recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål omkring dvd-hertz og PCM lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål omkring dvd-hertz og PCM lyd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål omkring dvd-hertz og PCM lyd
    Sendt: 02-August-2010 kl. 20:24
Hey Allesammen.

Jeg har 2 spørgsmål

1. Jeg har et fjernsyn der kan kører på 50 og 60 hz, men hvilke en af dem er den "rigtige" at bruge til DVD og hvorfor?

2. Jeg har lånt Pirates of the Caribbean Død Mands Kiste på Blu Ray og jeg bruge de gode HD lydformater. Men på denne BD er der et lyd spor der hedder ifølge receiveren Multi-ch PCM. Inden i BD menuen står der English 5.1 Uncompressed. Hvad er det for en slags lydformat? HD lydformat eller standard eller lidt bedre end standard.

Jeg siger tak på forhånd :D
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 20:46
1.
Til en amerikansk DVD-udgivelse bør du vælge 60Hz, og til en europæisk 50 Hz.

Men er det overhovedet noget, du skal vælge? TV'et burde bare følge det signal, det får fra DVD-afspilleren. Jeg ville også forvente, at DVD-afspilleren automatisk indstillede sig efter kildematerialet, men jeg har godt nok aldrig haft fingrene i en amerikansk DVD.

2.
Hvis din receiver viser Multi-Ch PCM, skyldes det, at du lader din afspiller dekode lyden til PCM, eller måske at lyden faktisk ligger på skiven som PCM (det kunne "Uncompressed" godt tyde på).

Hvis det er #1 af de to, kan du prøve at se, om du har mulighed for at lade afspilleren sende lyden ubehandlet videre som Bitstream (kræver, at både afspiller og receiver understøtter det). Så vil receiveren vise hvilket format, der ligger på skiven.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 20:51
1. Jeg har skal indstille det på receiveren også, og da jeg altid har kært med 50hz med dvd så er det jo fint :) men hvad er der forskel på den europæriske dvd og den amerikanske siden de skal stå på forkskellige hertz?

2. Den er allerede bitstream. Men der står unkompressed i bd menuen. Det lyder bedere end det normale dvd Dolby digital. Men hvad er det specifikt? Hd format? Eller noget andet?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 20:53
Og lyden er en PCM format. det står også på æsken
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 21:21
Det lydspor PCM er det rå HD lydspor. Det er ikke komprimeret
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 21:27
Så er jeg nød til at spørge.

Er det ligesom DTS HD Master Audio og True HD eller er det den beste lydformat der er. Altså bedre end DTS og true hd.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af MrCeecar MrCeecar skrev:

Så er jeg nød til at spørge.

Er det ligesom DTS HD Master Audio og True HD eller er det den beste lydformat der er. Altså bedre end DTS og true hd.

Det vil jeg da mene. Har f.eks. aldrig hørt bedre lyd end på Dejavu filmen, som er med PCM spor
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 21:46
I USA sendes TV som NTSC, som kører ved 60 Hz. I Danmark bruger vi PAL, som kører ved 50 Hz. Det har man så valgt at kopiere videre til DVD-standarderne, velsagtens for at gøre det lettere at lave TV-apparater.

Kvaliteten af lyd i film handler både om sample rate, bitdybde og komprimeringsgrad, men som regel er det vist kun komprimeringsgraden, man kigger på, når man snakker HD-lyd. Her er varianterne:

1. PCM: Ukomprimeret. Dvs. uden tab. Helt sikkert HD-lyd.

2 .DTS-HD-MA og Dolby TrueHD: Komprimeret uden tab. Helt sikkert HD-lyd.

3. DTS-HD High Resolution Audio og Dolby Digital Plus: Komprimeret med noget tab. Der er lidt uenighed om, om det er HD-lyd.

4. DTS: Komprimeret med mere tab. Ikke HD-lyd.

5. Dolby Digital: Komprimeret med endnu mere tab. Ikke HD-lyd.

Nummer 1, 2 og 3 findes ikke på DVD, kun Blu-Ray. Nummer 4 og 5 findes på DVD samt som "reserve-spor" på Blu-Ray.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 22:16
Okay så jeg skal gå ud fra at der findes 3 forskellige HDLydformater?

Jeg har altid fået af vide at der er 2, TrueHD og DTS Master Audio.

Hvorfor er PCM sporet ikke blevet omtalt før? Man ser altid med de nye blu Ray og receivere at de reklamere med indbygget HD lyd dekoder. Man hører aldrig om en PCM dekoder. Er det ikke underligt?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 22:17
Fordi der ikke er noget der hedder en PCM dekoder. PCM er et U-kodet lydspor. Det skal bare igennem en DAC

Redigeret af Kampus - 02-August-2010 kl. 22:18
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 22:23
Okay så forstår jeg det hele :)

tak for svarene alle sammen.

Opsumere: PCM er en HD lydformat og når man skal se europæiske dvd'er så afspil dem på 50hz.

Tak igen alle sammen :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu