recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS?
    Sendt: 04-Juli-2010 kl. 16:07
Hey

Jeg havde for nogle år siden en idé om at købe mig en NAS, men det blev ikke rigtigt til noget pga. de relative høje priser og det lille udvalg.

Nu står jeg så i den situation, hvor jeg endelig skal have købt mig en, men jeg kan se at teknologien atter har flyttet sig fremad, og mulighederne virker (næsten) uendelige og uoverskuelige.

NAS'en skal hovedsagligt bruges til streaming af musik (FLAC & MP3) via Squeezebox samt lidt video via WD TV Live.

Alt skal sættes op via kabel/ethernet da jeg har nok trådløs udstyr installeret i forvejen.

Nogen som har et godt bud på en relativ simpel (og helst "prisvenlig") NAS? Eneste krav er, at der skal være plads til minimum 2 diske.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2010 kl. 20:38
jeg forstår ikke din udtalelse om at der kun er et lille udvalg. hvis du kigger her er der rent faktisk et meget stort udvalg- spørgsmålet er selvfølglige hvad du er villig til at give!
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190

Alternativet er at snuppe en gammel comp med et par diske i og lave den selv med enten freenas eller en unraid server http://lime-technology.com/download/cat_view/49-unraid-server.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2010 kl. 22:46
Jeg synes du bør kigge efter enten noget Qnap eller Synology. Du kan godt finde NAS der er billigere, men lige de to mærker er kendt for at levere en fornuftig hastighed.

Jeg kiggede en del på den liste claus-jac linker til da jeg var på jagt efter en NAS og sammenlignede med de priser jeg kunne finde på edbpriser.dk. Jeg nåede frem til at jeg skulle op omkring 2200-2400 kroner hvis jeg ville have en NAS med plads til to diske i den pæne ende af hastighedsspektret. Man kan få løsninger fra ca. 1300, men de ligger i den tungere ende af performance..

Jeg endte med at bruge 3200 på at bygge en NAS selv, beskrevet her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80334&title=specifikationer-p-din-hjemmebyggede-server. Det er dyrt lige pt fordi jeg endnu kun har to diske i, til gengæld har jeg mulighed for at montere op til 6 diske og så giver det straks langt mere mening. Hvis du vælger den rute (og ikke er skarp til linux) bør du muligvis regne med 800 kroner til en Windows Home Server licens, den skulle give pæn hastighed.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2010 kl. 22:55
Hvis du skal bruge den til Squeezebox, så husk at vælge et NAS, der kan håndtere softwaren.

Redigeret af Sandal - 04-Juli-2010 kl. 22:55
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2010 kl. 23:34
Hvad må den koste (både indkøb=pris og drift=strøm)?
Til top
pnn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2010
Sted: danmark
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 04:36
Har selv en QNAP 219p nas, og den vil med sikkerhed kunne opfylde dine behov. om det er i et prisleje som du synes er "prisvenlig" ved jeg dog ikke.

men lige gyldig hvilken løsning du ender med så husk og kontrollere firmaet hjemme side, for og se hvilken harddiske der skulle virke uden problemmer
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

jeg forstår ikke din udtalelse om at der kun er et lille udvalg. hvis du kigger her er der rent faktisk et meget stort udvalg- spørgsmålet er selvfølglige hvad du er villig til at give!
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190

Alternativet er at snuppe en gammel comp med et par diske i og lave den selv med enten freenas eller en unraid server http://lime-technology.com/download/cat_view/49-unraid-server.

Hej

Det skriver jeg heller ikke. Jeg skrev at der _dengang_ var et lille udvalg, og at udvalget og mulighederne i dag er uoverskuelige. Smile
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 07:42
Hej alle og tak for svarene.

Jamen jeg havde sådan set også regnet med at slippe 2-3.000kr. for det hele. Strømforbrug er lidt vigtigt, men så længe det ikke bruger ligeså meget som f.eks. min 2Ghz Core-2-Duo bærbar, så er jeg tilfreds. Men niveauet må da gerne ligge omkring en netbook eller mindre, hvis det kan lade sig gøre?

Jeg har desværre heller ikke plads til en rigtig server, så den må godt være kompakt. Qnap og ReadyNAS ser spændende ud. Hvordan er brugerfladen?

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 15:59
En Synology DS-209 kunne være et godt og forholdsvis billigt alternativ der opfylder dine behov: DS-209 på Edbpriser.dk
Til top
schmidtz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Marts-2007
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 16:36
Kan virkelig anbefale Qnap. De er meget driftsikre, og der er god support.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Jeg har desværre heller ikke plads til en rigtig server, så den må godt være kompakt. Qnap og ReadyNAS ser spændende ud. Hvordan er brugerfladen?  
Kender ikke noget til ReadyNAS, men jeg har hørt meget godt om både QNap og Synology - Synology har et demo-webinterface, som er tilgængeligt via deres website og jeg mener også Qnap har det - dér kan du se og prøve, hvordan boksene administreres.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2010 kl. 19:01
Jeg vil også sige QNap og Synology - har selv Qnap. 
Uanset hvad du vælger,så tjek deres hjemmeside for kompatible harddiske. Prisen afhænger også af om du køber 24/7 diske, eller billigere diske.
Mht. strømforbrug, så kan en NAS programmeres til at slukke på bestemte tidspunkter, hvor man ikke er hjemme alligevel - eller sover.
Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu