recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalerkabel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KasperLK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalerkabel
    Sendt: 16-August-2010 kl. 16:35
Med stor fare for at få tæsk, våger jeg at stille følgende spørgsmål.

Kan alm el ledning bruges som højttalerkabel?
Selvfølgelig kommer der lyd igennem, men er det fuldstændig huld i hovedet?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået mig den ide at mine højttalerkabler skal være stofbeklædte, så de forhåbenglig bliver så pæne at jeg ikke behøver skjule dem.

Jeg havde i første omgang forestillet mig at bruge rigtig højttalerkabel, og overtrække dem med noget a la det der er på stofledninger, men sådan noget kan jeg ikke rigtig finde i løssalg, så derfor denne nødløsning.

Alternativt, er der så nogle der kan henvise mig til et sted hvor mang kan købe noget stof overtræk lignende noget?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af KasperLK KasperLK skrev:

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået mig den ide at mine højttalerkabler skal være stofbeklædte, så de forhåbenglig bliver så pæne at jeg ikke behøver skjule dem.

Jeg havde i første omgang forestillet mig at bruge rigtig højttalerkabel, og overtrække dem med noget a la det der er på stofledninger, men sådan noget kan jeg ikke rigtig finde i løssalg, så derfor denne nødløsning.

Alternativt, er der så nogle der kan henvise mig til et sted hvor mang kan købe noget stof overtræk lignende noget?
Nu plejer vi jo ikke at give hinanden tæskLOL Men vi er pt. - og har i øvrigt "altid" været uenige om værdien af gode højtalerkabler - sådan vil det sikkert blive ved med at være.

Men til dit spørgsmål, jo du kan godt bruge elledning til højtalerkabel. Problemet er blot hvis du benytter kabel med en for tynd ledning, f.eks. 0.75m2 som ofte benyttes til lamper. Her kan du reelt komme ud for et "spændningsfald" i din lyd. Så jo tykkere ledning jo bedreSmile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 16:48
Selv har jeg købt noget billigt men ret tykt højtaler kabel og så har jeg sleevet det. Synes selv det ser ok ud :)

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 17:03
Det ser meget godt ud. Skriv lidt mere :-)

tvkartoffel
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nu plejer vi jo ikke at give hinanden tæskLOL Men vi er pt. - og har i øvrigt "altid" været uenige om værdien af gode højtalerkabler - sådan vil det sikkert blive ved med at være.

Men til dit spørgsmål, jo du kan godt bruge elledning til højtalerkabel. Problemet er blot hvis du benytter kabel med en for tynd ledning, f.eks. 0.75m2 som ofte benyttes til lamper. Her kan du reelt komme ud for et "spændningsfald" i din lyd. Så jo tykkere ledning jo bedreSmile 

Jeps, men har du prøvet at måle modstanden i sådan en ledning? - den er IKKE ret stor. 

Generelt kan man sige, at du sagtens kan bruge tynd ledning til korte kabeltræk, men hvis du skal trække mange metre og spille højt, så skal du en tur i Harald Nyborg efter deres.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

tvkartoffel

:) Skal prøve
Kablet er 2,5mm oxygent frit.... købte det godt nok ikke i harald nyborg men kunne forestille mig det er fra samme leverandør.. betalte ca det samme i hvert fald. 

Så købte jeg hvid sleeving (også kaldt snakeskin) og hvid krymbeflex. Begge dele blev købt i 2 forskellige størrelser sådan der var noget der passede når kablet var samlet og noget til enderne hvor det er delt. Det blev købt på ebay da det var billigst der.
Tingene kan fås regnbuens farver man kan endda få mønstret sleeving. 
Sleeving:
krympeflex:

Redigeret af Briam - 16-August-2010 kl. 17:28
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

tvkartoffel
Hmm... Jeg begynder efterhånden at tro at det er mig der har problemer med at se billeder her på forumet.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 12:37
Værsgo!

Hvilken browser bruger du?
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 12:53
IE8, men nu kan jeg pludselig se billedet.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 12:56
Kan man få nogle der er så tætvævede at man ikke kan se kablet igennem?

Jeg har planer om at det skal være sort, men gider ikke kunne se kablet igennem.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 13:59

Kan man få nogle der er så tætvævede at man ikke kan se kablet igennem?

Jeg har planer om at det skal være sort, men gider ikke kunne se kablet igennem.
Ja, det kan du sagtens. Det handler om at købe en kabelstrømpe som passer til tykkelsen af sit kabel. Alle disse er vævede og kan "komprimeres" så de kan tage tykkere kabler, men hvor de bliver kortere og man nemmere kan se indholdet.

Jeg har noget i sort hvis det er..Wink
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 14:24
Ja man kan hurtigt få billigt kabel til at se dyrt ud

Til top