Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Freddy
Bruger
Oprettet: 01-November-2005
Status: Offline
Point: 181
|
Emne: Boxer-TV - ny antenne i hus? Sendt: 08-Juli-2010 kl. 08:50 |
Hej med jer,
Jeg har for nylig overtaget et hus i Lyngby med dertil hørende (mange) gamle tv-antenner. Det er en ældre dame der givetvis ikke har skiftet tv- eller antenne de sidste mange år så huset har en 4-5 inaktive antenner siddende på huset som jeg vil have væk...
Nu har jeg skiftet til Boxer-TV pga. manglende Yousee dækning - er løsningen for mig ikke at investere i en udendørs DVB-T antenne (og fjerne alle de andre) og trække et kabel direkte ned i mit (mine) TV? Jeg har tjekket, og mit TV er DVB-T klar - også MPEG4 - så alt skulle være klar? Eller er der noget jeg har glemt?
Jeg bor ved Hjortekærsvej i 2800 Lyngby og ifølge Boxer ca. 5 km fra Gladsaxe senderen.
Kan i anbefale en god udendørs antenne?
TAK for hjælpen og ny solen!
|
|
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 08:56 |
Der er garanteret en TV2 antenne blandt dem du har "overtaget".
Den kan bruges til bokser.
|
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 09:22 |
Du har sikkert flere muligheder.
Måske kan du klare dig med små selvgjorte og skjulte indendørs dipol antenner. Så vil du ikke have behov for kabling til flere rum, såfremt den ældre dame ikke allerede har etableret dette.
Du kan også fjerne alle antenner med undtagelse af én, der så skal føres direkte ned, dvs. væk med det gamle filter også. Så kan du se Boxer. Du skal nok bruge den gamle TV2 antenne. Hvis den ikke er fysisk defekt, er den lige så god som en ny, og vil sikkert have power nok til at du kan fordele signalet uden forstærker. Du skal da kun overveje at skifte den af kosmetiske årsager.
Hvis du har et rimeligt musikanlæg, og holder af at høre radio, skal du måske vælge at beholde FM antennen, da lydkvaliteten fra FM så vil være bedre end DAB.
Hvis du vil være klar når der kommer DVB-T2 på VHF, skal du måske ikke smide din VHF antenne ud.
Hvis du på et tidspunkt vil spare på budgettet, og vælge Boxer fra, så kan du gemme din antenne der peger mod Sverige. Du vil så sikkert kunne tage de svenske kanaler SVT1, SVT2, TV4, Viasat 6, Barn/Kunskapskanalen og TV24. så vidt jeg lige husker. De er gratis.
Jeg ville nok checke hvad antennerne kan modtage inden jeg gjorde noget. for med 4-5 antenner (hvordan kan du være i tvivl om det præcise antal?) kan du typisk have følgende fra den analog tidsalder:
Gl. DR1 Gl. TV2 Gl. Sverige Gl. FM Gl/ny DR2
Er der samlefilter, så fjern det. Sløjf uden om mens du tester, eller anskaf en samler.
/B
|
|
Lytro
Super bruger
Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 09:47 |
Jeg ville foreslå en lille gitterantenne og en rundstråler FM antenne.
Så har du alle de danske TV kanaler og lokale FM kanaler
Den gl. TV2 antenne kunne sikkert også bruges, hvis den ikke er rustnet sammen i beslaget.
Lynge
(lundtoftegårdsvej i dagtimerne)
Redigeret af Lytro - 08-Juli-2010 kl. 10:45
|
|
Freddy
Bruger
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 10:45 |
Tusinde tak for svar. Med fare for at lyde som total nybegynder, men hvordan skelner man mellem antennerne? Dvs. hvordan genkender jeg TV2 antennen deroppe?
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 10:49 |
Retningen den peger i, samt at det nok er den mindste af dem.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Lytro
Super bruger
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 10:50 |
Evt. se på retningen
SV mod øst (UHF)
DK mod vest (UHF)
Den mindste UHF kunne måske bruges som den nye antenne.
Lynge
|
|
Freddy
Bruger
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 11:03 |
Tak for hjælpen...jeg går hjem og skruer på det.
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 11:36 |
Lytro skrev:
Jeg ville foreslå en lille gitterantenne og en rundstråler FM antenne.
Så har du alle de danske TV kanaler og lokale FM kanaler
Den gl. TV2 antenne kunne sikkert også bruges, hvis den ikke er rustnet sammen i beslaget.
Lynge |
Freddy skrev:
Tusinde tak for svar. Med fare for at lyde som total nybegynder, men hvordan skelner man mellem antennerne? Dvs. hvordan genkender jeg TV2 antennen deroppe? |
Men tag et billede eller to og upload dem her, angiv retningen af hver antenne.
Afstanden til Gladsaxe (10 kW) er lige under 7 km og til Hörby (50kW) er ca 74 km væk.
Jeg synes du skulle planlægge en stor antenne mod Sverige og en meget lille med Gladsaxe.
Det vides at der kommer mindst to frie HD kanaler - SVT1-HD og SVT2-HD - fra Sverige i løbet af efteråret. Muligvis bliver TV4HD også fri men det er pt. kun et gæt.
Men det vides ikke om de frie HD kanaler vil blive sendt på UHF kanal 22 eller på VHF kanal 10. Hvis det bliver på VHF kanal 10 skal du naturligvis have en VHF antenne til kanal 10 for at se disse frie kanaler (Boxer i Sverige sender yderligere 6-7 pay-HD kanaler)
Lars
Redigeret af reslfj - 08-Juli-2010 kl. 12:11
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Lytro
Super bruger
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 12:39 |
I dag hvor Danmark har mere end 2 kanaler, er der begrænset, hvor mange der vil bekoste det ekstra, for at se Svensk TV.
Kunden har BOXER, kunne jeg forstå.
Lynge
|
|
B-CLG
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 13:05 |
Lytro skrev:
I dag hvor Danmark har mere end 2 kanaler, er der begrænset, hvor mange der vil bekoste det ekstra, for at se Svensk TV. |
Ekstra ? Hvis der allerede findes en UHF antenne som peger mod Hörby, så er der ikke de store ekstraomkostninger i det. De svenske ukodede kanaler vil i øvrigt kunne fordeles i huset uden Boxer ekstrakort á kr 45 pr md. Med placeringen vil det i øvrigt ikke være usandsynligt at man kan nøjes med antennen der peger mod Sverige. Den vil sikkert også kunne tage de danske TV kanaler. /B NB! Husk, at "pilen" på uhf antennen "peger" modsat senderen.
|
|
B-CLG
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2010 kl. 13:18 |
Freddy skrev:
.......og trække et kabel direkte ned i mit (mine) TV? Jeg har tjekket, og mit TV er DVB-T klar - også MPEG4 - så alt skulle være klar? Eller er der noget jeg har glemt?
|
Ekstrakort koster hos Boxer! /B
|
|