD/LED skærm af samme størrelse. Er plasma virkelig så meget bedre end LCD/LED, at man hellere risikerer alt dette, også køber et plasma?
Skal siges at TV'et vil blive brugt til at spille spil og se bluray på fra PS3 og selvfølgelig almindelig tv-kiggeri fra enten dens egen tv-tuner eller ekstern tuner.
TV'et skal være størrelsen 46-50", men hælder nok mest til 50" :) Designet er jeg lidt ligeglad med, da jeg mere ser billedkvaliteten for vigtig!
Nogen som har gode bud på et nyt tv? TV'et bliver købt i næste måned, så kan nå og læse nogle anmeldelser omkring de forskellige tv.
Redigeret af madslundt - 04-Juni-2010 kl. 22:56
|
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC
Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
|
 |
TorbenKBH
Ny bruger
Oprettet: 21-Maj-2010
Point: 8
|
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 01:23 |
Jeg er ikke fladskærmsekspert og skiftede først for fornylig mit 100 Hz CRT Sony-KV29C3 ud med et Panasonic TX-P42G20. "Skiftet ud og skiftet ud", er måske for meget sagt, idet jeg har snydt lidt og blot flyttet mit Sony CRT ind i soveværelset. Men dybest set bryder jeg mig egentlig ikke om SD-billeder på en fladskærm, idet man nok skal mere end 3 meter væk fra selve skærmen, for at billederne fremstår tydelige.
Men jeg har bestemt ikke fortrudt købet af G20'eren. Billedebevægelser håndteres tilfredsstillende, og dybden i billedet er fremragende. Især ved HD, hvor det føles som om, at det hele foregår uden for ens vindue. Retention har jeg endnu ikke konstateret, og strømforbruget kan man selv nedbringe ved at billedindstille, så det ikke bruger alt for meget strøm.
Om plasma eller LCD er bedst, tør jeg ikke udtale mig objektivt om. Det man kan gøre, er at være sine hovedkrav til nyt TV bevidst, og så gå ned til en velassorteret forhandler og sammenlign de forskellige skærme. Men pas på, butiks-billedindstillingerne er håbløse, men hvert TV's evne til f.eks. at håndtere bevægelser og sortniveau kan jo næppe skjules.
Mvh Torben
|
TV: Panasonic TX-P42G20..Yousee
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
|
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 07:16 |
gammelt philips LCD tv på 32
lige meget hvad du vælger vil billedekvaliteten værre langt bedre i dag. en G20 viser mere et billede ala et crt tv og derfor køber mange dette tv
|
 |
DarkHelmet
Guld medlem
Oprettet: 15-Oktober-2005
Point: 508
|
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 16:56 |
Har lige været rundt og kigge alle tv igennem igår.
Da jeg kom ind i Expert i Aalborg og så et Samsung B850 i 50" til 9995 kr ved siden af et Samsung LED tv, ja så var der IKKE så meget tvivl længere.
Så vi har lige købt et 58" B850.
Mht til strømforbruget, så er Plasma kommet godt efter det. Husk på at strømforbruget er ikke konstant som det er med LCD. LCD med LED har et lavere strømforbrug.
Men tager du forskellen i billedkvalitet kontro strømforbrug, mener jeg klart at det er pengene værd. Var ellers sikker på at det blev et LCD denne gang. Men allerede 20 meter fra skærmene i Expert i Aalborg, havde jeg allerede set Samsungs plasma. Det skiller sig helt ud fra LCD.
Vi bruger også PS3. Vi har ingen problemer haft med vores Panasonic plasma mht til fastbrændinger osv. Intet som helst.
Men gå ud og kig. Men husk at butikkerne ikke har indstillet billedet ordenligt. Min erfaring er at plasma tv'ene er mere reelt indstillet, og virker derfor mere "kedelige" at se på.
Det eneste er at gå ud og kigge, men du går i hvert fald ikke forkert i byen med et samsung/panasonic plasma. Min kone har ikke forstand på tv, men hun vil ikke have et LCD - kun plasma.
Og nej jeg er ikke plasma fanatiker. Var ved at købe et Sony 55EX500 fordi jeg syntes at billedet var flot, men da jeg fik set det Samsungs B850 ved siden af et LED var det til grin så dårligt billedet var på LED'en.
Derfor blev det et plasma igen.
|
 |
madslundt
Bruger
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:28 |
Okay det lyder straks bedre! Ikke om så længe, regner jeg med at gå i expert eller noget lignende og se på nogle plasma tv. Dog har jeg et rimelig godt øje til G20
xcardman skrev:
gammelt philips LCD tv på 32
lige meget hvad du vælger vil billedekvaliteten værre langt bedre i dag. en G20 viser mere et billede ala et crt tv og derfor køber mange dette tv
|
Hvad vil det sige at det har et billede mere ala et crt tv? Hvad er fordelen ved det?
|
Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:35 |
Mere roligt og naturligt billede. LCD står uhyre skarpt, hvilket er rigtig godt til at læse tekst, men til bevægelse/film har ulempen ved LCD tv altid været den langsomme opdateringshastighed sammenlignet med plasma. Nyere LCD tv har dog virkelig fået gjort noget ved problemet, men det er der stadig.
Hvis man skal stille de to teknologier op imod hinanden, så vil jeg sige du får det bedste billede med plasma, men langt flere features med LCD tv. Spørgsmålet er så om du har brug for at se youtube direkte på dit tv, og om du har noget imod at have en boks som du kan skifte ud, så du har de nyeste funktioner.
|
 |
E. Larsen
Guld medlem
Oprettet: 04-Januar-2009
Point: 1427
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:37 |
TorbenKBH skrev:
Jeg er ikke fladskærmsekspert og skiftede først for fornylig mit 100 Hz CRT Sony-KV29C3 ud med et Panasonic TX-P42G20. "Skiftet ud og skiftet ud", er måske for meget sagt, idet jeg har snydt lidt og blot flyttet mit Sony CRT ind i soveværelset. Men dybest set bryder jeg mig egentlig ikke om SD-billeder på en fladskærm, idet man nok skal mere end 3 meter væk fra selve skærmen, for at billederne fremstår tydelige. Men jeg har bestemt ikke fortrudt købet af G20'eren. Billedebevægelser håndteres tilfredsstillende, og dybden i billedet er fremragende. Især ved HD, hvor det føles som om, at det hele foregår uden for ens vindue. Retention har jeg endnu ikke konstateret, og strømforbruget kan man selv nedbringe ved at billedindstille, så det ikke bruger alt for meget strøm. Om plasma eller LCD er bedst, tør jeg ikke udtale mig objektivt om. Det man kan gøre, er at være sine hovedkrav til nyt TV bevidst, og så gå ned til en velassorteret forhandler og sammenlign de forskellige skærme. Men pas på, butiks-billedindstillingerne er håbløse, men hvert TV's evne til f.eks. at håndtere bevægelser og sortniveau kan jo næppe skjules. Mvh Torben |
Men dybest set bryder jeg mig egentlig ikke om SD-billeder på en fladskærm, idet man nok skal mere end 3 meter væk fra selve skærmen, for at billederne fremstår tydelige.
Jeg har p.t en 42 PX80 Pana plasma og sidder 2,50 - 2.7 m fra skærmen
SD står knivskarpt (You See)
Så skarpt at jeg den 8.6 får et 46", som jeg forinden har set i
samme afstand-
ingen problemer i SD i denne afstand...med en god skærm
|
E.L.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:37 |
Fordelen.? Et bedre billede.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
E. Larsen
Guld medlem
Oprettet: 04-Januar-2009
Point: 1427
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:41 |
Radiomanden skrev:
Fordelen.? Et bedre billede. |
Svar uddybes venligst
R.M.
Hvor langt sidder du fra din PX80 (42" eller 50" ?)
S.U.
|
E.L.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 13:48 |
Billedet på Plasma ligner langt mere det som der er på CRT, derfor. Afstand til mit TV er 3 M.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
madslundt
Bruger
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 14:21 |
Okay mange tak :) Jeg ved så ikke om det bliver en 46" eller 50", da jeg ikke kender afstanden fra sofaen til tv'et, endnu. Jeg kan gætte mig til at jo længere man kan sidde fra tv'et, jo større kan tv'et være. Så nu handler det mere om hvor stort tv'et skal være.
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 06-Juni-2010 kl. 15:31 |
Det er der denne vejledning på flatpanels til at hjælpe med:
|
 |