|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Klaus.S ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2010 Status: Offline Point: 245 |
![]() Sendt: 18-Juni-2010 kl. 01:11 |
Hej
Ved godt der formentlig findes et eller flere svare på forum allerede, men har ikke kunne finde det så spørger lige.
Hvad er det der gør at der er sorte bjælker når man ser en dvd/bd film? F.eks en af The Bourne filmene. Der er sorte bjælker på de BD jeg har når jeg ser dem.
Men så den da de viste den på tv for kort tid siden. Der var igen bjælker.
Kan man gøre noget for at få det væk. Eller er filmene bygget sådan op? Hvad gør de når den bliver vist på tv?
Kan man evt. hvis an smider filmene over på hdd med f.eks dvdfab (eller et andet program) gør noget der?
Håber på en forklaring så jeg ikke skal bruge mere tid på at tænke på det og kan få en rolig weekend
![]() |
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1487 |
![]() |
Det er det format, den er indspillet i, som passer til biografens bredere lærred, der som regel ikke er 16 : 9!
Der findes flere formater som film kan være indspillet i ( F. eks. Cinemascope ). Kan ikke huske de nøjagtige forhold.
Hvis du vil se filmen, som den er optaget, må du leve med de sorte bjælker.
Hvis du i tv har set den samme film uden bjælker, er det fordi, den er blevet tilpasset 16 : 9, men man mister altså noget af den originale optagelse. Du kan sikkert det samme, blot ved at vælge en zoom indstilling på dit tv!!!
|
|
![]() |
|
Jeden ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-April-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 51 |
![]() |
Formatet hedder 2.35:1 når det er det widescreenformat hvor du kan se sorte bjælker i top og bund.
Når det hedder 1.85:1 fylder det hele tv skærmen. Der er flere widescreenformater, men det er de to mest hyppige vil jeg sige.
|
|
![]() |
|
zemo ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
![]() |
Hvis du læser denne artikel, skal du aldrig mere tænke over sorte bjælker, de vil ofte være en helt naturlig del af dit tv. Og du får en rolig weekend
![]() http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1507&zoneid=3 |
|
/zemo/
|
|
![]() |
|
Klaus.S ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2010 Status: Offline Point: 245 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
HansHenrik ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 162 |
![]() |
Eller kig her for en meget uddybende forklaring - kig f.eks. under eksempler for at se hvad du går glip af, når en film beskæres til at passe til en tv skærm
Rigtig fin side, der forklarer om widescreen |
|
![]() |
|
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
@ Klaus.S
Og hvis du i tillæg læser denne artikel kan du sove trygt om natten resten af livet...
![]() |
|
![]() |
|
Vijnana ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
![]() |
Cinemascope formatet var måske engang 2.35:1. Men nu er det praktisk taget altid 2.39 eller 2.40:1.
|
|
![]() |
|
Aspagilus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 543 |
![]() |
2.39:1 eller 2.40:1 kaldes Panavision, udviklet af firmaet af samme navn.
CinemaScope eller 2.35:1 har ikke været anvendt siden 1967. Jeg googlede lige lidt og fandt ud af at filmen "In Like Flint" er den sidste film der blev lavet i CinemaScope, Austin Powers's absolute favorit film ![]() Redigeret af Aspagilus - 21-Juni-2010 kl. 16:44 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |