recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - dvd -r/+r
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdvd -r/+r

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: dvd -r/+r
    Sendt: 18-April-2006 kl. 14:21

Jeg mener at have læst et sted at man ikke kan overføre optagelser fra  hardisken (på en recorder) over på en dvd i 16:9  format hvis man bruger dvd +r, men at det godt kan lade sig gøre med dvd-r  - kan det passe og hvorfor??

Mvh

JPED

Redigeret af JPED - 18-April-2006 kl. 14:22
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:00
Det er korrekt.

Det skyldes DVD+ alliancens definition af DVD+formatet. Det kan ganske enkelt kun indeholde én aspect ratio, og de har så valgt 4:3 aspect ratio i stedet for at lade det være op til brugeren.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:42

Tak for svaret!

Vil det så sige at hvis jeg skal lave backup af mine købe DVD film på pc, så skal det også være DVD- R formatet,  hvis det skal være i 16:9?

Mvh

JPED

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 16:18
Nu må du med stor sandsynlighed ikke lave backup af dine købe-film på DVD, så spørgsmålet er måske irrelevant.

Men under alle omstændigheder, så er svaret nej (men da DVD-R diske som regel er billigere end DVD+R diske, så giver svaret næsten sig selv). Det er *kun* i recorder-øjemed, at der er denne problematik (hvilket gør det hele så meget mere uforståeligt, at de har jokket så gevaldigt i spinaten som de har).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 17:26

Nu skal det ikke forstås som om jeg vil benægte at jorden er rund, men ...

hvorfor kan man brænde anamorfic 16:9 film med en PC og ikke en recorder? Et drev er vel et drev?

Jeg kunne bedre forstå det, hvis det var et designvalg, dvs. Sony krævede -R og Philips krævede +R, men sådan forholder det sig tilsyneladende ikke.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 18:44
Fordi en PC brænder det som en DVD-Video disk, or en recorder brænder det som en DVD+VR disk.

DVD+VR formatet kan kun indeholde én aspect ratio (den indeholder kun én titel, selv om der er flere optagelser på disken), hvorimod DVD-Video formatet indeholder seperate titler (og kan dermed blande 16:9 titler og 4:3 titler).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 19:18
Hej Keld,

Har du ved selvsyn set +VR specifikationen? (har du evt. et link?)

Jeg synes der er lidt meget gætteri her. Vi har kunnet konstatere at flere har haft problemer med at overføre 16:9 optagelser til DVD+R/RW medier på Sony's optagere (en enkelt mener ikke at se problemet) - det blev konstateret i tråden her. Der er dog (mig bekendt) endnu ingen der aktivt har set på om det forholder sig sådan for samtlige DVD+R/RW optagere på markedet.

Jeg fandt et indlæg i en Weblog hvor en bruger af en Philips optager (her) havde fået det svar fra Philips at +VR optagelser godt kunne indeholde og angive 16:9 materiale - men at kun +VR afspillere genkendte format-skifte midt i optagelser (som jeg forstod det, kunne en hel DVD+R/RW derved godt indeholde enten 16:9 eller 4:3 materiale og gengives korrekt efter DVD Video standarden - men blandet 16:9/4:3 er ikke anbefalet, da det kræver +VR afspiller). Synes også at have set brugere her skrive om at DVD+ medier optaget på Philips' optagere kan indeholde 16:9 materiale.

Jeg er ikke helt enig i at det entydigt kan sluttes at DVD- medier er billigere end DVD+. Til tider findes flere billige DVD- medier på markedet - men de er ofte af ukendt oprindelse ('no-name'). Sammenligner man mærke for mærke (TDK, Verbatim, Ritek mv.) - er prisen ofte den samme for DVD- kontra DVD+ (faktisk oplever jeg at DVD+R/RW er lettere at opdrive - og jeg finder at sålænge der kun optages 4:3 materiale på min Sony optager er DVD+RW hurtigere frem for DVD-RW, bl.a. pga. at mediet ikke skal Finalizes og DVD+RW medierne generelt er hurtigere).

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 19:28

Kan heller ikke helt forstå at + skulle ændre format.

Synes aldrig jeg har bemærket at formatet er blevet ændret selvom jeg har brændt ned på en + skive i forhold til det format det havde på HDD.

Det er dog ikke noget jeg har brugt tid på at teste, da jeg sjældent ser mine DVD optagelser på mit widescreen tv.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Har du ved selvsyn set +VR specifikationen? (har du evt. et link?)

Sidst vi havde denne diskussion oppe at køre fandt en eller anden (Carser?) et link til en side, der forklarede forskellen på DVD-Video og DVD+VR formatet.

En af de basale forskelle er, at en DVD+VR disk kun indeholder én titel, og for at være kompatibel med DVD-Video afspillere, så markeres denne titel altid som aspect ratio 4:3, selv om den måske rent fysisk indeholder materiale, der er i 16:9 format.

Dette betyder, at en DVD+VR disk ikke kan signalere til en DVD-Video afspiller, at noget af optagelsen er i 4:3 og noget andet er i 16:9 - det kræver en afspiller, der er kompatibel med DVD+VR formatet for at kunne aflæse disse specielle (non-DVD-Video-standard) flag i bitstrømmen, hvor aspect ratio skifter.

De forskellige fabrikanter har så valgt - sikkert for at forhindre folk i at klage over, at deres optagelser ser forkerte ud (har forkert aspect ratio) - at konvertere alle 16:9 optagelser til 4:3 LetterBox format i stedet for at benytte DVD+VR formatets muligheder med at signalere midt inde i en titel, at aspect ratio skifter, da kun DVD+VR kompatible afspillere vil kunne aflæse disse ikke-DVD-Video-kompatible flag.

DVD-Video standarden, derimod, kan have mere end én titel på en disk, og derfor kan den nemt indeholde både 4:3 og 16:9 materiale - det deles blot op i flere titler der hvor aspect ratio skifter (i hvert fald på Pioneers maskiner).

Så hele misæren ligger i, at DVD+VR standarden - for at kunne supportere redigering - lægger alle optagelser i én stor titel på DVD'en (hvis en DVD-Video afspiller læser disken). Der er sikkert en teknisk grund til, at de har valgt at lave én stor titel i stedet for flere mindre, men det har altså den bivirkning, at en DVD-Video afspiller ikke kan klare at have mixede apsect ratios på en DVD+VR disk (de vil alle have den SAMME aspect ratio), og producenterne har så i deres implementation af DVD+VR standarden på recordere valgt at kun supportere 4:3 format, så de konverterer 16:9 materiale til 4:3 LetterBox ved kopiering fra HDD til DVD+VR diske.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 20:24

Bubber & BS som sendes på tv2 er det i 16:9 når man kun har TDC kabel ?

Hvordan kan man se hvilke format det er i ?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Bubber & BS som sendes på tv2 er det i 16:9 når man kun har TDC kabel ?

Hvis du ikke har en digital modtager af en eller anden slags (Selector, DVB-T eller satellit-modtager), så er der ingen danske kanaler, der er i 16:9.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvordan kan man se hvilke format det er i ?

Desværre skriver TV2 ikke på deres TTV om en udsendelse er i 16:9 eller ej - det gør DR på deres udvidede beskrivelser af udsendelserne.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 20:46
ok tak, så blev man så klog.
Havde ellers lige lavet en lille test optagelse med bubber & B.S.

Det ser identisk ud både på HDD og på +RW skiven, men kan godt se det ikke holder hvis signalet ikke var i 16:9.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu