recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harddisk/Nas server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHarddisk/Nas server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-August-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Emne: Harddisk/Nas server
    Sendt: 12-August-2010 kl. 19:20
Hej
Jeg har efter at have købt et HD kamera fået alvorlig behov for noget sikker harddiskplads.
Kan nogen hjælpe med det rette valg for mig.

Jeg har set lidt på følgende produkt:

Synology Disk Station DS410j - NAS-server

Men er der andre bud fra mere erfarne folk her inde ?

- Jeg vil gerne have en RAID1 mulighed hvor diske spejles.
- I specifikationen står der (Understøtter 8TB), betyder det 4stk 2TB diske i RAID1 eller hvordan skal det forstås ?

Kan man lave trådløs overførsel, eller er det for langsomt ?

Kan nogen komme med et bud ?

På forhånd tak
Ignis
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 20:52
hej Lennart - hvad angår buddet på en NAS - så kan de altså alle det mest basale - nemlig at lagre data og ofte i en eller anden form for raidløsning. så at spørge om den er god nok til at lagre data på - JA. men du kan få samme funktionalitet på andre måder også. Men det der er vigtigt er at du finder ud af helt præcist hvad du egentlig vil bruge den til og hvad den egentlig skal kunne. -- de fleste større NAS løsninger er i dag miniservere med masser af yderligere funktionalitet. og du skal selvfølgelig gøre op hvad det er du får brug for.
Men det basale kan den så let som ingenting.
Hvad angår trådløst - så bør selve NAS ALDRIG være koblet på trådløst netværk. det er at bede om MEGA problemer. typisk har man realistisk set 20-30mbit at gøre godt med og det er altså ikke mere end 4mbyte/s maksimalt. og forestil dig at flere skal tilgå den på samme tid?? de skal så dele 4mbyte/s. - nej klienterne kan kobles på trådløst såfrem de ikke skal vise fullHD video men kun 720p eller SD video. hold for alt i verden NAS tilkoblet via ledning.

Som inspiration kig gerne på www.smallnetbuilder.com for at se lidt mere om hvad de forskellige NAS kan - de har en hel sektion med tests reviews osv. af dem.
Til top
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 21:08
Hej Claus
Tak for tippet !
Det giver stof til eftertanke.

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-April-2007
Point: 292
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 21:23
Hvis du overvejer en nas med 4 diske, bør du overveje at køre RAID 5 i stedet for raid 1. (Se specs på den valgte NAS)
LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 21:35
Ja det er nok noget i den stil !

Har du et bud på en god NAS Der findes felere forskellige, Synology eller NetGear etc ?

Hvorfor RAID5 ? er det en anden måde at spejle/backup eller ?

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 22:07
Google er din ven!

Raid 5 bruger min. 3 diske, hvor du har pladsen fra 2 diske og har råd til at miste den 3. uden at dataen bliver kurrupt - dvs. kan ikke anvendes.

Ang. bud på hvilken NAS, så må du lige bruge 5 min. på at forklare hvad du gerne vil have den skal kunne..
Til top
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 22:52
Hej og tak for svar.

Først og fremmest til lagring af videofilm, absolut vigtigste prioritet samt sikkerhed mod data tab.

Her ud over ved jeg egentligt ikke meget om hvad en Nas ellers kan af smarte ting

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 01:39
Oprindeligt skrevet af lj1531 lj1531 skrev:

Hej og tak for svar.

Først og fremmest til lagring af videofilm, absolut vigtigste prioritet samt sikkerhed mod data tab.

Her ud over ved jeg egentligt ikke meget om hvad en Nas ellers kan af smarte ting

så fald kan du bare finde den billigste med plads til 2 diske. 

Du kan blive inspireret inde på Synology's hjemmeside. Der står funktionerne forklaret. De laver nogle fine NAS til hjemmebrug. Du kan kigge på deres DS210
Til top
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 16:56
Hej det prøver jeg lige
Tak for tippet

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 17:52
hvis du virkeligt skal optage meget og overføre til NAS syntes jeg bestemt du skulle overveje at hæve budgettet til en ds411+ http://www.synology.com/dan/products/DS411+/index.php her får du en mere synkron up/download... downloaden er typisk sjældent det store problem da den oftest er rimeligt god på de fleste.. men upload er ofte ikke særligt god på entry modellerne.. se nedenstående chart.

Når du skal loade film over på din NAS kommer du til at sidde og vente på dine X antal gb data bliver overført.. dette er typisk ikke et problem ved stream da det normalt sker ved lavere hastigheder.. men ved redigering og samling af klip med feks tsmuxer er både read og write hastigheden vigtig hvis det skal ske hurtigt (og det skal det jo Wink) sagt med andre ord.. det er måske en dyrere her-og-nu løsning.. men jeg tror den vil holde dig tilfreds i længere tid hvorved dit udstyr måske holder længere.

Ellers så kan jeg kun være enig i mærket har selv en synology ds1010+ samt ds409+ og faktisk også en Qnap... men syntes synologyen er nemmere for mig.. og især deres photostation 4 er ret god til familiefotos så de altid er tilgængelig for deling.

edit og glem trådløs til de store flytninger af data.. hav et gigalan accesspoint med ledning du kan connecte til serveren fra... jeg har lidt stik liggende hist og her i huset så jeg bruger når jeg skal kopiere mine avchd filmklip.. resten klares fint trådløst

Redigeret af rhsin - 13-August-2010 kl. 17:55
Mvh

René
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-September-2004
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 19:14
Hej,

Har netop modtaget min Synology DS 411+ og har i forvejen en DS 409+. DS 411+ er meget hurtigere og jeg syntes klart at de sidste penge er givet godt ud. Jeg gav ca. 4200 for DS411+'eren hos midt data.

Mvh. Torben
Til top
lj1531 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2010 kl. 08:53
Hej Det lyder rigtig godt !

Altså ingen trådløs overførsel af AVCHD film, men ellers kan andre file godt overføres til serveren trådløst, så lang så godt !

Hvad er det for noget med gigallan Accespoint ?, min pc er tilsluttet en TDC router med indbygget trådløst accespoint (Netopia) er den ikke god nok, eller skal jeg investere i en giga accesspoint (type?)

Jeg er lige startet med at lave mine egne HD film og anvender Premiere Pro, hidtil har jeg lagt mine film ned på min PC´s HDD og efterfølgende lagret på en 2TB USB2 extern HDD.

Men hvad er det du mener med ? : -ved redigering og samling af klip med feks tsmuxer er både read og write hastigheden vigtig hvis det skal ske hurtigt (og det skal det jo Wink)

Lige nu tager det ca 5 timer at lave en fim, skyldes det access tiden til PCéns HDD, kan det forbedres med synology serveren ? (RAID eller ligenende?)

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu