Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bric
Bruger
Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 121
|
Emne: Wi-Fi musicstreaming - muligheder Sendt: 18-Juli-2010 kl. 10:44 |
Hej
Jeg ønsker at streame music trådløst fra en NAS til mit anlæg. Internet radio ville også være fint. Det tekniske set-up er
NAS - WD my book world 2x1TB i raid 0. (ca 40 GB musik). Født med UPnP, squeezeserver kan kun vanskeligt installeres og resultatet ikke værd at gå efter Router - ASUS RT-N16 Anlæg - Sony DAV-F200
Nu har jeg kigget på det et par uger og indtrykket er, at der kun er 3 (4) reelle alternativer på markedet.
1) Sonos + let tilgængeligt, stabilt og stand-alone - dyrt, kræver flere enheder, sætter endnu et wi-fi netværk op istedet for at benytte det allerede eksisterende, ekskluderende (man låser sig til sonos systemet ved udbygning) 2) Squeezebox + Billigt (hvis man kun køber en reciever og bruger sin android telefon som remote, meget billigt), bruger det allerede eksisterende netværk, kan tilgås fra enhver computer på netværket. -Kræver en computer tændt i hjemmet for at køre squeezeserver og låser en computer til hjemmet ( vores 3 bærbare flyver og farer, så det vil være et problem), ustabilt ?, teknisk vanskeligt ? 3) Phillips NP1100 streamium + Billig, stand alone, UPnP, bruger det eksisterende Wi-Fi netværk - begrænset funktionalitet i forhold til 1 og 2. Ikke megen erfaring med systemet ude på www - virker det ? (4) En media center computer......)
Er der nogen oplagte alternativer jeg overser ? Nogen kommentarer til til de enkelte muligheder ?
På forhånd tak
|
 |
Niller
Bruger
Oprettet: 18-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 193
|
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 10:56 |
Hej
Dette er egen personlig mening.
Hvis du har råd findes der ikke bedre alternativ end Sonos.
Har selv købt en Squeezebox touch (er fattig studerende). Efter en lidt besværlig installering af serversoftware på min NAS spiller det perfekt.
Du bør nok overveje om det kun skal streame til et rum (f.eks. stue) eller om du kunne ønske streaming til flere rum. Hvis det er sidstnævnte, så er det kun Sonos der virker godt - efter min mening.
/Niels
|
 |
frugtkompot
Guld medlem
Oprettet: 04-April-2008
Point: 810
|
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 11:13 |
Eventuelt en Airport Express fra Apple? Den kræver dog også en tændt computer i samme eller et andet rum.
|
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield. Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
|
Sendt: 19-Juli-2010 kl. 23:10 |
Du kunne også overveje at skifte din NAS til en der kommer med SqueezeBox Server installeret. Diskene har du jo allerede. Det gør SqueezeBox noget nemmere at håndtere rent teknisk. OG hvad angår multirum så fungere SB nu ganske udmærket. Jeg har selv 5 rum kørende uden problemer. Og desuden så har SB den fordel at hver afspiller (bortset fra recieveren) kommer med sin egen fjernbetjening og kan derfor styres individuelt.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
Bric
Bruger
|
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 08:24 |
Kurt Poulsen skrev:
Du kunne også overveje at skifte din NAS til en der kommer med SqueezeBox Server installeret. Diskene har du jo allerede. Det gør SqueezeBox noget nemmere at håndtere rent teknisk. OG hvad angår multirum så fungere SB nu ganske udmærket. Jeg har selv 5 rum kørende uden problemer. Og desuden så har SB den fordel at hver afspiller (bortset fra recieveren) kommer med sin egen fjernbetjening og kan derfor styres individuelt.
|
Har overvejet det, men så er det næsten lettere at bide i det sure æble og koble en usb-harddisk direkte til en touch. Ved du om touchen eksponerer de tilkoblede drev for resten af netværket ? @frugtkompot - bruger ellers windows og android, og har et lidt problematisk forhold til mac, men jeg må indrømme at når vi snakker musik og streaming ser det (med min korte interesse for emnet) ud til at de har fat i den lange ende. Kan en air-port ekspress spille sammen med en w7 computer og android telefon som remote ? Tilbyder en AE noget som SB reciever ikke kan ? Er der nogen af jer der har en mening om phillps streamium løsningen ? Det undrer mig noget at der kun er 3 producenter der tilbyder løsninger inden for dette område , og at ingen af de store producenter for alvor er på banen. Da jeg købte mit beskedne sony anlæg var det af 3 grunde - det kunne spille direkte sammen med mit fjernsyn, det kunnne bores op på væggen (høj WAF) og det har noget de kalder en digital media port, der, med en ekstra enhed, skulle gøre det muligt at tilgå elektronisk materiale trådløst på andre APer i huset . De producerede også løsningen, http://www.amazon.com/Sony-TDM-NC1-Digital-Wireless-Network/dp/B000OGA82A, den virker bare ikke.....
|
 |
frugtkompot
Guld medlem
Oprettet: 04-April-2008
Point: 810
|
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 08:52 |
Du kan sagtens bruge Airport Express med en Windows 7 computer (det kører via iTunes).
Jeg ved desværre ikke, om der findes en iTunes Remote til Android.
|
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield. Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
|
Sendt: 21-Juli-2010 kl. 17:03 |
Touchen eksponerer den tilsluttede disk på nettet, men du skal ikke tro at du dermed har en NAS der kan bruges til noget. Den eksponerer kun disken for at du kan kopiere mere musik over på den. Og den kan kun se et drev - nemlig den hvor der er lagt musik på.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
Bric
Bruger
|
Sendt: 22-Juli-2010 kl. 11:38 |
Det ville være ok - har rigelig med NAS kapacitet (og NAS muligheder) som det er.
Hvis bare en tilsluttet USB hard-disk er tilgængelig trådløst fra andre computere på nettet, så jeg ikke fysisk skal rende og til- og afkoble den, for at holde musikfilen på min NAS synkroniseret med den på SBT vil det umiddelbart være en ok løsning. Tror sågar jeg jeg ville kunne få windows på en af computerne til at sørge for at holde de 2 mapper synkroniserede automatisk.
Tak for info.
|
 |