|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() Sendt: 13-Juli-2010 kl. 22:50 |
|
Jeg samler mig en stationær som jeg regner med at købe snarest. I den har jeg tænkt mig at smide 2 SSD'er i raid 0 for at få en høj ydelse.
Jeg regner med at vælge en Corsair Force. De har både 60 gb (1499) og 120 gb (2699). Jeg tænker lidt om den ekstra pris er det værd at give for det ydelsesboost som man vel unægtelig vil få ved at køre raid 0? - er der nogen som har en idé om hvor meget ekstra ydelse man vil få? - det er vel ikke bare dobbelt så godt over hele linien? Jeg sidder altså og sammenligner 2 x 60 gb med 1 x 120 gb. Ang. TRIM, så regner jeg med at have en 250 gb hdd som KUN tager et image af de to diske i raid, så jeg nemt kan formattere hvis maskinen bliver "langsom".
|
||
![]() |
||
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
|
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=318&Itemid=60
Her er en test hvor de kører forskellige diske i single og i RAID. Det giver måske et lille billede af hvordan det vil køre. Redigeret af bibihest - 13-Juli-2010 kl. 22:59 |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
|
med mindre man virkelig har et seriøst behov for den type performance vil jeg sige det er mega spild af penge. at bruge de penge på en sådan løsning er selvfølgelig helt i orden hvis man bare vil brænde penge af, men med den hastighed man får skal man have nogle meget specifikke behov for at kunne udnytte performance i forhold til andre dele i maskinen. hvis du vil se hvad der sker og hvad man rent faktisk kan bruge performance til, så se denne video: http://www.cgchannel.com/2010/05/fusion-io/ - men som sagt. hvis ikke du har et meget specifikt behov og resten af maskinens komponenter matcher, så får du ikke mere ud af dem, end ved bare en enkelt. Hvis det kun er til OS brug - så får du ikke meget mere ud af dem i forhold til en enkelt disk. det er fordi du vil bruge en onboard raidcontroller. og det vil så være den der i virkeligheden sætter grænserne for hvor stor en performance du får på random read/write. (det er de resultater de kalder random IOPS i bibihests indlæg.) og det er random read/write som er afgørende når de skal fungere som OS-diske. Det eneste sted man virkelig får noget ud af det, er hvis man skal flytte +1GB datafiler fra en folder til en anden. (da det ikke er muligt at få et netværk i nærheden af den performance, så vil den aldrig nogensinde kunne få lov at "løbe fuldt ud") hvis du bare forsøger at flytte filerne over fra en netværksdisk til dit raid eller omvendt. Ej heller hvis du ahr flere alm. diske i dit setup.
Men selvfølgelig har du lyst til at brænde penge af og for at have muligheden for at prale overfor dine venner. så bare klø på. Det er helt sikkert den rette vej! :-) PS. hvis det stod til mig så ville jeg blot købe en 80GB intel x25-m (eller hvis man virkelig havde pengene en enterprise disk i stedet! :-) ) Eller den nye vertex2 på en 120GB. Det er rigeligt til at køre OS på. så kan man have diske til andre ting. Redigeret af claus_jac - 14-Juli-2010 kl. 01:03 |
||
![]() |
||
goAMinD ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 356 |
![]() |
|
Ydelsen i sig selv er ikke den eneste gevinst. Jeg købte mig 2 stk. Intel X-25M 80GB og satte dem i RAID0. Ja, læse/skrivning er helt vildt hurtigt, men der hvor man især mærker forskellen er ved alle de små ting bnår man sidder og arbejder i windows. Åbning af vinduer og programmer og bare navigering i windows miljøet er prompte responsivt. Der ER virkelig ingen lagging eller venten som der er på de traditionelle diske mellem handlinger. Se DET er virkelig fedt. For mit vedkommende er pengene en fantastisk investering og jeg kunne aldrig i livet finde på at gå tilbage til roterende diske (dog server storage stadig spindler). :)
Sørg for, at de diske du vil investere i understøtter TRIM.
|
||
Blu-ray
Film |
||
![]() |
||
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
|
Har du så prøvet om det ikke åbner lige så hurtigt med en enkelt disk? ;) |
||
![]() |
||
goAMinD ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 356 |
![]() |
|
|
||
Blu-ray
Film |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
|
desværre understøttes TRIM ikke i en raidkonfig. det arbejder man lidt på. men indtil videre så er det ikke en funktion der er brugbar hvis man kører raid. problemet med degradering af performance over tid er jo at uden trim vil det kræve en lowlevel formatering af diskene igen hvis de går ned i performance. og det kræver så igen en total genopbygning af raid. Derfor vil jeg stadig sige at en enkelt disk er rigeligt til OS. er ikke sikker på jeg ville gide bruge så meget tid på at få de ting op at køre igen. Ydermere kommer der ret ofte firmware opdateringer til diskene og derfor skal man genopbygge hver gang man opdaterer - og hvis man samtidig skal genopbygge raid hver eneste gang er jeg nok for magelig anlagt til at gide køre et raid. Men igen - er man ligeglad med det. så er det bare at klø på.
|
||
![]() |
||
Cami ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-December-2009 Status: Offline Point: 166 |
![]() |
|
Jeg springer lige ind her, overvejer selv at skifte til en 80-120gb SSD som OS disk.
Nu du skriver fw opdatering til diskene, betyder det så også at man er nødt til at formattere/geninstallere sit OS, eller gælder det kun raidopbygningen? (Havde egentlig kun tænkt mig at få en enkelt disk
![]() |
||
Mvh. Allan
|
||
![]() |
||
![]() |
|
firmwareopdateringer kræver en komplet formatering af HDD igen. Diskene bliver automatisk "wipet" når fw opdateres. - desværre! problemet er ikke til at komme udenom da det er controlleren man opdaterer og det er netop den der holder styr på alle data, så når du ændrer hvordan controlleren arbejder, så er man desværre også nødt til at geninstallere. - det er selvfølgelig ikke sådan at der kommer opdateringer hver eneste uge. nogle gør det en gang om året. andre når de har tid, lyst og lejlighed til det. (det kan jo så være en oplagt lejlighed til at "rydde op" på disken! :-))
|
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
Jeg er ikke ude i at ville købe dem for det rene blær. For mig er de andre dele i en morderne PC hurtig nok i de fleste applikationer, mens harddisken klart er flaskehalsen. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er spild af penge - man kan jo også bruge 3k på et grafikkort, bundkort eller processor, men det er mere alment accepteret af en sjov grund som jeg ikke ved.
Jeg skal bruge tunge programmer som skriver filer til harddisken, beregner nye data, sammenligner med gamle data, skriver nye osv osv. Det er ret nederen at sidde med en sløv rotende disk - med mindre man går op i en Raptor, men dem jeg har hørt larmer helt forfærdeligt. En klart no-go når man, som jeg, er meget følsom overfor støj. Ang. TRIM og nedgradering af performance over tid, så tænkte jeg netop på at bruge den større HDD til at tage et image af de to diske i RAID. Såfremt diskene er sløve, så formatteres SSD'erne og raid'et kunne, efter mine tanker, genopbygges..?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
en lille sidenote - her er faktisk nogle ganske fortrinlige tips! http://lifehacker.com/5586733/how-to-take-full-advantage-of-your-solid+state-drive
|
||
![]() |
||
Cami ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-December-2009 Status: Offline Point: 166 |
![]() |
|
Tak for svaret, plejer nu også at formattere et par eller 5 gange om året, men det er nu rarest når man selv bestemmer om det er nødvendigt :) Havde frygtet at det var oftere der kom fw opdateringer ;)
Mit behov er også udelukkende at boote hurtigere og så at windows program/spil-afvikling bliver hurtigere.
|
||
Mvh. Allan
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |